Fokusmål 2. Uppsala ska ha ett välmående näringsliv och skapa fler jobb
Näringslivet och jobben 2026-2028
Målbeskrivning
När Uppsala växer och fler arbetar har vi råd att investera i välfärden. Arbete är det som bygger Uppsalas gemensamma välstånd och ger individer ekonomisk frihet och möjlighet att utvecklas. Fyrspår och spårväg ger förutsättningar för ett starkt näringsliv och en växande arbetsmarknad i hela kommunen.
Företagande och jobb
Uppsala ska vara ett nav för företagande och jobb. Företag väljer Uppsala som ett attraktivt alternativ för expansionsinvesteringar, nyetableringar och företagande. De konkreta åtgärderna för ett bättre näringslivsklimat ska förverkligas. Vårt mål är att alla som kan arbeta ska arbeta. Utbildning och aktiva arbetsmarknadsinsatser spelar en viktig roll för att komma till rätta med såväl arbetslöshet som brist på arbetskraft. Utbildningar och arbetsmarknadsinsatser ska utvecklas i samverkan med näringslivet och Arbetsförmedlingen.
Fritid och rekreation
Kommunen har beslutat om en vision om att Uppsala ska vara bäst på evenemang. Det ska vara smidigt och enkelt att genomföra och utveckla evenemang som får långsiktigt positiva effekter och som förenar människor i magiska ögonblick av stolthet och glädje. Invånare och besökare ges möjlighet till meningsfull fritid och rekreation samtidigt som det bidrar till omsättning och arbetstillfällen. Kulturell infrastruktur och det offentliga rummet bidrar till en nära, trygg och inspirerande miljö. Uppsalas stadskärna utvecklas i mänsklig skala för ökad trivsel för boende och besökare. Uppsalas attraktivitet ökar genom evenemang, idrott och kultur. Kommunen eftersträvar att använda kultur som en drivkraft för hållbar utveckling och samhällsförändring. Ett starkt civilsamhälle skapar mötesplatser där människor har möjlighet att aktivt delta i samhället.
Stad och land
I Uppsala ska stad och land utvecklas tillsammans. En hållbar stads- och landsbygdsutveckling säkerställer likvärdig tillgång till boende, arbete, kommunikationer, samhällsservice och offentliga platser. Uppsala ska vara fysiskt och socialt sammanhållet. Spårvägen binder ihop Uppsalas större bostadsområden med större arbetsplatser, ger en kortare restid och en attraktiv stadsbild. Uppsala ska vara en cykelkommun i världsklass och i staden ska tung trafik och genomfartstrafik minska. Samhällsbyggandet ska ske med bevarad och helst ökad kvalitet. Befintliga bostads-områden ska renoveras och förtätas varsamt med respekt för boende och befintliga miljöer.
Kunskapsstad
Samarbeten med Uppsalas två universitet och de två universitetssjukhusen gör Uppsala till en stark kunskapsstad. I samverkan med bland andra universiteten utvecklas de kunskapsintensiva och exportinriktade branscherna. Att nå klimatmålen är en gemensam utmaning men utgör även en betydande möjlighet för näringslivet.
Omvärld och samarbete
I en globaliserad värld sammanlänkas det lokala med den globala utvecklingen. Det blir därför allt viktigare att som kommun förstå och analysera omvärlden, dess skeenden och konsekvenser. Kommunens roll i ett regionalt sammanhang handlar om att stärka kontakter med omkringliggande kommuner, näringsliv, akademi, statliga myndigheter och Region Uppsala för att hitta smarta och effektiva lösningar på gemensamma utmaningar. Det är även centralt att Uppsala kommun samverkar och samarbetar internationellt, med särskilt fokus på samarbeten inom Uppsalas närområde och inom EU.
Status för inriktningsmålet är Grön.
Enligt plan
-
Grön slutfört
Uppdraget är färdigt
-
Grön
Uppdraget pågår/väntar enligt plan
-
Gul
Uppdraget är försenat/inte påbörjat
-
Röd
Uppdraget genomförs inte
-
-
-
-
Uppdrag 15: Utveckla arbetet för att fler elever ska välja yrkesinriktade utbildningar.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Äldrenämnden
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Kulturnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: En viktig förutsättning för företagens tillväxt är möjligheten att rekrytera rätt kompetenser. Det finns en brist på arbetskraft inom flera jobb som kräver yrkesutbildning. Utifrån kunskap om kompetensbristen inom olika yrken ska insatser genomföras för att bidra till bättre utbildningar och matchning. Kommunen ska bland annat möjliggöra mötet mellan arbetsgivare och arbetssökande genom samordning av ett årligen återkommande jobb- och utbildningsevenemang. Arbetet ska genomföras i nära samverkan mellan näringslivet, skolan, vuxen- och arbetsmarknadsutbildningar. Insatser ska även göras för att främja att fler väljer en gymnasieutbildning med yrkesinriktning.
