Fokusmål 1. Uppsala ska säkra en stark ekonomi och värna välfärden
Ekonomin och välfärden 2026-2028
Målbeskrivning
Uppsala kommunkoncern har en välskött ekonomi och fortsätter att utveckla en effektiv förvaltning för att klara kommunens välfärdsuppdrag. Kommunen ska ge de som bor, verkar och besöker Uppsala välfärdstjänster och service av god kvalitet.
Ekonomisk hållbarhet
Genom en hållbar ekonomisk utveckling skapas förutsättningar för en stark välfärd. En hållbar ekonomi innebär att kostnaderna inte överstiger intäkterna och att kostnaderna inte överförs på kommande generationer. Den förutsätter även ett framtidsperspektiv som skapar utrymme för kvalitetsförbättringar och nödvändiga investeringar idag som skapar nytta över lång tid framåt. Kommunens resurser ska fördelas jämställt. Ansvarsfull resursanvändning innebär bland annat att kontinuerligt ta tillvara möjligheterna till både effektiviseringar och omprioriteringar.
Välfärdstjänster
Alla barn ska nå skolans kunskapskrav och klara gymnasieexamen. För att lyckas med det ska eleverna få rätt stöd och stimulans i en trygg miljö under hela skoltiden, från förskola till gymnasium. Oavsett ålder ska alla få möjlighet till livslångt lärande, personlig utveckling och god livskvalitet.
Stöd, vård och omsorg ska ha god kvalitet och utformas utifrån individens behov och förutsättningar. Kvaliteten och tryggheten inom äldreomsorgen och inom omsorgen för personer med funktionsnedsättning ska stå i fokus, både i egen och i upphandlad verksamhet. Uppsala ska vara en äldrevänlig kommun.
Tillgänglig och effektiv
Kommunen ska kännetecknas av god service, tillgänglighet och effektivitet i alla kontakter med invånare, företag, organisationer och besökare. Verksamhetens kvalitet utvecklas kontinuerligt utifrån nyskapande, innovationer, omvärldsbevakning och ständiga förbättringar. Erfarenheter och förslag från invånare, brukare och medarbetare om kommunens utveckling är en resurs som ska tas till vara.
Ökat och mer jämlikt valdeltagande
För att stärka demokratin verkar kommunen för ett ökat och mer jämlikt valdeltagande och stärker underrepresenterade gruppers förutsättningar till deltagande och inflytande.
Attraktiv arbetsgivare
För att engagera, motivera och utveckla medarbetare ska Uppsala kommunkoncern vara en attraktiv arbetsgivare och erbjuda en hållbar arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Det kräver ett strukturerat och systematiskt arbete med kompetensplanering. Kommunkoncernen ska ta hand om den kompetens som redan finns i verksamheten och säkerställa en stabil grundbemanning. För att kunna erbjuda service av god kvalitet behövs fler som arbetar heltid, lägre sjuktal, fler som får förutsättningar att förlänga arbetslivet och en träffsäker nyrekrytering.
Status för inriktningsmålet är Grön.
Enligt plan
-
Grön slutfört
Uppdraget är färdigt
-
Grön
Uppdraget pågår/väntar enligt plan
-
Gul
Uppdraget är försenat/inte påbörjat
-
Röd
Uppdraget genomförs inte
-
-
-
Uppdrag 3. Fortsätta arbetet med att säkerställa en hållbar och robust bemanning.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Omsorgsnämnden
Socialnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Kommunen ska ha en robust grundbemanning. Behovet av visstidsanställningar och inhyrd personal ska minska under planperioden. Den upprepade korttidssjukfrånvaron ska minska. Systematiken för att bemanningsplanera och dela resurser mellan olika verksamheter ska utvecklas. Den kommunala vuxenutbildningen har en viktig roll för kompetensförsörjningen och ska utveckla möjligheterna till kompetensutveckling, studieplanering, validering och skräddarsydda utbildningar inom berörda verksamhetsområden.
