Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 2. Uppsala ska ha ett välmående näringsliv och skapa fler jobb

Näringslivet och jobben 2026-2028

Målbeskrivning

När Uppsala växer och fler arbetar har vi råd att investera i välfärden. Arbete är det som bygger Uppsalas gemensamma välstånd och ger individer ekonomisk frihet och möjlighet att utvecklas. Fyrspår och spårväg ger förutsättningar för ett starkt näringsliv och en växande arbetsmarknad i hela kommunen.

Företagande och jobb

Uppsala ska vara ett nav för företagande och jobb. Företag väljer Uppsala som ett attraktivt alternativ för expansionsinvesteringar, nyetableringar och företagande. De konkreta åtgärderna för ett bättre näringslivsklimat ska förverkligas. Vårt mål är att alla som kan arbeta ska arbeta. Utbildning och aktiva arbetsmarknadsinsatser spelar en viktig roll för att komma till rätta med såväl arbetslöshet som brist på arbetskraft. Utbildningar och arbetsmarknadsinsatser ska utvecklas i samverkan med näringslivet och Arbetsförmedlingen.

Fritid och rekreation

Kommunen har beslutat om en vision om att Uppsala ska vara bäst på evenemang. Det ska vara smidigt och enkelt att genomföra och utveckla evenemang som får långsiktigt positiva effekter och som förenar människor i magiska ögonblick av stolthet och glädje. Invånare och besökare ges möjlighet till meningsfull fritid och rekreation samtidigt som det bidrar till omsättning och arbetstillfällen. Kulturell infrastruktur och det offentliga rummet bidrar till en nära, trygg och inspirerande miljö. Uppsalas stadskärna utvecklas i mänsklig skala för ökad trivsel för boende och besökare. Uppsalas attraktivitet ökar genom evenemang, idrott och kultur. Kommunen eftersträvar att använda kultur som en drivkraft för hållbar utveckling och samhällsförändring. Ett starkt civilsamhälle skapar mötesplatser där människor har möjlighet att aktivt delta i samhället.

Stad och land

I Uppsala ska stad och land utvecklas tillsammans. En hållbar stads- och landsbygdsutveckling säkerställer likvärdig tillgång till boende, arbete, kommunikationer, samhällsservice och offentliga platser. Uppsala ska vara fysiskt och socialt sammanhållet. Spårvägen binder ihop Uppsalas större bostadsområden med större arbetsplatser, ger en kortare restid och en attraktiv stadsbild. Uppsala ska vara en cykelkommun i världsklass och i staden ska tung trafik och genomfartstrafik minska. Samhällsbyggandet ska ske med bevarad och helst ökad kvalitet. Befintliga bostads-områden ska renoveras och förtätas varsamt med respekt för boende och befintliga miljöer.

Kunskapsstad

Samarbeten med Uppsalas två universitet och de två universitetssjukhusen gör Uppsala till en stark kunskapsstad. I samverkan med bland andra universiteten utvecklas de kunskapsintensiva och exportinriktade branscherna. Att nå klimatmålen är en gemensam utmaning men utgör även en betydande möjlighet för näringslivet.

Omvärld och samarbete

I en globaliserad värld sammanlänkas det lokala med den globala utvecklingen. Det blir därför allt viktigare att som kommun förstå och analysera omvärlden, dess skeenden och konsekvenser. Kommunens roll i ett regionalt sammanhang handlar om att stärka kontakter med omkringliggande kommuner, näringsliv, akademi, statliga myndigheter och Region Uppsala för att hitta smarta och effektiva lösningar på gemensamma utmaningar. Det är även centralt att Uppsala kommun samverkar och samarbetar internationellt, med särskilt fokus på samarbeten inom Uppsalas närområde och inom EU.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Tre uppföljningar under året

Uppföljningar som visar om kommunen är på rätt väg görs tre gånger per år: i mars/april, augusti och för hela året. Vid delårsuppföljningarna görs också en helårsprognos.

Uppföljning per mars/april

I delårsrapporten per mars/april görs en förenklad uppföljning av verksamheterna för perioden januari-april och en ekonomisk uppföljning.

