Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 4. Uppsala ska bli tryggare med jämlika livsvillkor

Tryggheten och jämlikheten 2026-2028

Målbeskrivning

I Uppsala kommun är trygghet en rättighet för alla och ingen ska begränsas av otrygghet eller oro att utsättas för brott. Uppsala ska vara en trygg kommun att verka och leva i. Uppsala är en öppen, jämställd och solidarisk kommun som berikas av mångfald och tar ansvar för integrationen. Uppsala kommuns arbete med trygghet, säkerhet och att förebygga brott är till för att skydda människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet, egendom, demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter. Uppsala ska inte ha någon utsatt stadsdel. Ett starkt områdesarbete förebygger och förhindrar social oro. Insatser för att bekämpa kriminaliteten kombineras med förebyggande åtgärder som ger resultat. Kommunen ska fortsätta att utveckla samarbetet med polisen för ökad trygghet.

Välkomna och inkluderade

Kommunens verksamhet har jämlikhet, mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet och rättvisa som utgångspunkt. Kommunen stärker förutsättningarna för alla människor i alla delar av samhället. Alla ska känna sig välkomna och inkluderade i kommunens verksamheter och kunna lita på att få det stöd de behöver av samhället. All utveckling ska ske med särskild hänsyn till människor och områden som har sämst socioekonomiska förutsättningar. De som står längst utanför idag ska prioriteras.

Mångfald berikar

Livsvillkoren ska vara lika goda oavsett var i kommunen man växer upp och lever. Kompensatoriska insatser krävs för att uppnå det. Klyftorna mellan människor och områden ska minska och där är jämställdhetsarbetet särskilt viktigt. Kommunen ska satsa på att säkerställa att fler som idag står långt från arbetsmarknaden kommer in i arbete.

Barnens bästa först

I Uppsala ska barn och unga ha en god och trygg uppväxt som präglas av framtidstro och samhörighet. Att investera i barns utveckling är en av de viktigaste vägarna till social hållbarhet och minskade skillnader i hälsa och utbildning. Barnets bästa ska alltid sättas i främsta rummet. Barnperspektivet ska genomsyra stadsplaneringen.

Bättre boendevillkor

Boendesegregationen måste brytas. Kommunen kommer svara mot de utmaningar som finns på bostadsmarknaden. Behoven av bostäder med lägre boendekostnad är stora och kommunen behöver stärka arbetet för att säkra boendevillkoren.

Krisberedskap

Kommunen ska ha en god krisberedskap för att kunna hantera olika sorters
samhällsstörningar och förmågan till civilt försvar ska stärkas.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Tre uppföljningar under året

Uppföljningar som visar om kommunen är på rätt väg görs tre gånger per år: i mars/april, augusti och för hela året. Vid delårsuppföljningarna görs också en helårsprognos.

Uppföljning per mars/april

I delårsrapporten per mars/april görs en förenklad uppföljning av verksamheterna för perioden januari-april och en ekonomisk uppföljning.

Uppföljning per augusti

Delårsrapporten per augusti omfattar nämndernas och bolagsstyrelsernas uppfyllelse av mål, uppdrag, indikatorer och ekonomi. Det görs också en sammanställd analys för Uppsala kommunkoncern (kommunens alla nämnder och bolag). 

