Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. Syftet med webbplatsen

    Uppsala.se är Uppsala kommuns officiella webbplats. Kommunens kommunikationsdirektör är övergripande ansvarig för innehållet på webbplatsen. Webbredaktörer arbetar med innehållets språk och form medan faktagranskare säkerställer att innehållet är korrekt.

    Vi vill göra din vardag enklare

    Du ska snabbt kunna ta reda på exempelvis hur hemtjänst fungerar eller vilka naturreservat som finns i kommunen. Vi tror att du besöker kommunens webbplats för att ta reda på något eller för att utföra ett ärende – inte att du bara besöker webbplatsen för nöjes skull. Därför skriver vi så kortfattat vi kan, så att du snabbare hittar det du söker.

    Vi vill göra det lätt att förstå hur kommunen fungerar

    Du kan läsa om kommunens organisation och hur kommunen fungerar. Du kan enkelt hitta kommunens alla publikationer och styrdokument

    Vi vill också inspirera dig till att bo, leva och verka i Uppsala

    Förutom att underlätta din vardag och förenkla dina möjlighet till insyn och delaktighet vill vi också försöka inspirera dig till att bo, leva och verka i Uppsala kommun. Det gör vi genom att berätta om det som är bra med Uppsala. Du kan se det som bonusinformation.

    Vi försöker skriva så att alla ska förstå

    Det finns en språklag i Sverige  som bland annat säger att vi ska skriva vårdat, enkelt och begripligt. Det kallas klarspråk. Vi använder bland annat du-tilltal, många aktiva verb och undviker krångliga och onödigt formella ord.

    Vi designar så att alla ska kunna använda sidan

    Uppsala.se är en responsiv webbplats. Det betyder att den fungerar i alla skärmstorlekar. Vi jobbar också mycket med webbplatsens tillgänglighet.

    Vi skriver bara om det vi ansvarar för

    Om andra organisationer eller myndigheter bättre kan svara på din fråga, länkar vi ofta vidare till dessa webbplatser. Vi skriver om det som kommunen ansvar för.

  2. Målgrupper

    För att uppnå syftet att

    • förenkla vardagen
    • underlätta insyn och delaktighet
    • bidra till att göra Uppsala kommun till en attraktiv plats där fler vill leva, bo och verka

    har vi definierat fem olika behovstyper. De är en förenklad bild av de som använder vår webbplats. Behovstyperna baseras inte på attribut som geografi, ålder, yrke eller intresse utan fokuserar på det gemensamma grundbehovet som är detsamma oavsett vem du är. 

    Behovstyperna hjälper oss att utveckla sidtyper, funktioner och innehåll på uppsala.se.

    Faktasökaren

    Faktasökaren letar fakta och information om kommunens utbud och tjänster, men också om kommunens organisation och arbete i specifika frågor. Hen vill också ha information om aktuella händelser i kommunen.

    Exempel på behov:

    • när har biblioteket öppet
    • vem har rätt till hemtjänst
    • var finns återvinningsstationerna
    • när är kommunfullmäktiges nästa möte?

    Rådsökaren

    Rådsökaren letar vägledning kopplad till kommunens tjänster eller utbud.

    Exempel på behov:

    • jämföra förskolor, skolor – vilka skolor har fotbollsklasser
    • jämföra vård- och omsorgsboenden
    • vilka regler gäller för bygglov, hur går det till, hur lång tid tar det?

    Ansökaren

    Ansökaren vill sköta sina kommunala ärenden via webben och söka jobb hos kommunen.

    Exempel på behov:

    • söka jobb
    • söka försörjningsstöd
    • byta förskola.

    Tipsaren

    Tipsaren vill anmäla fel eller tipsa om något. I första hand i sitt eget närområde.

    Exempel på behov

    • anmäla hål i gatan, dålig snöröjning och sandupptagning
    • tipsa om förslag på skateboardramp eller nytt övergångsställe.

    Påverkaren

    Påverkaren vill framföra sin åsikt, ta del av handlingar, planer och beslut. Påverkaren vill diskutera frågor och lämna synpunkter.