Uppföljning per augusti

Delårsrapporten per augusti omfattar nämndernas och bolagsstyrelsernas uppfyllelse av mål, uppdrag, indikatorer och ekonomi. Det görs också en sammanställd analys för Uppsala kommunkoncern (kommunens alla nämnder och bolag). 

Årsredovisning

När året är slut sammanfattas årsbokslutet i en årsredovisning för Uppsala kommun som ska ge kommunfullmäktige, kommuninvånarna och andra intressenter information om kommunkoncernens ekonomi och verksamhet för året.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1. Uppdrag 12. Förenkla företagens vardag genom att utveckla en nytänkande, effektiv och rättssäker service och myndighetsutövning med hög kvalitet.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Namngivningsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Överförmyndarnämnden Uppsalahem AB Uppsala Kommuns Fastighets AB Uppsala kommun Utvecklingsfastigheter AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Kommun Förvaltningsfastigheter AB Uppsala kommun Sport- och Rekreationsfastigheter Uppsala Parkerings AB Fyrishov AB Uppsala stadsteater AB Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala Vatten och Avfall AB Förvaltningsbolaget Upphall KB Uppsala Innovation Centre AB Uppsala Stadshus AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Nya Destination Uppsala AB Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala är en kommun där nya och befintliga företag ges förutsättningar att starta och växa. För att stimulera jobbtillväxt behöver det skapas bättre förutsättningar för fler företag att starta, etablera sig, ställa om och växa i kommunen. Företag och företagare ska mötas av bra service med hög tillgänglighet, god förståelse, effektiv handläggning och tydlig kommunikation. Kommunens anseende som affärspartner och som aktiv och framåtblickande samverkanspartner ska öka. Upphandling är ett strategiskt verktyg för att främja näringslivsklimatet i Uppsala. Upphandlingarna ska om möjligt delas upp i mindre delar för att underlätta för små och lokala företag att delta och lägga anbud.
  2. Uppdrag 13. Stärka Uppsala som evenemangsstad genom att utveckla samverkan och platser för evenemang och upplevelser.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Parkerings AB Uppsala stadsteater AB Uppsala Konsert och Kongress AB Nya Destination Uppsala AB Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Räddningsnämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Evenemangen bidrar till att Uppsala upplevs som en levande och trygg plats. En mer levande stad och stadskärna ökar Uppsalas attraktivitet och bidrar till Uppsalas näringsliv i form av högre omsättning och fler arbetstillfällen. En långsiktig platsplan med utveckling av befintliga och nya platser för evenemang och upplevelser ska tas fram med utgångspunkten i att se Uppsala som en arena. Processer, samarbeten och infrastruktur för evenemang och upplevelser ska utvecklas. Det ska upplevas lätt för föreningar, det fria kulturlivet och evenemangsarrangörer att boka platser genom förenklad tillståndsgivning och minskad administration.
  3. Uppdrag 14. Öka andelen Uppsalabor som är självförsörjande.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Överförmyndarnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala Vatten och Avfall AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala stadsteater AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För att fler ska komma i arbete är det centralt att det finns växande företag som är villiga att anställa. Fler ska kunna starta och driva företag och näringslivets konkurrenskraft ska stärkas. Arbetssökande ska få möjlighet att skaffa sig kunskaper och erfarenheter som efterfrågas på arbetsmarknaden, samtidigt som näringslivets kompetensförsörjning ska underlättas. För att möta kompetensbehoven spelar arbetsgivare en viktig roll genom att möjliggöra praktik och anställning. Arbetsgivare behöver se och ta tillvara all kompetens. Fler personer ska erbjudas arbetsmarknadsanställningar och andra insatser för att få en första arbetslivserfarenhet. Kommunen ska erbjuda platser för Prao, APL, arbetsmarknadsanställningar och praktik i den egna verksamheten samt kravställa på praktik- och lärlingsplatser i upphandlingar. Genom individanpassat stöd och insatser kan övergången från skolan till ett inkluderande arbetsliv underlättas. Kommunen ska möjliggöra för personer med försörjningsstöd att transportera sig till utbildning och arbetsmarknadsåtgärder. Stödet för att fler personer med funktionsnedsättning ska kunna ta steget ut på arbetsmarknaden utökas. Arbetet med utbildnings- och jobbcenter i olika stadsdelar i Uppsala ska fortsätta att utvecklas.
