Fokusmål 4. Uppsala ska bli tryggare med jämlika livsvillkor
Tryggheten och jämlikheten 2026-2028
Målbeskrivning
I Uppsala kommun är trygghet en rättighet för alla och ingen ska begränsas av otrygghet eller oro att utsättas för brott. Uppsala ska vara en trygg kommun att verka och leva i. Uppsala är en öppen, jämställd och solidarisk kommun som berikas av mångfald och tar ansvar för integrationen. Uppsala kommuns arbete med trygghet, säkerhet och att förebygga brott är till för att skydda människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet, egendom, demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter. Uppsala ska inte ha någon utsatt stadsdel. Ett starkt områdesarbete förebygger och förhindrar social oro. Insatser för att bekämpa kriminaliteten kombineras med förebyggande åtgärder som ger resultat. Kommunen ska fortsätta att utveckla samarbetet med polisen för ökad trygghet.
Välkomna och inkluderade
Kommunens verksamhet har jämlikhet, mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet och rättvisa som utgångspunkt. Kommunen stärker förutsättningarna för alla människor i alla delar av samhället. Alla ska känna sig välkomna och inkluderade i kommunens verksamheter och kunna lita på att få det stöd de behöver av samhället. All utveckling ska ske med särskild hänsyn till människor och områden som har sämst socioekonomiska förutsättningar. De som står längst utanför idag ska prioriteras.
Mångfald berikar
Livsvillkoren ska vara lika goda oavsett var i kommunen man växer upp och lever. Kompensatoriska insatser krävs för att uppnå det. Klyftorna mellan människor och områden ska minska och där är jämställdhetsarbetet särskilt viktigt. Kommunen ska satsa på att säkerställa att fler som idag står långt från arbetsmarknaden kommer in i arbete.
Barnens bästa först
I Uppsala ska barn och unga ha en god och trygg uppväxt som präglas av framtidstro och samhörighet. Att investera i barns utveckling är en av de viktigaste vägarna till social hållbarhet och minskade skillnader i hälsa och utbildning. Barnets bästa ska alltid sättas i främsta rummet. Barnperspektivet ska genomsyra stadsplaneringen.
Bättre boendevillkor
Boendesegregationen måste brytas. Kommunen kommer svara mot de utmaningar som finns på bostadsmarknaden. Behoven av bostäder med lägre boendekostnad är stora och kommunen behöver stärka arbetet för att säkra boendevillkoren.
Krisberedskap
Kommunen ska ha en god krisberedskap för att kunna hantera olika sorters
samhällsstörningar och förmågan till civilt försvar ska stärkas.
Status för inriktningsmålet är Grön.
Enligt plan
-
Grön slutfört
Uppdraget är färdigt
-
Grön
Uppdraget pågår/väntar enligt plan
-
Gul
Uppdraget är försenat/inte påbörjat
-
Röd
Uppdraget genomförs inte
-
-
-
-
Uppdrag 33. Utvärdera befintliga insatser och utöka arbetet för att förebygga och motverka hemlöshet i Uppsala.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Socialnämnden
Kommunstyrelsen
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Hemlöshet och osäkra boendeförhållanden skapar otrygghet, sociala problem och ohälsa för grupper och individer. Kommunen erbjuder härbärgen och bedriver uppsökande arbete för att motverka hemlöshet. En kartläggning ska göras av hur hemlösheten ser ut i Uppsala. Kommunens och civilsamhällets roll och insatser inom området ska även utvärderas för att säkerställa ett effektivt gemensamt skyddsnät. Syftet är att utveckla kommunens långsiktiga arbete för att förebygga och motverka hemlöshet. Den uppsökande verksamheten ska utökas till att vara aktiv både morgon och kväll alla vardagar. Det uppsökande arbetet handlar om att skapa kontakt med människor som lever i hemlöshet och motivera dem till att ta emot hjälp som möjliggör en bättre livssituation. En utredning ska göras av möjligheten att öppna ett nytt härbärge i centrala Uppsala där personer i akut hemlöshet och som har en missbruksproblematik kan få stöd. Det kan även bidra till att minska ordningsstörningar och otrygghet i staden.
-
Uppdrag 34. Skapa förutsättningar för prisrimliga bostäder med låg
boendekostnad.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsalahem AB
Uppsala bostadsförmedling AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Genom innovation, nya lösningar och stärkt samverkan ska bostadsförsörjningen stärka förutsättningarna för prisrimliga bostäder och för att fler kan hitta en bostad som passar deras livssituation. För att skapa en mer flexibel bostadsmarknad och möjliggöra för fler att skaffa ett eget boende behöver andelen hyresrätter med relativt låg hyra värnas. Vid renovering av bostäder ska eftersträvas att hyresgäster ska ha ekonomisk möjlighet att bo kvar efter renoveringen.
-
Uppdrag 35. Stärka kommunens tidiga insatser genom att utveckla
familjecentralernas tillgänglighet, kvalitet och samlokalisering.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Arbetsmarknadsnämnden
Socialnämnden
Utbildningsnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För att stärka kommunens förebyggande arbete och skapa mer jämlika förutsättningar ska flera familjecentraler startas i Uppsala kommun. Familjecentraler är en viktig mötesplats för blivande och befintliga föräldrar och barn för att ta del om råd och stöd kring föräldraskapet, men idag saknar många Uppsalabor tillgång till familjecentraler. Lämpliga placeringar för ytterligare familjecentraler ska utredas tillsammans med Region Uppsala. För att öka tillgängligheten till offentliga tjänster för invånarna och minska risken att barn i behov av stöd faller mellan stolarna ska samordningen och samlokaliseringen av mödrahälsovård, barnhälsovård, öppen förskola och socialtjänst stärkas. Sfi för föräldralediga ska nå fler och utifrån behov erbjudas på fler familjecentraler.
-
Uppdrag 36. Utveckla uppföljningen av HVB-placeringar och verka för gemensamma lösningar med andra kommuner i syfte att säkerställa kvalitet och kostnadskontroll.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Socialnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För att säkerställa att barn och unga i högre grad får rätt vård på rätt plats i rätt tid krävs fler platser i privata och offentliga HVB-hem för barn och unga med de största behoven. Idag medför upphandlade HVB-placeringar höga kostnader för kommunen och det förekommer att HVB-hem har problematik med otrygga miljöer eller kopplingar till organiserad brottslighet. Kommande lagstiftning förväntas även skärpa kraven på att HVB-hem ska vara anpassade efter specifika målgrupper och åldersgrupper, vilket ökar behovet av olika lösningar. Kommunen ska utveckla samverkan med Region Uppsala och andra kommuner i landet och utreda möjligheten att starta ett gemensamt kommunalt HVB-hem som alternativ till privata leverantörer för att garantera kvalitet och kostnadskontroll. Uppföljningen av kvalitet, avtal och utbetalningar till upphandlade HVB-verksamheter ska även utvecklas för att säkerställa en trygg miljö för de som är placerade samt för att förebygga, upptäcka och förhindra välfärdsbrott och infiltration.
-
Uppdrag 37. Införa likvärdiga modeller för hur kommunen tillhandahåller och finansierar lokaler för olika delar av föreningslivet.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Omsorgsnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun arbetar för ett jämlikt och jämställt föreningsliv där alla ska kunna delta. Formerna och villkoren för kommunens stöd och bidrag till föreningsliv och en aktiv fritid, bland annat genom tillhandahållande av lokaler, ska utformas utifrån ett tydligt samhälls- och folkhälsoperspektiv. Likvärdiga modeller för hur kommunen tillhandahåller och finansierar lokaler ska införas för att säkerställa rättvisa villkor mellan utövare av kultur-, idrotts- och fritidsaktiviteter.
-
Uppdrag 38. Utreda stöd till föreningar som möjliggör för äldre barn som inte tidigare varit aktiva att börja med en idrott.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Idrotts- och fritidsnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Det kan vara svårt för barn och unga i en något senare ålder att börja med en idrott. Ofta finns både kunskapsmässiga och sociala hinder för att inkluderas i en grupp som har varit aktiva tillsammans en längre tid. En översyn ska göras av hur kommunen kan stärka möjligheterna för att äldre nybörjare ska kunna hitta en idrott. Kriterierna för kommunens stöd till föreningar behöver utformas för att främja initiativ som riktar sig till denna målgrupp. Föreningar som erbjuder verksamheter för äldre nybörjare ska erbjudas stöd och utbildning. Arbetet ska ske i nära samverkan med RF-SISU Uppland och specialidrottsförbund för att säkerställa kvalitet, inkludering och långsiktig utveckling.
-
Uppdrag 39. Förbättra styrning och kontroll av bidrag till föreningar och det fria kulturlivet.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Arbetsmarknadsnämnden
Socialnämnden
Omsorgsnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun arbetar för ett jämlikt och jämställt föreningsliv där alla ska kunna delta. Föreningslivet förstärker och kompletterar den verksamhet som kommunen bedriver och bidrar till ökad delaktighet och samhällsnytta. Uppsala kommuns olika nämnder beviljar årligen stora belopp i föreningsbidrag. För att säkra en rättssäker och ändamålsenlig hantering ska en genomlysning av de olika bidrag som kommunen ger föreningslivet genomföras, och styrning och grundprinciper ses över. Behov finns av att stärka arbetet för att säkra att föreningsbidrag inte betalas ut på felaktiga grunder..
-
-
Uppdrag 41. Insatser mot droger i skolan och barns och ungas nära miljö ska stärkas.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Uppsalahem AB
Utbildningsnämnden
Socialnämnden
Uppsala Kommun Skolfastigheter AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Skola och fritidsverksamhet ska vara en trygg arbetsplats för både elever och personal. Verksamheterna ska vara en plats fri från droger som exempelvis alkohol, narkotika, dopingpreparat,tobaks- och nikotinprodukter. Unga personer som uppvisar normbrytande beteende ska fångas upp tidigt och ges det stöd de behöver. Kommunen ska fortsätta samarbeta med polisen med riktade insatser till unga för att motverka användande och förekomst av droger i barns och ungas offentliga miljö. Det behövs ett bra förebyggande arbete och fungerande rutiner för att tidigt uppmärksamma och agera vid misstanke om barns och ungas droganvändning. Kommunen ska använda effektiva och beprövade metoder, till exempel narkotikahundsök, för att stävja förekomst av droger bland barn och unga.
-
Tre uppföljningar under året
Uppföljningar som visar om kommunen är på rätt väg görs tre gånger per år: i mars/april, augusti och för hela året. Vid delårsuppföljningarna görs också en helårsprognos.
Uppföljning per mars/april
I delårsrapporten per mars/april görs en förenklad uppföljning av verksamheterna för perioden januari-april och en ekonomisk uppföljning.
Uppföljning per augusti
Delårsrapporten per augusti omfattar nämndernas och bolagsstyrelsernas uppfyllelse av mål, uppdrag, indikatorer och ekonomi. Det görs också en sammanställd analys för Uppsala kommunkoncern (kommunens alla nämnder och bolag).
Årsredovisning
När året är slut sammanfattas årsbokslutet i en årsredovisning för Uppsala kommun som ska ge kommunfullmäktige, kommuninvånarna och andra intressenter information om kommunkoncernens ekonomi och verksamhet för året.