Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 3. Uppsala ska leda klimatomställningen

Klimatet och energin

Målbeskrivning

Det är nu klimatmålen ska nås. Uppsala ska vara världsledande i miljö- och klimatomställningen samt förbättra beredskapen för ett förändrat klimat. Kommunen tar ansvar och motverkar klimatförändringarna genom omställning till klimatneutralt Uppsala 2030 och klimatpositivt Uppsala 2050. Det ställer krav på kraftfulla insatser inom bland annat transporter, byggande, energi och livsmedel. Samtidigt ökas takten i anpassningar för ett förändrat klimat, inte minst med avseende på nederbördseffekter.

Minskade utsläpp

Effekterna av klimatförändringarna i världen blir allt tydligare. Uppsala har i dag en klimatpåverkan som är flera gånger större än vad som är hållbart ur ett globalt perspektiv och mer behöver göras för att nå klimatmålen. Utsläppen ska minska med 10–14 procent per år i kommunen för att ligga i linje med Parisavtalet. Kommunen ska aktivera en koldioxidbudget för den egna verksamheten, och för kommunen som geografiskt område, i syfte att löpande kunna följa upp och vidta åtgärder som minskar kommunens påverkan.  

Ekosystem och biologisk mångfald

Mer ska göras för att skydda värdefull natur, skydda grund- och dricksvatten, säkerställa ekosystem och gynnsam bevarandestatus för hotade arter samt för att bevara, utveckla och stärka ekologiska samband i landskapet. Livsmiljöer för olika arter ska utvecklas och nyskapas i syfte att stärka den biologiska mångfalden i stadsmiljö och på landsbygd.  Fler naturreservat ska bildas och kompensatoriska naturvårdsåtgärder utföras vid markexploateringar. Luft- och livskvalitet ska förbättras i stadskärnan för att värna verksamheter och boende i city.

Klimatomställt liv

Kommunens ska samtidigt skapa förutsättningar för alla invånare, verksamheters och företags möjlighet att ställa om till det nya, attraktiva, klimatomställda livet. Fler laddstationer för elfordon ska byggas samtidigt som utbyggnad av gång- och cykelvägar. Stadsmiljön ska förbättras bland annat genom att genomfartstrafiken minskar i syfte att nå en bättre luftkvalitet, ökad tillgänglighet och lägre klimatutsläpp. En stor utmaning för att nå utsläppsmålen är att minska klimatpåverkan av konsumtion och långväga resande, något som kommunen kommer att arbeta vidare med. Innovativa sätt att öka återbrukandet i samhället behöver utvecklas. Det behövs samhällsförändringar som kräver nya sätt att leda och arbeta för att möta klimatutmaningarna. Därför är innovation centrala i klimatarbetet. Miljö- och klimatdriven verksamhets- och affärsutveckling genomförs via breda samarbeten, bland annat inom Uppsala klimatprotokoll.

Innovativ energiförsörjning

Stora satsningar ska göras på en energiförsörjning som bidrar till ett klimatpositivt samhälle, på att ställa klimatkrav vid upphandling och inköp, fortsatt utbyggnad av solenergi, kretsloppslösningar, utfasning av fossila plaster, ekologiskt hållbart jordbruk och att säkra ett hållbart och klimatanpassat byggande. Kommunen ska fullfölja arbetet med att montera solceller på alla kommunala fastigheter där så är möjligt senast 2025.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Delårsuppföljning per augusti

Fokusmålet bedöms bli delvis uppfyllt vid årets slut. Av kommunfullmäktiges totalt 16 uppdrag inom fokusmålet pågår 15 enligt plan. Ett tillkommande uppdrag avseende införande fastighetsnära insamling av förpackningar med flerfackskärl från småhus är färdigt. Av de 15 uppdrag som pågår bedöms fyra bli färdiga under året, fem under 2026 och resterande 2027 eller senare.