  4. Uppdrag 15: Utveckla arbetet för att fler elever ska välja yrkesinriktade utbildningar.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Kommunstyrelsen Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Kulturnämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: En viktig förutsättning för företagens tillväxt är möjligheten att rekrytera rätt kompetenser. Det finns en brist på arbetskraft inom flera jobb som kräver yrkesutbildning. Utifrån kunskap om kompetensbristen inom olika yrken ska insatser genomföras för att bidra till bättre utbildningar och matchning. Kommunen ska bland annat möjliggöra mötet mellan arbetsgivare och arbetssökande genom samordning av ett årligen återkommande jobb- och utbildningsevenemang. Arbetet ska genomföras i nära samverkan mellan näringslivet, skolan, vuxen- och arbetsmarknadsutbildningar. Insatser ska även göras för att främja att fler väljer en gymnasieutbildning med yrkesinriktning.
  5. Uppdrag 16. Stärka Uppsalas position som nationell och internationell aktör och driva utveckling i och tillsammans med omvärlden.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Namngivningsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Överförmyndarnämnden Uppsalahem AB Uppsala Kommuns Fastighets AB Uppsala kommun Utvecklingsfastigheter AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Kommun Förvaltningsfastigheter AB Uppsala kommun Sport- och Rekreationsfastigheter Uppsala Parkerings AB Fyrishov AB Uppsala stadsteater AB Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala Vatten och Avfall AB Förvaltningsbolaget Upphall KB Uppsala Innovation Centre AB Uppsala Stadshus AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Nya Destination Uppsala AB Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Att driva och delta i relevanta och prioriterade samarbeten och hämta hem erfarenheter bidrar till att verksamheten kan utvecklas för att skapa mer nytta för våra invånare och samtidigt stärka Uppsalas förutsättningar nationellt och internationellt. Uppsala ska positionera sig som en aktiv och trovärdig samverkanspart i frågor som är avgörande för kommunens utveckling och attraktivitet. Visat ledarskap och nya nätverk stärker Uppsalas möjligheter att påverka och bidra samtidigt som det ökar attraktiviteten för investeringar och gemensamma satsningar. För att möta ekonomiskt utmanande tider samtidigt som behovet av utveckling kvarstår ska Uppsala kommun bygga strategisk kapacitet för att använda de möjligheter som erbjuds att söka extern finansiering genom nationella och europeiska fonder och program. När kommunens verksamheter deltar i eller driver externt finansierade projekt ska det finnas en tydlig koppling till kommunens mål och planerad verksamhetsutveckling.
  6. Uppdrag 17. Utveckla innerstadens torg och offentliga rum för att bidra till en attraktiv och levande stad.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Konsert och Kongress AB Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Nya Destination Uppsala AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsalas torg och andra offentliga rum ska vara attraktiva, tillgängliga och trygga. Här sätts människan i centrum för att skapa levande mötesplatser. En levande innerstad är även viktig för att utveckla cityhandeln. Stora torget, Vaksala torg, S:t Eriks torg, Fyristorg och Dragarbrunns torg ska utvecklas för att främja liv och rörelse. Torgens rumslighet, möblering och grönska ska förstärkas, och särskild vikt ska läggas vid gestaltning med vatten såsom fontäner. Fler aktiviteter och evenemang ska anordnas för att bjuda in till vistelse och bidra till ett ökat folkliv. Berörda fastighetsägare och näringsidkare är viktiga samarbetspartners i arbetet. Arbetet med att skapa trivsamma sommar- och vinterplatser genom att begränsa trafiken och placera ut möbler och växter ska fortsätta att utvecklas. Renhållningen ska öka så att de platser som prioriteras för vistelse alltid ska vara välskötta.