-
Uppdrag 4. Säkerställa tillräckliga kunskaper i det svenska språket för anställda med behov av det inom förskola, vård och omsorg samt service.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Kommunstyrelsen
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Utbildningsnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Personer som får stöd ska vara trygga i att förstå och kunna prata svenska med kommunens medarbetare. Genom att säkerställa tillräckliga kunskaper i det svenska språket för anställda med behov av det inom vård och omsorg förbättras brukarbemötandet och patientsäkerheten ökar. Goda språkkunskaper hos personalen är en förutsättning för hög kvalitet i förskolan, att barnens språkutveckling fungerar bra och för en bättre och tryggare övergång till förskoleklass. Systematik ska implementeras för att säkerställa tillräckliga språkkunskaper i svenska språket bland medarbetare inom förskola, vård och omsorg samt service. Det kan till exempel handla om riktade språkutbildningar genom komvux och språkmentorer.
-
Uppdrag 5. Fortsätta att stärka likvärdigheten och höja kunskapsresultaten inom all utbildningsverksamhet.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Kulturnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet, enligt skollagen. Skolan ska dessutom arbeta för att kompensera för elevers olika bakgrund och förutsättningar. Likvärdigheten och kunskapsresultaten ska stärkas i förskola, förskoleklass, grundskola, fritidshem, fritidsklubb, gymnasieskola och vuxenutbildning. En viktig förutsättning för det är en ökad andel behöriga lärare samt en ökad andel behöriga förskollärare i förskolan. För att stärka likvärdigheten och för att alla elever ska få en utbildning av hög kvalitet riktas resurser utifrån lokala förutsättningar och identifierade behov. Likvärdigheten ska stärkas både inom och mellan skolor samt inom och mellan fritidshem och fritidsklubbar.
-
Uppdrag 6. Stärka samverkan för att säkerställa att alla elever har tillgång till bemannade skolbibliotek i syfte att främja elevernas läsande.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Utbildningsnämnden
Kulturnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Att ha en god läsförmåga är avgörande för att lyckas väl i skolan, för att klara vidare studier och för att kunna delta i samhället som en aktiv samhällsmedborgare. För att främja läsintresset och läsförmågan ska alla elever ha tillgång till bemannade skolbibliotek, i huvudregel på den egna skolan. En utredning ska göras om organisering och ansvarsfördelning inom kommunen för att ge mest nytta för barn och unga. En gemensam biblioteksplan ska arbetas fram.
-
Uppdrag 7. Åstadkomma en omställning mot en effektiv och nära vård med fokus på förebyggande och hälsofrämjande insatser.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Socialnämnden
Plan- och byggnadsnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun arbetar tillsammans med Region Uppsala och övriga kommuner i länet för att uppnå målbilden Effektiv och nära vård 2030. Förebyggande och hälsofrämjande insatser behövs för att stärka eller bibehålla alla människors fysiska, psykiska och sociala hälsa och välmående. Samverkan ska framförallt stärkas i arbetet med förebyggande och hälsofrämjande insatser riktat till äldre, personer med funktionsnedsättning, barn och unga med komplexa behov samt personer som är sjukskrivna och som saknar sjukpenninggrundande inkomst och uppbär ekonomiskt stöd. Ökat fokus på tidiga insatser för äldre ska stärka den enskildes livskvalitet och egenmakt samtidig som det leder till minskat behov av vård- och omsorgstunga insatser. Det är en förutsättning för att kommunen ska klara ekonomin och kompetensförsörjningen.
-
Uppdrag 8. Skärpa de trygghetsskapande åtgärderna inom kommunens vård- och omsorgsverksamhet.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Omsorgsnämnden
Äldrenämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Alla brukare inom kommunens vård- och omsorgsverksamheter ska känna sig trygga med såväl personalen som de insatser som utförs. Detta gäller oavsett om den enskilde är i behov av vardagligt stöd eller mer omfattande vård- och omsorgsinsatser. Flera händelser visar att tryggheten för brukarna måste stärkas. Samtidigt behöver även tryggheten för medarbetarna förbättras. Åtgärder ska därför vidtas för att stärka tryggheten för såväl brukare som medarbetare inom kommunens vård- och omsorgsverksamheter. Personalkontinuiteten ska öka och insatser genomföras för att säkerställa ett nära ledarskap. Detta bland annat för att säkra kvalitet och motverka tystnadskultur.