Trots att arbetet inom kommunfullmäktiges uppdrag pågår enligt plan bedöms målet endast nås delvis. Utsläppen av koldioxid minskar inte i den takt som krävs för att Uppsala ska vara klimatneutralt 2030. Under de senaste åren har arbetet för att nå klimatmålen förstärkts. Kommunen arbetar både med att minska klimatpåverkan inom sina egna verksamheter och tillsammans med andra för att nå en samhällseffekt. Inom fokusmålets miljörelaterade områden pågår viktiga insatser under året men utvecklingen och förbättringar i prioriterade indikatorer sker inte i den takt målen kräver.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1.  

    Uppdrag 27. Öka takten i klimatomställningen för att minska växthusgasutsläppen och nå målet om ett klimatneutralt Uppsala 2030 och klimatpositivt Uppsala senast 2050. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Förflyttningar görs i rätt riktning, men med nuvarande tempo kommer inte målet att nås. Efter en kraftig utsläppsminskning mellan 2019 och 2020 har utsläppen mellan 2022 och 2023 ökat med cirka 1 procent. Utsläppen inom långväga resande har ökat, utsläppen från industri är desamma och övriga sektorer har minskat. De utsläpp som uppstår lokalt i Uppsala har sammantaget minskat med 3,5 procent mellan 2022 och 2023. För att accelerera klimatomställningen utvecklar kommunen sin styrning mot ett klimatneutralt Uppsala 2030. Detta sker bland annat genom utveckling och implementering av en klimatbudget, där åtgärder tas fram för att minska utsläppen på kommungeografisk nivå i enlighet med målsättningen om ett klimatneutralt Uppsala 2030. Åtgärderna har utvecklats i samverkan inom kommunkoncernen och har inkluderats som en del i förslaget till Mål och budget 2026, med plan för 2027–2028. Arbetet med kommunens klimatbudget har bedrivits som en del av Uppsalas projekt som pilotkommun inom ramen för EU:s mission för 100 klimatneutrala och smarta städer. Pilotprojektet avslutades i juni 2025 men arbetet med klimatbudget fortgår. En annan styrningsförändring är att ett reviderat miljö- och klimatprogram antogs av kommunfullmäktige i början av 2025. Kommunen arbetar systematiskt med att identifiera och vidta åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser från de egna verksamheterna. Flera av kommunkoncernens bolag har under året stärkt sitt arbete med att utveckla färdplaner i linje med ambitionen om klimatneutralitet. Uppsala stadsteater kommer också från hösten 2025 producera en cirkulär produktion i enlighet med Svensk scenkonsts Theatre Green book. Theatre Green Book kommer integreras i verksamheten över tid och beräknas vara helt genomförd 2027. Arbetet för en minskad klimatpåverkan påverkar även de krav som ställs i kommunens upphandlingar. Till exempel har kommunen utvecklat miljökrav för drivmedel och asfalt samt krav kring elektrifierade arbetsfordon utifrån dialog med branschen. En utredning om centralisering av kommunens fordonshantering har genomförts och resulterat i förslag som vidareutvecklas. Under våren 2025 lanserades en ny intern bilpool inom Uppsala kommun, där fordon som tidigare avregistrerats av verksamheter återanvänds genom uthyrning till andra kommunala verksamheter och bolag. För att bidra till minskade utsläpp från konsumtion har kommunen arbetat vidare med att utöka antalet fritidsbanker, som erbjuder utlåning av fritidsutrustning till invånare, och den egna verksamheten Återbruket. Under första halvåret 2025 ökade antalet kunder på Återbruket med 18 procent och försäljningen med 3 procent jämfört med samma period 2024. Kommunen verkar för att minska utsläppen från samhällsbyggandet och klimatberäkningar används systematiskt i detaljplaner, markanvisningar och anläggningsprojekt för att identifiera åtgärder med störst klimatnytta. Genom att införa riktlinjer i planbeskeden och informationsmaterial som beskriver hur klimatpåverkan kan minimeras redan i de tidiga skedena av planeringen, ges byggaktörer och näringsliv bättre förutsättningar att göra klimatsmarta val. Detta material, som är tillgängligt för både medborgare och näringsliv via kommunens webbplats, syftar till att stödja en mer hållbar utveckling och inspirera till gröna innovationer som stärker hela lokalsamhället. Ett exempel är bygglovet för kvarteret Takryttaren, där byggaktören har minskat sina utsläpp genom att använda material och byggprocesser med bra miljöval. Kommunen har också bidragit genom att inkludera mobilitetslösningar, vilket har minskat behovet av fasta parkeringsplatser. Lösningarna har innefattat möjligheten att använda delningstjänster som elcyklar, lådcyklar och bilpooler, vilket ger en mer flexibel och hållbar användning av parkeringsytor. Under 2025 har kommunen fortsatt arbetet med att minska avfallsmängderna från bygg- och rivningsverksamhet, med särskilt fokus på att etablera en fungerande lokal marknad för återbruk. Arbetet är en del av projektet UPPSIDAN – cirkulär stadsutveckling, som delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och genomförs i samarbete med Uppsala klimatprotokoll. Ett viktigt steg under året har varit etableringen av kommunens återbrukshubb Verket, där återbrukat byggmaterial samlas in, lagras och tillgängliggörs för vidare användning. Verket fungerar även som en testbädd för nya affärsmodeller och tekniska lösningar, särskilt riktade till små och medelstora företag. Verket invigs hösten 2025 i samband med en nationell konferens i samarbete med Regeringskansliet och Fossilfritt Sverige. Kommunens tidigare arbete med demonteringen av byggnader i Ulleråker har under 2025 övergått i att använda det återbrukade materialet. Återbrukade byggnadsdelar används bland annat i Rosendals torg och lagras i Verket för fortsatt användning. Lärdomar från projektet har sammanställts i publikationen Från hus till hus. Som ett led i att ta vara på invånares idéer om hur samhället kan bli mer hållbart har kommunen genom gatu- och samhällsmiljönämnden sedan 2024 prövat ett sätt att fånga upp idéer inom konceptet Min hållbarhetsidé. Utifrån en idé från förra året pågår platsutveckling vid hamnen med skuggande grönska och inbjudande sittplatser på en plats som tidigare mest varit belagd med grus. För att främja klimatsmarta resvanor i samband med arrangemang har en gemensam grundtext publicerats på verksamheternas webbplatser som uppmanar besökare till mer hållbara val. Kommunen har också tagit fram en karta för tillgängligheten till Uppsala med spårbunden trafik från Sveriges residensstäder, Oslo och Köpenhamn angivet med restider. Detta med målet att få arrangörer att uppmuntra till kollektivt resande vid möten och evenemang. För att minska utsläppen från energiområdet ska kommunen bidra till fossilfri energiproduktion. Installation av solceller inom det kommungeografiska området har fortsatt att öka. Arbetet pågår i bolag och förvaltning med att installera solceller på kommunens fastigheter där så är möjligt. Energieffektivisering är en central del i arbetet för minskad klimatpåverkan och lägre kostnader. Under året har en övergripande energikartläggning genomförts för kommunkoncernen enligt lagkrav.
  2.  