Årsredovisning

När året är slut sammanfattas årsbokslutet i en årsredovisning för Uppsala kommun som ska ge kommunfullmäktige, kommuninvånarna och andra intressenter information om kommunkoncernens ekonomi och verksamhet för året.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1. Uppdrag 30. Utveckla kommunens förmåga att förebygga och bekämpa ungdomsbrottslighet och kriminalitet.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Uppsala stadsteater AB Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala Vatten och Avfall AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Nya Destination Uppsala AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Med gemensamma prioriteringar arbetar kommunen och polisen för nolltolerans mot brott och för ett tryggare Uppsala på både kort och lång sikt. Kommunen ska vara en samlande aktör för att vända utvecklingen i utsatta områden, förebygga skjutningar och grovt våld och motverka rekrytering av unga till kriminella grupperingar. Kommunen ska arbeta systematiskt med att kartlägga brottslighet tillsammans med andra myndigheter och vidta riktade och beprövade åtgärder för att förebygga och förhindra kriminalitet. Samarbetet mellan kommunala förvaltningar och bolag, polismyndigheten, brottsförebyggande rådet, övriga myndigheter, näringsliv och civilsamhälle ska fördjupas och effektiviseras. Arbete med den fysiska platsens betydelse, attraktivitet och trivsel samt ökad närvaro är en del av det brottsförebyggande arbetet.
  2. Uppdrag 31. Förhindra att välfärden missbrukas genom att motverka alla former av välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet i kommunens verksamheter och hos de leverantörer som anlitas av kommunen.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Namngivningsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Överförmyndarnämnden Uppsalahem AB Uppsala Kommuns Fastighets AB Uppsala kommun Utvecklingsfastigheter AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Kommun Förvaltningsfastigheter AB Uppsala kommun Sport- och Rekreationsfastigheter Uppsala Parkerings AB Fyrishov AB Uppsala stadsteater AB Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala Vatten och Avfall AB Förvaltningsbolaget Upphall KB Uppsala Innovation Centre AB Uppsala Stadshus AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Nya Destination Uppsala AB Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Alla nämnder och bolagsstyrelser behöver vidta åtgärder för att förebygga, upptäcka och motverka välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet. Företag och organisationer som fuskar och bryter mot regler i arbetslivet ska utestängas från fortsatta relationer med kommunen. Det kan vara brott mot regler om arbetsmiljö, att företag eller organisationer tar del av bidrag som de inte har rätt till, inte betalar skatter och avgifter eller låter människor arbeta som inte har arbetstillstånd i Sverige. Systematiska kontroller för att upptäcka fel, oegentligheter och infiltration samt bakgrundskontroll av individer och företrädare för bolag och föreningar inför exempelvis avtalstecknande, utbetalningar, anställning och konsultverksamhet ska utvecklas. En kommungemensam kontrollfunktion ska inrättas för att stödja organisationen i arbetet. Myndighetssamverkan ska öka för att bekämpa den organiserade brottsligheten, de kriminellas ekonomi och utnyttjande av de offentliga systemen.
  3. Uppdrag 32. Förebygg och bryt segregationen och stärk den sociala sammanhållningen.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala stadsteater AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Genom att arbeta tillsammans för att minska orsakerna till segregation och ojämlika livsvillkor ökar alla invånares möjligheter till en bra framtid samtidigt som otrygghet och kriminalitet motverkas och kommunens attraktivitet stärks. Kommunens verksamheter ska vara tillgängliga för alla och motverka segregation. Områdesarbetet ska fördjupas med stärkt lokal närvaro, invånarinflytande och ett tydligare områdesansvar för att hålla samman insatser i områden med störst sociala utmaningar. Samhällsbyggandet ska bidra till socialt värde och användas som ett verktyg för ökad sammanhållning. Sociala hänsyn ska stärkas genom utveckling av geografiska lägesbeskrivningar och sociala konsekvensanalyser. Bostadsutbudet ska främja en ökad blandning av hushåll i olika delar av kommunen för att öka sammanhållning, trygghet och attraktivitet i hela Uppsala.
  4. Uppdrag 33. Utvärdera befintliga insatser och utöka arbetet för att förebygga och motverka hemlöshet i Uppsala.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Socialnämnden Kommunstyrelsen Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Hemlöshet och osäkra boendeförhållanden skapar otrygghet, sociala problem och ohälsa för grupper och individer. Kommunen erbjuder härbärgen och bedriver uppsökande arbete för att motverka hemlöshet. En kartläggning ska göras av hur hemlösheten ser ut i Uppsala. Kommunens och civilsamhällets roll och insatser inom området ska även utvärderas för att säkerställa ett effektivt gemensamt skyddsnät. Syftet är att utveckla kommunens långsiktiga arbete för att förebygga och motverka hemlöshet. Den uppsökande verksamheten ska utökas till att vara aktiv både morgon och kväll alla vardagar. Det uppsökande arbetet handlar om att skapa kontakt med människor som lever i hemlöshet och motivera dem till att ta emot hjälp som möjliggör en bättre livssituation. En utredning ska göras av möjligheten att öppna ett nytt härbärge i centrala Uppsala där personer i akut hemlöshet och som har en missbruksproblematik kan få stöd. Det kan även bidra till att minska ordningsstörningar och otrygghet i staden.