-
-
Uppdrag 17. Utveckla innerstadens torg och offentliga rum för att bidra till en attraktiv och levande stad.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Konsert och Kongress AB
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Nya Destination Uppsala AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsalas torg och andra offentliga rum ska vara attraktiva, tillgängliga och trygga. Här sätts människan i centrum för att skapa levande mötesplatser. En levande innerstad är även viktig för att utveckla cityhandeln. Stora torget, Vaksala torg, S:t Eriks torg, Fyristorg och Dragarbrunns torg ska utvecklas för att främja liv och rörelse. Torgens rumslighet, möblering och grönska ska förstärkas, och särskild vikt ska läggas vid gestaltning med vatten såsom fontäner. Fler aktiviteter och evenemang ska anordnas för att bjuda in till vistelse och bidra till ett ökat folkliv. Berörda fastighetsägare och näringsidkare är viktiga samarbetspartners i arbetet. Arbetet med att skapa trivsamma sommar- och vinterplatser genom att begränsa trafiken och placera ut möbler och växter ska fortsätta att utvecklas. Renhållningen ska öka så att de platser som prioriteras för vistelse alltid ska vara välskötta.
-
Uppdrag 18. Utveckla arbetet med medborgarbudget i staden och landsbygderna för att stärka invånarnas delaktighet i utvecklingen av sitt närområde.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För att stärka Uppsalabornas delaktighet och inflytande över sitt närområdes utveckling och bättre tillvarata boendes kunskap och önskemål ska kommunen utreda hur arbetet med medborgarbudget kan utvecklas. Medborgarbudgetar kompletterar den representativa demokratin och formella former för dialog och delaktighet genom att låta invånarna i ett område föreslå och rösta om hur en avsatt budget ska användas för att förbättra området. Erfarenheter av arbetet med medborgarbudget på landsbygden och andra goda exempel ska ligga till grund för att utveckla hur medborgarbudget kan tillämpas i staden och bli ett permanent arbete på landsbygden.
-
Uppdrag 19. Dialogen med invånare, näringsliv och organisationer ska påbörjas redan i tidiga skeden av samhällsbyggandet på landsbygder, i tätorter och i staden.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Den fysiska planeringen och samhällsbyggandet behöver utgå från de behov som finns hos både nuvarande och framtida generationer. Invånare, näringsliv, akademi och civilsamhälle har kunskap om hur behoven i samhället ser ut och deras engagemang bidrar till en levande demokrati. Det är också viktigt att utveckla formerna för medborgardialoger så att fler röster fångas upp och fler kommer till tals. Kommunen behöver därför synliggöra medborgardialogerna och stärka förutsättningarna för dialoger och delaktighet kring kontinuerlig översiktsplanering och andra tidiga skeden av samhällsbyggandet som ett led i att bygga ett hållbart samhälle. Stadsdels- och bygderåd ska involveras i tidiga skeden av samhällsbyggandet.
-
Uppdrag 20. Minska ledtiderna i kommunens arbete med detaljplaner och bygglov och samverka med aktörer för att minska ledtiderna på helhet.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Ledtiderna för byggprojekt ökar i stora delar av landet, med ökande utredningskrav, remissrundor och domstolshantering. De långa ledtiderna är inte den enda anledningen, men är tillräckligt avgörande för att ge väsentligt negativ påverkan på både byggtakt och antal byggda bostäder. Kommunen ska verka för att minska ledtiderna i den del av processerna som sker hos kommunen. Arbetet ska ske i dialog med kommunens egna fastighetsbolag. Vidare behöver god samverkan med aktörer som branschen, remissinstanser med flera upprättas för att skapa förutsättningar att korta ledtiderna på helhet.
-
Uppdrag 21. Utveckla trafikstyrningen och trafikregleringen samt utreda möjligheterna till trafikövervakning för ökad framkomlighet och trygga trafikmiljöer.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Parkerings AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala växer vilket medför en ökad trafikbelastning. Möjligheten att på ett enkelt, tryggt och hållbart sätt förflytta sig ska ha hög prioritet i all stads- och landsbygdsutveckling. Trafikmiljön behöver utformas för att säkerställa trafiksäkerhet, trygghet och tillgänglighet till det offentliga rummet. I innerstaden ska trafiken regleras för att minimera onödig genomfartstrafik och transporter med tunga fordon. För att förbättra framkomligheten och korta ner kötider används sensorer för att styra trafiksignaler och optimera trafikflöden. Det bidrar även till att minska utsläpp och buller. Trafikövervakning med hjälp av kameror skulle kunna bidra till att ytterligare förbättra trafiksäkerheten och effektivisera trafikflödet. Kommunen ska undersöka möjligheten att bli pilotkommun för användning av trafikövervakningskameror i syfte att skapa trygga trafikmiljöer, förbättra luftkvaliteten och få ner bullernivåerna.