-
Uppdrag 9. Säkerställa hög livskvalitet och förutsättningar till att åldras på egna villkor genom att främja fysisk, social och digital inkludering.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Omsorgsnämnden
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Välbefinnande och hälsa är två viktiga faktorer som påverkar vår livskvalitet. Försämrad syn, hörsel eller rörlighet kan medföra minskad möjlighet till sociala aktiviteter och annat som tidigare skapat mening i livet. Offentliga miljöer ska utformas för tillgänglighet, trygghet och för att främja delaktighet och fysisk aktivitet. Den snabba digitala utvecklingen har medfört ett utanförskap för många äldre, där sociala gemenskaper går förlorade. Ofrivillig ensamhet ökar risken för isolering, nedsatt hälsa, demenssjukdomar och psykisk ohälsa, något som förekommer hos många äldre. Uppsala ska genomföra en bred satsning för att motverka ofrivillig ensamhet hos äldre. Fler äldre ska få ta del av den digitala utvecklingen.
-
Uppdrag 10. Öka byggandet av vård- och omsorgsboenden och LSS-bostäder för att säkerställa tillgång till anpassade bostäder för äldre och personer med funktionsnedsättning.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Kommunstyrelsen
Uppsalahem AB
Omsorgsnämnden
Uppsala Kommun Skolfastigheter AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Kommunen tillhandahåller specialbostäder som är särskilt anpassade för äldre personer eller personer med funktionsnedsättning, och som är förenade med service och stöd. Befolkningen blir äldre vilket också innebär att efterfrågan på specialbostäder ökar. I Uppsala finns en brist på vård- och omsorgsboenden för äldre och på bostäder med särskild service enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Det behövs även fler boenden inom socialpsykiatrin. Det leder till att personer som har behov av stöd i sitt vardagsliv tvingas vänta länge på att flytta hemifrån eller till ett mer anpassat boende. Kommunen ska öka takten i arbetet med att få fram mark, planera för nybyggnad och inleda byggande av dessa bostäder, hela processen behöver ses över och förkortas. Till år 2030 ska kommunen ha byggt nya vård- och omsorgsboenden i Storvreta, Ulleråker och på ytterligare två platser. Även ett korttidsboende samt minst 100 LSS-lägenheter ska stå klara till år 2030.
-
Uppdrag 11. Öka samnyttjandet av kommunens lokaler och anläggningar och tillgängliggöra lokalerna för andra verksamheter när de inte nyttjas.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Kommun Skolfastigheter AB
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Uppsalahem AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Kommunalt finansierade lokaler och anläggningar är viktiga mötesplatser för invånare, föreningslivet och civilsamhälle. Genom ett ökat samnyttjande av lokaler kan kommunens verksamheter minska sina lokalkostnader samtidigt som fler lokaler kan tillgängliggöras för föreningslivet och civilsamhället. Kommunens lokaler ska tillgängliggöras för andra verksamheter när de inte används. Kommunens verksamheter ska alltid planera för att samnyttja lokaler. Incitamenten för ett effektivt lokalutnyttjande ska stärkas för att undvika att lokaler står tomma. Vid ny- och ombyggnation ska lokaler utformas så att de fungerar att samnyttjas av flera verksamheter. Genom att utveckla och digitalisera lås, larm och passagesystem i kommunens lokaler kan tillgängligheten för invånare öka och hanteringen effektiviseras.
-
Tre uppföljningar under året
Uppföljningar som visar om kommunen är på rätt väg görs tre gånger per år: i mars/april, augusti och för hela året. Vid delårsuppföljningarna görs också en helårsprognos.
Uppföljning per mars/april
I delårsrapporten per mars/april görs en förenklad uppföljning av verksamheterna för perioden januari-april och en ekonomisk uppföljning.
Uppföljning per augusti
Delårsrapporten per augusti omfattar nämndernas och bolagsstyrelsernas uppfyllelse av mål, uppdrag, indikatorer och ekonomi. Det görs också en sammanställd analys för Uppsala kommunkoncern (kommunens alla nämnder och bolag).
Årsredovisning
När året är slut sammanfattas årsbokslutet i en årsredovisning för Uppsala kommun som ska ge kommunfullmäktige, kommuninvånarna och andra intressenter information om kommunkoncernens ekonomi och verksamhet för året.