  5. Uppdrag 34. Skapa förutsättningar för prisrimliga bostäder med låg boendekostnad.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Genom innovation, nya lösningar och stärkt samverkan ska bostadsförsörjningen stärka förutsättningarna för prisrimliga bostäder och för att fler kan hitta en bostad som passar deras livssituation. För att skapa en mer flexibel bostadsmarknad och möjliggöra för fler att skaffa ett eget boende behöver andelen hyresrätter med relativt låg hyra värnas. Vid renovering av bostäder ska eftersträvas att hyresgäster ska ha ekonomisk möjlighet att bo kvar efter renoveringen.
  6. Uppdrag 35. Stärka kommunens tidiga insatser genom att utveckla familjecentralernas tillgänglighet, kvalitet och samlokalisering.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Kommunstyrelsen Arbetsmarknadsnämnden Socialnämnden Utbildningsnämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För att stärka kommunens förebyggande arbete och skapa mer jämlika förutsättningar ska flera familjecentraler startas i Uppsala kommun. Familjecentraler är en viktig mötesplats för blivande och befintliga föräldrar och barn för att ta del om råd och stöd kring föräldraskapet, men idag saknar många Uppsalabor tillgång till familjecentraler. Lämpliga placeringar för ytterligare familjecentraler ska utredas tillsammans med Region Uppsala. För att öka tillgängligheten till offentliga tjänster för invånarna och minska risken att barn i behov av stöd faller mellan stolarna ska samordningen och samlokaliseringen av mödrahälsovård, barnhälsovård, öppen förskola och socialtjänst stärkas. Sfi för föräldralediga ska nå fler och utifrån behov erbjudas på fler familjecentraler.
  7. Uppdrag 36. Utveckla uppföljningen av HVB-placeringar och verka för gemensamma lösningar med andra kommuner i syfte att säkerställa kvalitet och kostnadskontroll.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Kommunstyrelsen Socialnämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För att säkerställa att barn och unga i högre grad får rätt vård på rätt plats i rätt tid krävs fler platser i privata och offentliga HVB-hem för barn och unga med de största behoven. Idag medför upphandlade HVB-placeringar höga kostnader för kommunen och det förekommer att HVB-hem har problematik med otrygga miljöer eller kopplingar till organiserad brottslighet. Kommande lagstiftning förväntas även skärpa kraven på att HVB-hem ska vara anpassade efter specifika målgrupper och åldersgrupper, vilket ökar behovet av olika lösningar. Kommunen ska utveckla samverkan med Region Uppsala och andra kommuner i landet och utreda möjligheten att starta ett gemensamt kommunalt HVB-hem som alternativ till privata leverantörer för att garantera kvalitet och kostnadskontroll. Uppföljningen av kvalitet, avtal och utbetalningar till upphandlade HVB-verksamheter ska även utvecklas för att säkerställa en trygg miljö för de som är placerade samt för att förebygga, upptäcka och förhindra välfärdsbrott och infiltration.
  8. Uppdrag 37. Införa likvärdiga modeller för hur kommunen tillhandahåller och finansierar lokaler för olika delar av föreningslivet.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Kommunstyrelsen Utbildningsnämnden Omsorgsnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun arbetar för ett jämlikt och jämställt föreningsliv där alla ska kunna delta. Formerna och villkoren för kommunens stöd och bidrag till föreningsliv och en aktiv fritid, bland annat genom tillhandahållande av lokaler, ska utformas utifrån ett tydligt samhälls- och folkhälsoperspektiv. Likvärdiga modeller för hur kommunen tillhandahåller och finansierar lokaler ska införas för att säkerställa rättvisa villkor mellan utövare av kultur-, idrotts- och fritidsaktiviteter.
  9. Uppdrag 38. Utreda stöd till föreningar som möjliggör för äldre barn som inte tidigare varit aktiva att börja med en idrott.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Idrotts- och fritidsnämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Det kan vara svårt för barn och unga i en något senare ålder att börja med en idrott. Ofta finns både kunskapsmässiga och sociala hinder för att inkluderas i en grupp som har varit aktiva tillsammans en längre tid. En översyn ska göras av hur kommunen kan stärka möjligheterna för att äldre nybörjare ska kunna hitta en idrott. Kriterierna för kommunens stöd till föreningar behöver utformas för att främja initiativ som riktar sig till denna målgrupp. Föreningar som erbjuder verksamheter för äldre nybörjare ska erbjudas stöd och utbildning. Arbetet ska ske i nära samverkan med RF-SISU Uppland och specialidrottsförbund för att säkerställa kvalitet, inkludering och långsiktig utveckling.