    Uppdrag 28: Utveckla det systematiska arbetet för att anpassa Uppsala till ett förändrat klimat.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Räddningsnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Uppsala Vatten och Avfall AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsalahem AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Det systematiska arbetet med klimatanpassning och former för övergripande samverkan kring frågorna inom kommunkoncernen fortsätter utvecklas i linje med uppdraget. Flera nämnder och bolag arbetar systematiskt med att analysera fastigheter och verksamheter utifrån riskkarteringar för extremväder. Arbetet omfattar insatser för att säkerställa samhällsfunktioner vid översvämning och kraftiga regn, med fokus på utryckningsvägar och utsatta områden som viadukter. Kommunen har tagit fram en kontinuitetsplan för dagvattenpumpar. Uppsala vatten och avfall anpassar prioriterade anläggningar för att klara skyfall. Kommunen fortsätter fördjupa kunskapen om vilka konsekvenser som klimatrelaterade händelser kan medföra framöver och genomför insatser för att mildra konsekvenserna av dessa. Utifrån genomförda riskanalyser kopplade till extremväder har kommunen stärkt arbetet med att använda parker för att öka motståndskraften mot effekterna av skyfall genom att anlägga sänkor. En sänka innebär att det grävs en grop som blir en damm vid skyfall. De skyfallsåtgärder som genomförs i till exempel Gränby och Salabacke minskar flödet till Fyrisån och bidrar till att sannolikheten för översvämningar i ån blir lägre och ytterligare sänkor planeras att anläggas i Byggmästarparken. Vidare vidtas åtgärder i Fyrisån för att bättre kunna reglera vattennivåerna och minska risken för översvämning och höga flöden. En sådan åtgärd är montering av automatiska dammluckor vid Ulva. Dessutom testas mikroskogar för att öka grönskan och stärka stadens motståndskraft, och inom spårvägsprojektet flyttas träd för att bevara krontäckningen. För att kunna agera mot att översvämningar riskerar att sprida hälsofarliga föroreningar vidare från förorenade områden har en kartläggning av vilka sådana platser som ligger inom översvämningsområden genomförts och bidrar till förbättrade underlag om prioriterade insatser framöver. Nämnder och bolag har utvecklat sin kontinuitetsplanering för att också säkerställa beredskap att upprätthålla verksamhet och hantera klimatrelaterade risker som värmeböljor, översvämningar och skyfall. Exempel på effekter av hittills genomförda insatser inom uppdraget är större förståelse av kommunens risker kopplat till extremväderhändelser, analyserat på fastighet och verksamhetsnivå. Detta innefattar också identifierade behov av förstärkta solskydd, tillgång till svalka eller värme i lokaler för att kunna bedriva verksamheten på ett bra sätt. Vid tillsyn av förskolor konstaterades att majoriteten inte hade tillräckligt solskydd. På övergripande nivå fokuserar det fortsatta utvecklingsarbetet på att hitta finansiella- och samverkanslösningar för prioriterade klimatanpassningsåtgärder samt att integrera klimatanpassningsperspektivet i kommunens investeringsberedning. Ett samverkansprojekt har under senaste året pågått mellan Uppsala kommun, Uppsala vatten och avfall, Uppsalahem, forskningsinstitutet RISE och LF Uppsala under ledning av Ramboll. Projektet har bidragit till att utveckla en samverkansmodell för klimatanpassningslösningar och finansieringslösningar som framåt kommer testas i nya geografiska områden. Under våren har även en förstudie om Översvämningsresiliens till 2035 genomförts inom ett Water Wise Society-projekt. Förstudien har genomförts under ledning av RISE och en ansökan till ett fortsättningsprojekt kommer ske under hösten.
  3.  