    Exempel på behov:

    • ta del av handlingar, planer och beslut
    • diskutera frågor och lämna synpunkter
    • få kontakt med ansvariga politiker och tjänstemän.
  3. Innehållskriterier

    Innehållet ska motsvara dina behov

    Vår ambition är att innehållet på uppsala.se så långt som möjligt ska motsvara dina och andra användares behov. Det innebär att vi försöker presentera information och tjänster på ett effektivt och logiskt sätt.

    Det här blir innehåll på uppsala.se

    Vi publicerar innehåll som 

    1. ger service och information

    Vi ska ge enkel och tydlig information om vilka tjänster kommunen erbjuder och hur de nyttjas. Vi ska också ge information som hjälper människor och företag så att de kan uppfylla sina åtaganden till kommunen som myndighet. 

    2. ger information i aktuella frågor

    Vi ska ge tydlig och sammanhållen information om vad kommunen gör och varför när det gäller frågor och händelser som direkt inverkar på människors liv eller har betydande allmänt intresse. 

    3. ger insyn och underlättar delaktighet

    Vi ger information som bidrar till att kommunen uppfattas som transparent, rättssäker och begriplig. 

    Vi bidrar till att fler känner sig delaktiga och upplever att de kan påverka kommunens verksamhet och beslut.  

    4. ökar intresset för kommunens viktiga frågor

    Vi publicerar innehåll som ökar kunskapen om eller ändrar attityden i för kommunen viktiga frågor. Innehållet är ofta en del av större kommunikationskampanjer.

    5. bidrar till att göra Uppsala kommun till en attraktiv plats där fler vill leva, bo och verka

    Vi publicerar innehåll som hjälper människor och företag i beslutet att bosätta sig, arbeta, investera och driva företag i Uppsala kommun. Vi publicerar även innehåll som marknadsför kommunen som arbetsgivare.

    Budskap från andra myndigheter

    Uppsala kommun är en del av Myndighetssverige och ska bidra till att sprida andra myndigheters budskap i våra kanaler då det finns behov av detta.

    Det kan till exempel handla om kriskommunikation, allmänna råd men även i andra frågor där vi behöver hänvisa och guida kommuninvånarna till rätt information, där kommunen inte alltid nödvändigtvis är avsändare. Ofta kan vi även behöva göra lokala varianter av budskapen som komplement.

    När vi kommunicerar andra myndigheters budskap är det viktigt att vi inte åtar oss ett informations-, uppdaterings eller svarsansvar som vi som kommun inte har.

    Det är därför angeläget när vi förmedlar andra myndigheters budskap att vi konsekvent hänvisar till berörd myndighet, redovisar källan och länkar besökaren vidare.

    Det här finns inte på uppsala.se

    • Reklam för kommersiella ändamål och verksamheter, till exempel enskilda företag. Dock erbjuder vi en total bild över till exempel utbudet av skolor och boenden och vi länkar vidare till byggaktörer för vidare information om specifika bostadsprojekt.
    • Djuplodande information om kommunverksamheter som har egna webbplatser.
    • Intern kommunikation som riktar sig till medarbetare.
  4. Hitta information

    Sök

    Ett effektivt sätt att hitta den information som du letar efter, är att använda sökfältet. Du hittar det längst upp på varje sida.

    Exempel: Sök på "hemtjänst" i sökfältet. Då kommer du till en lista med länkar till de sidor som handlar om hemtjänst.

    Blå sökruta med texten hemtjänst ifylld

    Navigera 

    Du kan navigera med hjälp av de ämnesingångar som du hittar på startsidan. Klicka dig fram till rätt information genom att välja den ämnesingång som det du letar efter tillhör.

    Exempel: Om du vill få reda på hur hemtjänst fungerar, ska du klicka på "Stöd och omsorg" på startsidan, och sedan klicka dig vidare till sidorna om hemtjänst.

    Ämnesingångar.PNG

  5. Klarspråk

    När vi skriver på uppsala.se använder vi ett enkelt och tydligt språk. Vi följer språklagen och skriver enligt klarspråk. 

    Läs om språklagen på riksdagen.se

    Information om klarspråk på Institutet för språk och fornminnens webbplats

  6. Anpassning och tillgänglighet

    Den här webbplatsen är byggd för att fungera bra oavsett om du använder mobiltelefon, surfplatta eller dator. Den är responsiv och ändrar utseende utifrån hur stor din skärm är.

    Ändra textens storlek

    Du kan själv ändra textens storlek i din webbläsare. Läs i webbläsarens hjälpavsnitt för att ta reda på hur du gör.

    Få sidans innehåll uppläst

    Du kan få texten på uppsala.se uppläst för dig genom att välja "Lyssna" uppe till vänster på varje sida. 

    Om du vill ha ett visst stycke uppläst, markerar du det och klickar sedan på den lilla ikonen som dyker upp bredvid markeringen.

    Webbläsare

    Uppsala.se fungerar bäst i den senaste versionen av moderna webbläsare som Chrome, Edge och Safari. Webbplatsen fungerar också bra i äldre versioner av webbläsare, men kan se lite annorlunda ut. Din dator behöver inte ha stöd för javascript eller flash för att sidan ska fungera.

    Webbstandard

    Vi strävar efter att följa rekommendationerna i  webbriktlinjer.se .

  7. Tillgänglighetsredogörelse

    I tillgänglighetsredogörelsen beskriver vi hur uppsala.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

    Tillgänglighetsredogörelse för Uppsala kommuns webbplats

  8. Kakor (cookies)

    Vi använder kakor (cookies) för att göra din upplevelse av webbplatsen bättre. En kaka är en liten textfil som webbplatsen begär att få spara på din dator. Kakan ger dig som besökare tillgång till olika funktioner. Den ger också oss statistik över hur du och andra besökare använder webbplatsen.

    De kakor vi använder sparar ingen information som gör att vi kan identifiera vem du är.

    Kakor (cookies) på Post- och telestyrelsens webbplats.  

    Inställningar för kakor

    Du kan välja att inte tillåta oss att använda kakor genom att stänga av funktionen i din webbläsare. Om du vill, kan du också ställa in webbläsaren så att du får en varning varje gång webbplatsen försöker spara en kaka på din dator. Kakor som har blivit sparade sedan tidigare kan du ta bort i efterhand.

    Välj vilka kakor vi får använda

    Kakor på uppsala.se

    Här kan du se vilka kakor vi använder på uppsala.se. Det kan finnas kakor som bara är knutna till en del av webbplatsen eller till enstaka e-tjänster. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta webbstrategi.

    Nödvändiga kakor

    ASP.NET SessionId

    Detta är en nödvändig kaka som krävs för att webbplatsen ska fungera. Kakan används för att tillfälligt identifiera en session (ditt besök) från andra besök.

    Lagringstid: Kakan tas bort när du stänger din webbläsare.

    InformationsPuff-UppsalaKommun_xxxx

    Detta är en kaka som håller reda på om du har sett och klickat bort ett särskilt informationsmeddelande på webbplatsen.

    Lagringstid: Kakan tas bort när du stänger din webbläsare.

    _RequestVerificationToken

    En nödvändig kaka som används för att säkerställa att formulärdata inte manipuleras då den skickas från webbläsaren till servern.

    Lagringstid: Kakan tas bort när du stänger din webbläsare.

    AcceptFunctionalCookies_UppsalaKommun
    AcceptNecessaryCookies_UppsalaKommun
    AcceptStatisticalCookies_UppsalaKommun

    Dessa kakor håller reda på vilka kakor du har godkänt.

    Lagringstid: 2 år.

    Funktionella kakor

    _rspkrLoadCore

    Detta är en kaka som gör att Lyssna-funktionen fungerar.

    Lagringstid: Kakan tas bort när du stänger din webbläsare.

    Kakor för statistik

    Vi använder kakor för webbanalys för att utvärdera och förbättra webbplatsens innehåll och struktur. De kakor vi använder sparar ingen information som gör att vi kan identifiera vem du är.

    _pk_id

    Lagringstid: 13 månader.

    _pk_ref

    Lagringstid: 6 månader

    _pk_ses

    Lagringstid: 30 minuter

    _pk_hsr

    Lagringstid: 30 minuter

    Kakor på webbplatser eller e-tjänster som vi länkar till

    På uppsala.se finns det länkar till webbplatser eller e-tjänster som använder andra kakor än de vi beskriver här. Läs mer om vilka kakor det är på respektive webbplats eller e-tjänst.

    LocalStorage

    Förutom kakor används även en liknande teknik som kallas LocalStorage på webbplatsen. Det används till exempel för att minnas om du öppnat eller stängt dragspelsmenyer på en sida. Inget av detta överför någon information till tredje part eller används för att kartlägga dig.

    Om du väljer att titta på ett videoklipp sätter Youtube kakor i LocalStorage.

  9. Andra språk än svenska

  10. Dataskyddsförordningen (GDPR)

    Dataskyddsförordningen, GDPR, är en EU-lagstiftning som har ersatt personuppgiftslagen, PuL. För dig innebär lagen bland annat att vi i Uppsala kommun ska vara tydliga med varför vi samlar in personuppgifter, hur vi använder dem och hur länge vi sparar dem.

    Behandling av personuppgifter.

    Dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

  11. RSS/Prenumeration

    Med hjälp av RSS (Really Simple Syndication) kan du prenumerera på nyheter, pressmeddelanden, kallelser, protokoll och dagordningar som publiceras på webbplatsen. Genom att prenumerera på ett eller flera RSS-flöden får du information direkt i din webbläsare, mobiltelefon eller RSS-läsare.

    Gör så här för att prenumerera

    1. Gör en sökning på den typ av publikation du vill prenumerera på. Filtrera också på ämne, nämnd eller förvaltning, beroende på vilket urval du vill ha.
    2. När du är nöjd med filterinställningen, klicka på länken RSS ovanför listan. 
    3. Kopiera länken som du får och klistra in i den RSS-läsare du valt.

    Se och prenumerera på nyheter och pressmeddelanden 

    Se och prenumerera på publikationer 

  12. Användning av BankID

    BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet på internet.

    På uppsala.se behöver du ha BankID när du ska skriva under och skicka in vissa typer av formulär till kommunen.

    Du beställer BankID hos din bank

    Du måste ha ett svenskt personnummer för att kunna beställa ett BankID. De olika bankerna ställer också andra krav som till exempel att du har nått en viss ålder och är folkbokförd i Sverige.

    Exakt hur du beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker. En del banker kräver att du besöker bankkontoret och legitimerar dig med godkänd ID-handling. Hos andra banker kan du logga in på din internetbank och beställa ditt BankID direkt.

    Om din webbläsare inte fungerar

    För en del användare fungerar det inte att signera formulären i vissa nya webbläsare, till exempel Internet Explorer 11. Prova då att använda en annan webbläsare som Chrome eller Firefox. Kontakta din bank om du har frågor.

    Din guide till e-legitimationer på elegitimation.se

  13. E-underskrift

    Uppsala kommun använder e-underskrift för vissa handlingar. När du har en handling från Uppsala kommun som ska undertecknas med e-underskrift får du ett mejl med en länk. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

    Uppsala kommun använder tjänsten Signport för e-underskrifter.

     Så här gör du för att ta del av de dokument som ingår i ditt ärende:

    • Använd länken till dokumentet som du har fått i ett e-postmeddelande för att logga in i signeringsportalen. Du behöver använda e-legitimation (BankID eller Freja eID+) för att logga in.
    • När du har loggat in i signeringsportalen har du tillgång till dokumenten som ingår i handlingen. Dokumenten finns tillgängliga att ladda ner, läsa och skriva under i 60 dagar.

    Varje underskrift kan valideras med en PDF-läsare med stöd för signaturvalidering eller via valideringstjänsten på sign.uppsala.se. Där finns även information om hur du installerar det utfärdarcertifikat som krävs för att PDF-läsaren ska kunna validera alla delar av underskriften.