-
Uppdrag 22. Ta fram en markeffektiv parkeringslösning för området runt främre Boländerna, Innerstaden och nya Uppsala C samt utreda om infartsparkeringar kan komplettera den pågående utbyggnaden av pendlarparkeringar.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Uppsala Parkerings AB
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Tillgängligheten till innerstaden är central för att ha ett levande och attraktivt centrum för alla Uppsalabor. I samband med att Uppsala växer behövs nya lösningar för markeffektiv parkering. Utbygganden av fyra spår till Uppsala kommer att öka möjligheterna för ett hållbart resande. Många på landsbygderna kommer dock även fortsättningsvis att behöva välja bilen. När fler människor samtidigt ska nyttja det befintliga gatunätet i staden kommer fler att behöva välja yteffektiva färdmedel, inklusive kollektivtrafik. En mobilitetslösning i främre Boländerna utgör en central funktion för att tillgängliggöra och utveckla både innerstaden och det kollektiva resandet. Främre Boländerna och Uppsala C kommer utvecklas ytterligare under de närmaste åren med fler arbetsplatser, bostäder och fler resande med tåg och spårväg. Genom att bygga mobilitetshus eller motsvarande lösning i nordvästra delen av främre Boländerna kan ett betydande antal parkeringsplatser som kan tjäna de tillkommande arbetsplatserna och det kollektiva resandet tillgängliggöras på en relativt begränsad yta. Arbetet är beroende av att marktillgången säkras på lämplig plats. Möjligheten att anlägga parkeringsplatser vid kommunikationsknutpunkter i utkanten av staden där bilister kan lämna bilen och fortsätta resan in mot centrum med kollektivtrafik (så kallad Park and Ride) ska utredas tillsammans med Region Uppsala.
-
Uppdrag 23. Utreda samordnings- och effektiviseringsmöjligheter i driften av kommunkoncernens parkeringsplatser.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Uppsalahem AB
Uppsala Parkerings AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Kommunens parkeringsbolag förvaltar all parkering på allmänna gator och kommunal kvartersmark i Uppsala samt flera parkeringsgarage. Även kommunens bostadsbolag förvaltar parkeringsplatser i anslutning till sina fastigheter. En utredning ska genomföras för att identifiera möjlig samordning och effektivisering av driften av kommunkoncernens parkeringsplatser för att bidra till lägre kostnader för att underhålla och övervaka parkeringarna.
-
Uppdrag 24. Utreda olika modeller för utbyggnad av allmänt VA inom detaljplaner med enskilt huvudmannaskap för allmän platsmark i syfte att skapa goda förutsättningar för utveckling i tätorter på landsbygden.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Vatten och Avfall AB
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För utbudet av prisåtkomliga bostäder är det av vikt att kommunen och dess bolag bidrar på de sätt de kan till att minska bostadsprojektens totalkostnader och sänka de trösklar som marknadens förutsättningar ger. Det gäller särskilt inom de prioriterade tätorterna på landsbygden med dess typiskt sett lägre intäktsnivåer. Ett effektivt och samordnat genomförande av detaljplaner bidrar även till att begränsa VA-taxans utveckling. Möjliga modeller ska tas fram och tillämpas för att få en effektiv utbyggnad av allmänt VA i detaljplaner med enskilt huvudmannaskap för allmän platsmark, med bibehållen anläggningskvalitet samtidigt som det skapas goda förutsättningar för utveckling i tätorter på landsbygden.
-
Uppdrag 25. Förbereda deltagande i Uppsalas två universitets båda
jubileumsfiranden samt planera firanden av Vaksalaskolan 100 år och UKK 20 år under 2027.
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Kommun Skolfastigheter AB
Uppsala Konsert och Kongress AB
Utbildningsnämnden
Nya Destination Uppsala AB
Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun ska delta i Uppsala universitets och Sveriges lantbruksuniversitets förberedelser för sina respektive jubileum år 2027, Uppsala universitet 550 år samt Sveriges lantbruksuniversitet 50 år. I förberedelserna inför jubileumsåret ska åtgärder och aktiviteter för att uppmärksamma jubileumsfirandena planeras. Under 2027 firar även Vaksalaskolan 100 år och Uppsala konsert och kongress (UKK) 20 år vilket ska uppmärksammas genom olika aktiviteter och evenemang med fokus på framtidstro och lokalt engagemang.
-
Status för uppdraget är
Ansvariga:
-
Status för uppdraget är
Ansvariga:
Tre uppföljningar under året
Uppföljningar som visar om kommunen är på rätt väg görs tre gånger per år: i mars/april, augusti och för hela året. Vid delårsuppföljningarna görs också en helårsprognos.
Uppföljning per mars/april
I delårsrapporten per mars/april görs en förenklad uppföljning av verksamheterna för perioden januari-april och en ekonomisk uppföljning.
Uppföljning per augusti
Delårsrapporten per augusti omfattar nämndernas och bolagsstyrelsernas uppfyllelse av mål, uppdrag, indikatorer och ekonomi. Det görs också en sammanställd analys för Uppsala kommunkoncern (kommunens alla nämnder och bolag).
Årsredovisning
När året är slut sammanfattas årsbokslutet i en årsredovisning för Uppsala kommun som ska ge kommunfullmäktige, kommuninvånarna och andra intressenter information om kommunkoncernens ekonomi och verksamhet för året.