  7. Uppdrag 18. Utveckla arbetet med medborgarbudget i staden och landsbygderna för att stärka invånarnas delaktighet i utvecklingen av sitt närområde.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För att stärka Uppsalabornas delaktighet och inflytande över sitt närområdes utveckling och bättre tillvarata boendes kunskap och önskemål ska kommunen utreda hur arbetet med medborgarbudget kan utvecklas. Medborgarbudgetar kompletterar den representativa demokratin och formella former för dialog och delaktighet genom att låta invånarna i ett område föreslå och rösta om hur en avsatt budget ska användas för att förbättra området. Erfarenheter av arbetet med medborgarbudget på landsbygden och andra goda exempel ska ligga till grund för att utveckla hur medborgarbudget kan tillämpas i staden och bli ett permanent arbete på landsbygden.
  8. Uppdrag 19. Dialogen med invånare, näringsliv och organisationer ska påbörjas redan i tidiga skeden av samhällsbyggandet på landsbygder, i tätorter och i staden.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Den fysiska planeringen och samhällsbyggandet behöver utgå från de behov som finns hos både nuvarande och framtida generationer. Invånare, näringsliv, akademi och civilsamhälle har kunskap om hur behoven i samhället ser ut och deras engagemang bidrar till en levande demokrati. Det är också viktigt att utveckla formerna för medborgardialoger så att fler röster fångas upp och fler kommer till tals. Kommunen behöver därför synliggöra medborgardialogerna och stärka förutsättningarna för dialoger och delaktighet kring kontinuerlig översiktsplanering och andra tidiga skeden av samhällsbyggandet som ett led i att bygga ett hållbart samhälle. Stadsdels- och bygderåd ska involveras i tidiga skeden av samhällsbyggandet.
  9. Uppdrag 20. Minska ledtiderna i kommunens arbete med detaljplaner och bygglov och samverka med aktörer för att minska ledtiderna på helhet.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Ledtiderna för byggprojekt ökar i stora delar av landet, med ökande utredningskrav, remissrundor och domstolshantering. De långa ledtiderna är inte den enda anledningen, men är tillräckligt avgörande för att ge väsentligt negativ påverkan på både byggtakt och antal byggda bostäder. Kommunen ska verka för att minska ledtiderna i den del av processerna som sker hos kommunen. Arbetet ska ske i dialog med kommunens egna fastighetsbolag. Vidare behöver god samverkan med aktörer som branschen, remissinstanser med flera upprättas för att skapa förutsättningar att korta ledtiderna på helhet.
  10. Uppdrag 21. Utveckla trafikstyrningen och trafikregleringen samt utreda möjligheterna till trafikövervakning för ökad framkomlighet och trygga trafikmiljöer.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Kommunstyrelsen Uppsala Parkerings AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala växer vilket medför en ökad trafikbelastning. Möjligheten att på ett enkelt, tryggt och hållbart sätt förflytta sig ska ha hög prioritet i all stads- och landsbygdsutveckling. Trafikmiljön behöver utformas för att säkerställa trafiksäkerhet, trygghet och tillgänglighet till det offentliga rummet. I innerstaden ska trafiken regleras för att minimera onödig genomfartstrafik och transporter med tunga fordon. För att förbättra framkomligheten och korta ner kötider används sensorer för att styra trafiksignaler och optimera trafikflöden. Det bidrar även till att minska utsläpp och buller. Trafikövervakning med hjälp av kameror skulle kunna bidra till att ytterligare förbättra trafiksäkerheten och effektivisera trafikflödet. Kommunen ska undersöka möjligheten att bli pilotkommun för användning av trafikövervakningskameror i syfte att skapa trygga trafikmiljöer, förbättra luftkvaliteten och få ner bullernivåerna.