    Uppdrag 29. Påskynda omställningen till ett hållbart resande med en ökad andel gång, cykling och kollektivtrafik.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Utbildningsnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Kommunen arbetar aktivt för att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Kommunen bygger ut och förbättrar gång- och cykelvägar. Satsningar görs bland annat på expresscykelvägar och prioriterad drift, till exempel vid snöröjning. Trafiksäkerheten stärks genom olika åtgärder för oskyddade trafikanter. Kommunen uppmuntrar hållbart resande i tjänsten bland medarbetarna, bland annat genom värdekoder som gör det enklare att resa med buss och lokaltåg, samt genom incitament för cykling. Kommunen arbetar med att ta fram flexibla parkeringslösningar och erbjuda tjänster som kan minska biltrafiken i nybyggda områden. Ett exempel är Rosendal, där det privata bilinnehavet har minskat i takt med att fler alternativa färdsätt har introducerats i stadsdelen. Det har beslutats att inrätta ett kollektivtrafiksamråd tillsammans med Region Uppsala. Syftet är att skapa samsyn mellan kommunen och regionen kring utveckling av kollektivtrafiken och dess infrastruktur. Under hösten genomförs gångflödesmätningar i Uppsala innerstad. Syftet är att öka kunskapen om hur människor rör sig till fots inne i staden. För att göra det enklare för invånarna att välja miljövänliga alternativ utvecklar kommunen mobilitetstjänster, fordonspooler, laddinfrastruktur och säkra cykelparkeringar. Under 2026 planerar kommunen att utreda trängselskatt som ett sätt att minska biltrafiken i innerstaden. Utredningen ska analysera effekter som minskade utsläpp, bättre luftkvalitet, minskat buller, ökad tillgänglighet och ekonomiska konsekvenser. Målet är att ta fram ett beslutsunderlag för att bedöma om trängselskatt är lämpligt för Uppsala och bidra till en mer klimatsmart och tillgänglig stad.
  4.  

    Uppdrag 30. Snabba på utbyggnaden av infrastruktur för el-laddning och andra hållbara drivmedel.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunen fortsätter arbetet för att öka tillgången till laddning för elfordon och antalet offentligt tillgängliga laddplatser ökar i Uppsala. Arbetet omfattar både utbyggnad av infrastruktur för laddplatser, anläggning av laddpunkter vid kommunala fastigheter och att skapa förutsättningar för snabbladdning. Vidare pågår arbete med att utveckla en process för hur fler aktörer och företag kan bidra till en snabbare utbyggnad av publik laddinfrastruktur på mark som kommunen äger. Det pågår också ett aktivt arbete med att parkering och laddplatser vid kommunala byggnader och anläggningar ska öppnas för invånare på kvällar, nätter och helger för att öka tillgängligheten till laddning. Kommunen har under 2025 tilldelats andra pris i tävlingen Laddguldet för arbetet med utbyggnad av laddningsstruktur. Från och med 1 januari 2025 gäller nya krav i plan- och bygglagen (PBL) som påverkar hur kommunen arbetar med att främja installation av laddpunkter i fysisk planering och detaljplanering. De nya kraven innebär sammanfattningsvis att det behöver finnas ett visst antal laddpunkter eller förberedd infrastruktur för detta vid vissa byggnader och anläggningar. Kraven på antal punkter varierar beroende på byggnadstyp och storlek. För att möta de förändrade lagkraven har mallar och rutiner för detaljplaner utvecklats. Syftet är att säkerställa att frågan om laddinfrastruktur lyfts tydligt redan i planeringsfasen och att utvecklingen av elbilsladdning främjas på ett strukturerat sätt. För att bidra ytterligare till omställningen till hållbara drivmedel pågår även en satsning på vätgas där Uppsala vatten och avfall har påbörjat byggnationen av en station för kombinerad vätgastankning och snabbladdning av fordon i Brillinge. När stationen står klar kommer det att bli möjligt att tanka vätgasdrivna fordon, vilket erbjuder ett fossilfritt alternativ för både invånare och företag. Projektet är försenat på grund av leveransproblem med kylutrusningen. En mindre kylare kommer installeras under hösten 2025 för att förhoppningsvis kunna driftsätta anläggningen. Parallellt med det övergripande arbetet för att bidra till omställningen till hållbara drivmedel arbetar kommunens nämnder och bolag också med att stärka den interna samverkan för att möta verksamheternas och hyresgästers behov av el-laddning.
  5.  

    Uppdrag 31. Främja möjligheterna till stads- och byodling samt utreda förutsättningarna för en lokalt förankrad livsmedelsförsörjning som bidrar till cirkulära flöden och stärker Uppsalas krisberedskap.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Vatten och Avfall AB Uppsalahem AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommun arbetar för en hållbar och trygg livsmedelsförsörjning genom att stödja lokal och stadsnära odling. Det stärker krisberedskapen och bidrar till miljönytta och ökad självförsörjning. Genom att främja stads- och byodling vill kommunen också öka den lokala livsmedelsproduktionen, skapa jobb och förbättra folkhälsan. Under 2025 har Uppsala matråd etablerat en modellgård för stadsodling i Ulleråker. Uppsala matråd är en förening som jobbar för att maten i Uppsala ska vara mer hållbar och komma från närområdet. Matrådet är en central samverkansaktör mellan kommunen, akademin, odlingsaktörer och invånare för att diskutera och driva förändring. Det fungerar också som ett nav för utbildning och utveckling av lokal livsmedelsproduktion. Dessutom har gödselkartan lanserats, vilket underlättar ett mer resurseffektivt och cirkulärt nyttjande av näringsämnen. Inom ramen för ÄT UPPsala län deltar kommunen i projektet Lokalt samarbete i livsmedelskedjan, tillsammans med Länsstyrelsen, Region Uppsala, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) och Lantbrukarnas Riksförbund (LRF). Samarbetet stärker beredskapen och utvecklar lokala samarbeten i hela länet. Ett arbete pågår med att utveckla odlingsmöjligheter i bostadsområden. Exempelvis har det planterats fler ätbara växter på bostadsgårdar och möjligheten till fler odlingsytor för hyresgäster ses över. En förstudie har genomförts om lokalisering av biokolspanna. Det har utmynnat i ett projekt som ska arbeta med att ta fram besluts- och investeringsunderlag för en panna i Stadsskogen.
  6.  

    Uppdrag 32. Motverka förluster av biologisk mångfald och skydda hotade arter genom sammanhängande livsmiljöer för växter och djur.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Miljö- och hälsoskyddsnämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsalahem AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Arbetet med att återskapa och förvalta ängsmarker har fortsatt både i stadens grönområden och i kommunens naturområden som Hammarskog samt Gottsundagipen. Resultaten märks redan i form av ökad blomning och fler pollinatörer. Arbetet med att skapa goda livsmiljöer för den hotade cinnoberbaggen pågår. I Kronparken har bete med getter fortsatt för att motverka igenväxning. I sommar har aspar flyttats från Fyrisån till Mälaren på grund av låg vattennivå, och flera våtmarker har färdigställts eller påbörjats – bland annat vid Vittja gård och Tomtasjön. Inom strandskyddat område har tillsyn genomförts vid Flottsund och Vårdsätra, och arbetet inför tillsynen vid Ekoln har förberetts. Ett arbete pågår för att öka trädkrontäckningen genom planering, föryngring och flytt av träd. I planen för utvecklingen av innerstaden arbetar man för att få ökad krontäckning och flera sammanhängande gröna stråk. I Nyby har en ny mikroskog påbörjats för att binda samman gröna stråk. Under våren har en skötselplan tagits fram och godkänts för de ytor som behövs för att stärka upp livsmiljöer som påverkas av exploatering. Dessa ytor har även inkluderats i arbete med grönblåstrukturplanen, som är ett underlag till översiktsplanen. I höst skickas grön- och blåstrukturplanen ut på remiss Arbetet pågår med att bekämpa invasiva arter vilket omfattar bland annat kartläggning och rutiner för att begränsa dessa. Två pilotprojekt pågår även för att pröva arbetssätt för att kompensera förlust av biologisk mångfald i stadsbyggnadsprojekt Det planeras för fler ängsinslag i KAP-området och fortsatt restaurering av Vedsjön. Kommunen projektleder tillsammans med privata markägare återställande av ytterligare våtmarker. Under 2025 tas nya hållbarhetsanvisningar fram för ny- och ombyggnation där även biologisk mångfald vävs in med krav på biologisk mångfald och krav på trädkrontäckning i enlighet med kommunens riktlinjer. Anvisningarna väntas vara klara 2026.
  7.  

    Uppdrag 33. Utveckla arbetet för att säkerställa god tillgång till natur och parker i staden och tätorter.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Kommunstyrelsen Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Under året har fem nya slingor med olika längd etablerats i naturreservatet Hågadalen–Nåsten, varav en är barnvagnsvänlig. Nya vandringsstråk har märkts ut i gröna miljöer vid östra stadsranden, vilket ökar tillgängligheten och möjliggör passage under Österleden. Stråken kopplar ihop Gränby och Vaksala. Kor har betat i området för att stärka den biologiska mångfalden och minska underhållsbehovet. Kommunen har tagit fram en utvecklingsplan för Sunnerstaåsen efter dialog med invånarna. De norra delarna ska bevaras som orörd skog för natur och friluftsliv, medan nya anläggningar planeras i söder för att göra området attraktivt året runt. Kommunen har under året arbetat för att öka tillgången till natur och parker i stadsmiljö, med fokus på områden med begränsade grönytor. Utveckling pågår även i Gottsundagipen för att förbättra tillgången till grön- och friluftsområden. Arbetet med trädinventering och digitalisering av kartlager för stadens träd samt utvecklat ett arbetssätt fortsätter för att tidigt i planprocessen integrera 3-30-300-regeln. Regeln betyder att det finns 3 träd inom synhåll från varje bostad, 30 procent krontäckningsgrad i varje stadsdel och 300 meter till närmaste grönområde från varje bostad vilket ska bidra till en ökad folkhälsa. Kommunen samarbetar med Region Uppsala för att förbättra möjligheten att resa hållbart till naturområden, bland annat genom cykelinfrastruktur, cykelställ och utveckling av kollektivtrafiken. Dessutom pågår arbete för att stärka grönstrukturplaneringen, där ekosystemtjänster som klimatanpassning, biologisk mångfald och rekreation vägs in. En ny stadsträdgård ska anläggas i norra staden.
  8.  

    Tillkommande uppdrag: att arbetet med att genomföra tidigare beslut om att installera solceller på kommunens byggnader, där så lämpligt, fortsätter och ska fullgöras.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsalahem AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Revidering av miljö- och klimatprogrammet 2022 (KSN-2022-00082) 2022-05-30.
  9.  

    Tillkommande uppdrag: att införa fastighetsnära insamling av förpackningar med flerfackskärl från småhus.

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Uppdraget är färdigt och samtliga fyrfackskärl har placerats ut. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Fastighetsnära insamling inför upphandling av avfallsinsamling (KSN-2022-02123) 2022-08-31.
  10.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt plan- och byggnadsnämnden att fortsätta utreda möjligheter och ekonomiska konsekvenser av att utöka naturreservatet Fjällnora med fastigheterna Fjällbo 1:76, 1:16 och del av 1:89 och 1:27.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Beslutspunkterna ingick i: Beslut om bildande av naturreservat Fjällnora (KSN-2021-01237) KF 2022-06-13.
  11.  

    Tillkommande uppdrag: att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda var våtmarker kan restaureras för att uppnå de regionala målen, samt att starta nya restaureringsprojekt där Uppsala kommun och eventuella samarbetspartners utarbetar en plan för var och när restaurering av våtmarker kan genomföras.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget väntar enligt plan. Beräknat slutår: 2026. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om restaurering av våtmarker från Lovisa Johansson (FI) (KSN-2022-01542) KF 2023-09-11.
  12.  

    Tillkommande uppdrag: att Uppsala kommun tar fram en riktlinje för värnande av jordbruksmark i enlighet med motionens intention, som kan utgöra underlag för kommunens översiktsplanering och beaktas i kommunens detaljplanering.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om riktlinje för att värna Uppsalas jordbruksmark från Jonas Petersson (C). (KSN-2022-00674) KF 2023-12-11.
  13.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att i nära dialog med berörda bolag och nämnder ta fram en utvecklingsplan för Fyrishovsområdet där den växande stadens behov av grönytor, idrottsanläggningar, bostäder och allmänhetens tillgång till stråket längs Fyrisån tas tillvara.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Ny simidrottsanläggning i Gränby samt utredningsuppdrag avseende genomförande utifrån framtida behov av ytterligare badanläggningar (KSN-2022-00150.) KF 2022-02-28.
  14.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till Uppsala Vatten och Avfall AB att revidera Avfallsplan – program för ett cirkulärt Uppsala utan avfall.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Uppföljning av program och planer 2024. (KSN-2022-00674) KF 2025-01-27.
  15.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att revidera Energiprogram 2050.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Uppföljning av program och planer 2024. (KSN-2022-00674) KF 2025-01-27.
  16.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att revidera Åtgärdsprogram för kvävedioxid – Uppsala kommuns handlingsplan för luftkvalitet och i samband med det se över hur kommunens styrning kan utvecklas för att möta WHO:s skärpta riktlinjer avseende luftkvalitet.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget väntar enligt plan. Beräknat slutår: 2026. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Uppföljning av program och planer 2024. (KSN-2022-00674) KF 2025-01-27.