  10. Uppdrag 39. Förbättra styrning och kontroll av bidrag till föreningar och det fria kulturlivet.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Kommunstyrelsen Arbetsmarknadsnämnden Socialnämnden Omsorgsnämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun arbetar för ett jämlikt och jämställt föreningsliv där alla ska kunna delta. Föreningslivet förstärker och kompletterar den verksamhet som kommunen bedriver och bidrar till ökad delaktighet och samhällsnytta. Uppsala kommuns olika nämnder beviljar årligen stora belopp i föreningsbidrag. För att säkra en rättssäker och ändamålsenlig hantering ska en genomlysning av de olika bidrag som kommunen ger föreningslivet genomföras, och styrning och grundprinciper ses över. Behov finns av att stärka arbetet för att säkra att föreningsbidrag inte betalas ut på felaktiga grunder..
  11. Uppdrag 40. Stärka arbetet med att främja psykisk hälsa och social gemenskap.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Namngivningsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Överförmyndarnämnden Uppsalahem AB Uppsala Kommuns Fastighets AB Uppsala kommun Utvecklingsfastigheter AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Kommun Förvaltningsfastigheter AB Uppsala kommun Sport- och Rekreationsfastigheter Uppsala Parkerings AB Fyrishov AB Uppsala stadsteater AB Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala Vatten och Avfall AB Förvaltningsbolaget Upphall KB Uppsala Innovation Centre AB Uppsala Stadshus AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Nya Destination Uppsala AB Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Den psykiska ohälsan ökar i samhället, även bland barn och unga. Den grundar sig i både yttre faktorer och inre faktorer som påverkar människors mående. Att stärka skyddsfaktorer som trygg närmiljö, bra boende, utbildning, goda levnadsvanor, sociala relationer, meningsfyllda aktiviteter och gemenskap skapar förutsättningar för psykiskt välbefinnande. Kommunen behöver fokusera på främjande och förebyggande åtgärder, utveckla samverkan med Region Uppsala och civilsamhället, samt ge extra stöd till utsatta grupper. Alla verksamheter ska bidra i arbetet med att stärka samhällets skyddsfaktorer för psykisk hälsa. Med innovativa arbetssätt och i bred samverkan ska kommunen skapa jämlika förutsättningar för social gemenskap. Skolan har ett särskilt ansvar för att främja hälsa och arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa bland barn och unga.
  12. Uppdrag 41. Insatser mot droger i skolan och barns och ungas nära miljö ska stärkas.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Uppsalahem AB Utbildningsnämnden Socialnämnden Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Skola och fritidsverksamhet ska vara en trygg arbetsplats för både elever och personal. Verksamheterna ska vara en plats fri från droger som exempelvis alkohol, narkotika, dopingpreparat,tobaks- och nikotinprodukter. Unga personer som uppvisar normbrytande beteende ska fångas upp tidigt och ges det stöd de behöver. Kommunen ska fortsätta samarbeta med polisen med riktade insatser till unga för att motverka användande och förekomst av droger i barns och ungas offentliga miljö. Det behövs ett bra förebyggande arbete och fungerande rutiner för att tidigt uppmärksamma och agera vid misstanke om barns och ungas droganvändning. Kommunen ska använda effektiva och beprövade metoder, till exempel narkotikahundsök, för att stävja förekomst av droger bland barn och unga.
  13. Uppdrag 42. Utveckla kommunens krisberedskap och det civila försvaret i syfte att stärka samhällets motståndskraft.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Namngivningsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Överförmyndarnämnden Uppsalahem AB Uppsala Kommuns Fastighets AB Uppsala kommun Utvecklingsfastigheter AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Kommun Förvaltningsfastigheter AB Uppsala kommun Sport- och Rekreationsfastigheter Uppsala Parkerings AB Fyrishov AB Uppsala stadsteater AB Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala Vatten och Avfall AB Förvaltningsbolaget Upphall KB Uppsala Innovation Centre AB Uppsala Stadshus AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Nya Destination Uppsala AB Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Kommunen ska ha en god förmåga till krisberedskap och civilt försvar. Planering för att minska sårbarheter, stärka kontinuitetshantering och öka förmågan att hantera fredstida samhällsstörningar behöver fortsätta. Planeringen för civilt försvar ska fortsätta stärkas i alla samhällsviktiga verksamheter. Kommunens förmåga till civilt försvar tar sin utgångspunkt i kommunens krisberedskap och syftar till att inför och under höjd beredskap och ytterst krig värna befolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna samt bidra till Försvarsmaktens förmåga att möta ett väpnat angrepp. Trygghetspunkter i staden och landsbygderna ska vara ett led i detta arbete. Ett systematiskt arbete med utbildning och övning krävs inom kommunens verksamheter. Samverkan och samordning med relevanta aktörer är av största vikt. Beredskap krävs även för att kunna arbeta analogt när vardagens tillgängliga teknik inte längre fungerar. En förutsättning för detta arbete är att kommunen fortsätter öka sin förmåga att hantera uppgifter inom området säkerhetsskydd.