  11. Uppdrag 22. Ta fram en markeffektiv parkeringslösning för området runt främre Boländerna, Innerstaden och nya Uppsala C samt utreda om infartsparkeringar kan komplettera den pågående utbyggnaden av pendlarparkeringar.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Kommunstyrelsen Uppsala Parkerings AB Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Tillgängligheten till innerstaden är central för att ha ett levande och attraktivt centrum för alla Uppsalabor. I samband med att Uppsala växer behövs nya lösningar för markeffektiv parkering. Utbygganden av fyra spår till Uppsala kommer att öka möjligheterna för ett hållbart resande. Många på landsbygderna kommer dock även fortsättningsvis att behöva välja bilen. När fler människor samtidigt ska nyttja det befintliga gatunätet i staden kommer fler att behöva välja yteffektiva färdmedel, inklusive kollektivtrafik. En mobilitetslösning i främre Boländerna utgör en central funktion för att tillgängliggöra och utveckla både innerstaden och det kollektiva resandet. Främre Boländerna och Uppsala C kommer utvecklas ytterligare under de närmaste åren med fler arbetsplatser, bostäder och fler resande med tåg och spårväg. Genom att bygga mobilitetshus eller motsvarande lösning i nordvästra delen av främre Boländerna kan ett betydande antal parkeringsplatser som kan tjäna de tillkommande arbetsplatserna och det kollektiva resandet tillgängliggöras på en relativt begränsad yta. Arbetet är beroende av att marktillgången säkras på lämplig plats. Möjligheten att anlägga parkeringsplatser vid kommunikationsknutpunkter i utkanten av staden där bilister kan lämna bilen och fortsätta resan in mot centrum med kollektivtrafik (så kallad Park and Ride) ska utredas tillsammans med Region Uppsala.
  12. Uppdrag 23. Utreda samordnings- och effektiviseringsmöjligheter i driften av kommunkoncernens parkeringsplatser.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Uppsalahem AB Uppsala Parkerings AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Kommunens parkeringsbolag förvaltar all parkering på allmänna gator och kommunal kvartersmark i Uppsala samt flera parkeringsgarage. Även kommunens bostadsbolag förvaltar parkeringsplatser i anslutning till sina fastigheter. En utredning ska genomföras för att identifiera möjlig samordning och effektivisering av driften av kommunkoncernens parkeringsplatser för att bidra till lägre kostnader för att underhålla och övervaka parkeringarna.
  13. Uppdrag 24. Utreda olika modeller för utbyggnad av allmänt VA inom detaljplaner med enskilt huvudmannaskap för allmän platsmark i syfte att skapa goda förutsättningar för utveckling i tätorter på landsbygden.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Vatten och Avfall AB Miljö- och hälsoskyddsnämnden Bedömning: Beskrivning av uppdraget: För utbudet av prisåtkomliga bostäder är det av vikt att kommunen och dess bolag bidrar på de sätt de kan till att minska bostadsprojektens totalkostnader och sänka de trösklar som marknadens förutsättningar ger. Det gäller särskilt inom de prioriterade tätorterna på landsbygden med dess typiskt sett lägre intäktsnivåer. Ett effektivt och samordnat genomförande av detaljplaner bidrar även till att begränsa VA-taxans utveckling. Möjliga modeller ska tas fram och tillämpas för att få en effektiv utbyggnad av allmänt VA i detaljplaner med enskilt huvudmannaskap för allmän platsmark, med bibehållen anläggningskvalitet samtidigt som det skapas goda förutsättningar för utveckling i tätorter på landsbygden.
  14. Uppdrag 25. Förbereda deltagande i Uppsalas två universitets båda jubileumsfiranden samt planera firanden av Vaksalaskolan 100 år och UKK 20 år under 2027.

    Status för uppdraget är Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Kulturnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Konsert och Kongress AB Utbildningsnämnden Nya Destination Uppsala AB Bedömning: Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun ska delta i Uppsala universitets och Sveriges lantbruksuniversitets förberedelser för sina respektive jubileum år 2027, Uppsala universitet 550 år samt Sveriges lantbruksuniversitet 50 år. I förberedelserna inför jubileumsåret ska åtgärder och aktiviteter för att uppmärksamma jubileumsfirandena planeras. Under 2027 firar även Vaksalaskolan 100 år och Uppsala konsert och kongress (UKK) 20 år vilket ska uppmärksammas genom olika aktiviteter och evenemang med fokus på framtidstro och lokalt engagemang.
  15. Status för uppdraget är Ansvariga:
  16. Status för uppdraget är Ansvariga: