Fokusmål 2. Uppsala ska ha ett välmående näringsliv och skapa fler jobb
Näringslivet och jobben
Målbeskrivning
Ekonomisk hållbarhet skapas genom ett starkt näringsliv och en växande arbetsmarknad i hela kommunen. En stärkt lokal ekonomi och en expansiv jobbtillväxt inom stad och landsbygder är avgörande för att genom stabila skatteintäkter säkra invånarnas välfärd och sociala trygghet. Att nå klimatmålen är en gemensam utmaning men utgör även en betydande möjlighet för näringslivet.
Företagande och jobb
När Uppsala växer och fler arbetar har vi råd att investera i välfärden. Arbete är det som bygger Uppsalas gemensamma välstånd och ger individer ekonomisk frihet och möjlighet att utvecklas. Vårt mål är att alla som kan också ska arbeta och att företagen ska växa och utvecklas. De konkreta åtgärderna för ett bättre näringslivsklimat ska förverkligas och Uppsala ska vara ett nav för företagande och jobb.
Fritid och rekreation
Invånare och besökare ges möjlighet till meningsfull fritid och rekreation. Kulturell infrastruktur och det offentliga rummet bidrar till en nära, trygg och inspirerande miljö. Uppsalas stadskärna ska utvecklas i mänsklig skala för ökad trivsel för boende och besökare. Företag väljer Uppsala som ett attraktivt alternativ för expansionsinvesteringar, nyetableringar och företagande. För att öka attraktiviteten ska Uppsala utvecklas som idrotts- och kulturkommun. Ett starkt civilsamhälle skapar mötesplatser där människor har möjlighet att aktivt delta i samhället.
Stad och land
I Uppsala ska stad och land utvecklas tillsammans. Den hållbara stads- och landsbygdsutvecklingen säkerställer likvärdig tillgång till boende, arbete, kommunikationer, samhällsservice och offentliga platser. Uppsala ska vara fysiskt och socialt sammanhållet. I staden ska genomfartstrafiken minska. Samhällsbyggandet ska ske med bevarad och helst ökad kvalitet. Befintliga bostadsområden ska renoveras och förtätas varsamt och med respekt för boende och befintliga miljöer.
Kunskapsstad
Samarbeten med Uppsalas två universitet och de två universitetssjukhusen gör Uppsala till en stark kunskapsstad. I samverkan med bland andra universiteten utvecklas de kunskapsintensiva och exportinriktade branscherna.
Omvärld och samarbete
I en globaliserad värld sammanlänkas det lokala med den globala utvecklingen. Det blir därför allt viktigare att som kommun förstå och analysera omvärlden, dess skeenden och konsekvenser. Kommunens roll i ett regionalt sammanhang handlar om att stärka kontakter med omkringliggande kommuner, näringsliv, akademi, statliga myndigheter och Region Uppsala för att hitta smarta och effektiva lösningar på gemensamma utmaningar. Det är även centralt att Uppsala kommun samverkar och samarbetar internationellt, med särskilt fokus på samarbeten inom vårt närområde och inom EU.
Status för inriktningsmålet är Grön.
Enligt plan
-
Grön slutfört
Uppdraget är färdigt
-
Grön
Uppdraget pågår/väntar enligt plan
-
Gul
Uppdraget är försenat/inte påbörjat
-
Röd
Uppdraget genomförs inte
-
Uppdrag 12. Förenkla företagens vardag genom att utveckla en nytänkande, effektiv och rättssäker företagsservice med hög kvalitet.
Ansvariga: Alla nämnder och bolag.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Den positiva trenden fortsätter i NKI-mätning (Nöjd-Kund-Index) av myndighetsservice till företag som haft ärenden med kommunen. Uppsala når sitt högsta betyg hittills, NKI 76, över rikssnittet (75) 2024. Sammantaget syns förbättringar på samtliga serviceområden samt flertalet myndighetsområden för 2024. Samtidigt försämras kommunens placering i Svenskt Näringslivs attitydundersökning från plats 252 till 280 i ranking på enkätdelen. Skillnaden mellan NKI och Svenskt Näringslivs ranking beror på att de mäter olika saker och bygger på olika urval. NKI speglar serviceupplevelsen bland företag som haft ärenden med kommunen och visar en positiv utveckling, medan Svenskt Näringslivs enkät bygger på ett snävare urval av medlemsföretag där större företag och vissa branscher väger tyngre. Där framträder framför allt trygghet, vägnätets kvalitet och förståelse för medlemmarna som viktiga förbättringsområden. Sammantaget visar mätningarna att kommunen behöver fortsätta utveckla både service, dialog och samordning.
Kommunen arbetar brett med att skapa goda förutsättningar för näringslivet och förenkla företagande. Kommunen bjuder in till och deltar i samarbetsforum och dialoger med näringslivet i Uppsala och arbetar med ständig utvärdering och förbättring av servicen. Detta har lett till förbättringar inom information, e-tjänster, upphandling, stadsmiljö, IT-stöd, processer med mera. Nätverket ”En god investering” samlar företag och organisationer i kommunen i ett gemensamt arbete för en mer inkluderande arbetsmarknad, med målet att skapa en stabil struktur för samverkan som på sikt leder till fler arbetstillfällen, bättre matchning mellan arbetsgivare och arbetssökande samt fler Uppsalabor i egen försörjning.
Inom projektet Digital Företagsservice lanseras ett digitalt skyltfönster som samlar tjänster och information för att förenkla kontakten mellan företag och kommunen. Upphandlingar har utvecklats med skärpta kontroller och rutiner för att motverka välfärdsbrott. Effektiviseringar i detaljplaneprocessen har förkortat ledtider och minskat arbetstimmar, vilket gynnar både kommunen och byggaktörer.
Genom markupplåtelser och föreskrifter för torghandel skapas förutsättningar för företagande på allmän plats, vilket bidrar till en levande stad. Arbetssätt inom detaljplaneprocessen har utvecklats för att minska ledtider och antalet arbetstimmar. Exempelvis har beslut om planbesked och samråd kunnat samordnas i ett steg. Målet är att dessa effektiviseringsmetoder ska kunna tillämpas brett i verksamheten, vilket gynnar både kommunen och byggaktörer.
Även kulturens roll i stadsutvecklingen stärks. Initiativet Uppskala ger kulturaktörer kompetens inom kompletterande finansiering och kopplas till det större Kulturlyftet 2025–2026, där flera projekt driver kulturdriven stadsutveckling i bland annat Främre Boländerna, Ulleråker, Gottsunda och Uppsala City. Här ingår konstnärliga gestaltningar, dialoger om offentliga rum, samt internationella samarbeten genom Trans Europe Halles. Ett viktigt steg under hösten är även genomförandet av AIMday i samarbete med Uppsala universitet och Region Uppsala, med fokus på kulturdriven platsutveckling i konkreta case.
-
Uppdrag 13. Stärka Uppsala som evenemangsstad genom att utveckla samverkan och platser för evenemang och upplevelser.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Parkerings AB
Uppsala Konsert och Kongress AB
Nya Destination Uppsala AB
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Uppsala stadsteater AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. En målbild och riktning för evenemang är beslutad och nästa steg är en plan för implementeringen av målbilden, inklusive hur den bör styra kommunens gemensamma arbete. I samverkan med berörda parter ska ett förslag tas fram på hur kommunens evenemangsrelaterade verksamhet kan samordnas och organiseras. Kommunen har regelbunden dialog med arrangör för att på bästa sätt kunna genomföra evenemang.
Som ett första steg i att utveckla arbetet med uthyrning av arenor och lokaler har kommunen beslutat att ställa sig bakom en ny modell för uthyrning av Studenternas fotbollsarena.
Under året har kommunen fortsatt att utveckla samarbetet med idrottsföreningar och andra aktörer för att möjliggöra fler aktiviteter i det offentliga rummet. Exempelvis Uppsala Summer Zone, där tusentals besökare från kommunen deltar i kostnadsfria aktiviteter såsom dans, gåfotboll och innebandy. Inom ramen för detta koncept arrangerades även Uppsala Summer Games den 13–15 juni, med cirka 6 000 besökare. Det lyckade arrangemang visar att Uppsala har kapacitet att genomföra större evenemang, vilket stärker stadens position som attraktiv värdstad och lockar fler arrangörer och samarbetspartners.
Vid utveckling av allmän plats som är lämplig för evenemang säkrar kommunen att det går att genomföra evenemang på platsen. Kommunen har en regelbunden samverkan med blåljusverksamhet kring evenemang. Kommunens parkeringsbolag är behjälplig för en säker trafikmiljö under evenemangens genomföranden.
-
Uppdrag 14. Öka andelen Uppsalabor som är självförsörjande.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Arbetsmarknadsnämnden
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Den positiva trenden sedan 2020 att färre Uppsalabor behöver ekonomiskt bistånd håller i sig. Under 2024 mättes den lägsta andelen och antalet individer av befolkningen (vuxna och barn) som uppburit ekonomiskt bistånd under ett år. Andelen arbetssökande som har avslutats till arbete eller studier har varit stabilt under 2025, men ligger cirka åtta procentenheter lägre än 2024. Minskningen kan bland annat förklaras med att en lägre andel av befolkningen har ekonomiskt bistånd med arbetslöshet som försörjningshinder.
Kommunen arbetar med uppsökande och utåtriktade aktiviteter, exempelvis genom projektet Kvinna Hälsa Arbete. Slutrapporten visar att arbetsmarknadscoachernas uppsökande arbete resulterade i att fler än 200 kvinnor identifierades i de aktuella områdena, och cirka 200 kvinnor deltog aktivt under insatsperioden. Därtill tog fler än 150 kvinnor del av arbetsmarknadsverksamheten och fler än 100 kvinnor deltog i hälsofrämjande aktiviteter som stärker förutsättningarna för arbete och egen försörjning.
Rekryteringsträffar hålls löpande och arbetet med att utveckla metoder och samarbeten som ytterligare stärker de arbetssökandes möjligheter att etablera sig på den reguljära arbetsmarknaden fortsätter.
Samverkan mellan olika nämnder har etablerats för åtgärder som främjar sysselsättning, och två branschråd har hållits med sociala företag.
-
Uppdrag 15: Utveckla arbetet för att fler elever ska välja yrkesinriktade utbildningar.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Äldrenämnden
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Kulturnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Under första halvåret 2025 noterades en ökning av antalet sökande till yrkesutbildningar i Uppsala. En handlingsplan för fler elever i yrkesprogram kommer att presenteras i oktober. Kommunen arbetar brett för att få fler elever att välja yrkesinriktade utbildningar och insatserna omfattar bland annat riktad kommunikation, informationsinsatser och deltagande vid yrkesmässor. Inom kommunens verksamhet erbjuds praktikplatser och feriearbete för att ge erfarenheter som kan väcka intresse inför framtida studie- och yrkesval, eller praktisk erfarenhet under pågående gymnasieutbildning. Kontakter har även inletts med Kulturentreprenörsprogrammet vid Uppsala universitet i syfte att bredda möjligheterna till praktik inom kultursektorn.
I början av sommaren genomfördes företagsbesöksdagen. Där diskuterades kompetensförsörjning i omkring hälften av dialogerna (26 företag). Företagen efterfrågar ökad tillgång till teknisk kompetens, förbättrade möjligheter till internationell rekrytering samt stärkt samverkan mellan näringsliv och utbildningsaktörer för att möta framtidens behov. I samband med ”Uppsala möts” har presentationer och dialoger kring kompetensförsörjning genomförts och där lyftes flera viktiga insikter med koppling till attraktiviteten för yrkesutbildningar.
Dessutom har arbetssättet Unga i vården implementerats, där ungdomar arbetar på särskilda boenden i egen regi. Detta bidrar till att öka intresset för vårdyrken och ge unga värdefull arbetslivserfarenhet.
Arbetet med att synliggöra yrkesvägar inom praktiska och kreativa yrken sker genom samverkan med skolor, rekryteringsarenor och arbetsmarknadsinsatser. Ung Företagsamhet (UF) har riktat insatser för att fler elever ska välja yrkesinriktade utbildningar och har i dialog med skolledningar arbetat för att integrera entreprenörskap i kommunens yrkesprogram. Exempel på skolor som kommer att införa UF är Jällagymnasiet och Bergstrands gymnasium. Jälla strävar efter att bli den första skolan med UF-profil på yrkesprogrammen, och Bergstrands gymnasium har infört kursen Entreprenörskap för alla elever i årskurs 3 på programmen Bygg- och anläggning samt Försäljning och service.
-
Uppdrag 16. Stärka Uppsalas position som internationell aktör och driva utveckling i och tillsammans med omvärlden.
Berörda: Alla nämnder och bolag.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommuns nämnder och bolag samarbetar med regionala, nationella och internationella aktörer. Uppsala delar med sig av sina erfarenheter och kunskap och tar del av forskning och metoder från andra länder för att utveckla kommunens arbete. Kommunen bjuder även in till och deltar i gemensamma initiativ tillsammans med städer från andra länder samt söker externa medel för att kunna utöka det internationella samarbetet ytterligare.
Eurocities, ett nätverk för europeiska storstäder, har medverkat digitalt på ett antal möten med olika förvaltningar i kommunen för att informera om och öka kunskapen om EUROCITIES och kommunens medlemskap i organisationen. Under perioden har Uppsala även besvarat en enkät från Eurocities och deltagit i Eurocities Culture Forum.
Uppsala International HUB (UIH) har under perioden genomfört planerade aktiviteter. Målet är att dubblera antalet unika deltagare som nyttjar UIH:s aktiviteter under perioden 2024–2027 för att stärka bilden av Uppsalaregionen som en attraktiv plats som välkomnar och effektivt integrerar internationella talanger med högkvalificerad kompetens.
Uppsala kommun samarbetar sedan flera år tillbaka med Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), Uppsala universitet och näringslivet för att driva gemensamma projekt och erbjuda testbäddar för forskningsprojekt. Kommunen har deltagit i innovationsprojektet ScaleUp som har fått finansiering från EU:s NetZeroCities. Projektet handlade om klimatneutrala städer och samarbetar med STUNS.
Kommunen har under perioden haft samarbete med bland annat produktionen Republiken lycka, med besök från den brittiske dramatikern Martin Crimp samt sommarens samarbete med Cirkus Cirkör som annars spelar över hela Europa. Genom samarbeten med Kaliber Live, Selam, United Voice och andra aktörer skapas ett brett internationellt utbud som profilerar Uppsala. Kommunen deltar aktivt i branschsammankomster för att exponera och positionera Uppsala som evenemangsstad. Uppsala stod i år värd för Nordic Folk Alliance i samarbete med de nordiska musikexportorganisationerna. 2027 ska Uppsala även stå för värdskapet av ISPA (International Society for the Performing Arts)-kongressen.
Kommunen blockuthyr bostäder till Uppsala universitets Housing Office som i sin tur förser utländska studenter och forskare med boende så att de lättare ska kunna komma till Uppsala för att studera och vara verksamma. Detta bidrar till att band knyts mellan Uppsala och andra länder och att Uppsala över tid tar mer plats på den internationella arenan.
Kommunens etableringsfunktion är en viktig del i arbetet med att främja ett växande och välmående näringsliv. Funktionen hanterar etableringsförfrågningar, särskilt inom exportindustrin, och samverkar med stora kommersiella fastighetsägare i ett etableringsnätverk. Genom nätverket kan kommunen tidigt vidareförmedla förfrågningar, vilket ger fastighetsägare tillgång till marknadsinformation de annars inte skulle nå. Det bidrar till att företag som vill etablera sig i Uppsala får snabbare och mer träffsäker service. Kommunen drar dessutom nytta av den överblick och tvärkunskap som finns inom både planverksamheten och etableringsfunktionen, vilket ytterligare gynnar näringslivet.
Kommunen har utrett de juridiska förutsättningarna för att bredda möjligheterna att fullgöra skolplikt utomlands i samband med vårdnadshavares arbete utomlands. För att bredda dessa möjligheter krävs en lagändring. Uppsala kommun har tillsammans med Lunds kommun formulerat en skrivelse som skickats till ansvariga ministrar för att uppmärksamma behovet av en lagändring.
-
Uppdrag 17. Utreda hur Vaksala torg kan utvecklas för att bättre möta framtidens, invånarnas och näringslivets behov.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Konsert och Kongress AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Vaksala torg har en viktig och central funktion för Uppsalas stadskärna och utformas nu för att bättre främja besök, handel och evenemang. Kommunen samverkar med externa aktörer för att skapa evenemang på Vaksala torg 2026. Planering och produktionsarbete pågår, liksom dialoger med lokala och nationella aktörer för att skapa unika kulturupplevelser. Kommunen söker också extern finansiering och samverkar med kommunala aktörer för att hitta resurseffektiva lösningar.
-
Uppdrag 18. Utveckla arbetet med medborgarbudget i staden och landsbygderna för att stärka invånarnas delaktighet i utvecklingen av sitt närområde.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. En medborgarbudget har genomförts i Sävja och det vinnande förslaget är en septemberfest med aktiviteter för barn, loppmarknad, dans och mat. På landsbygden har nio idéverkstäder genomförts och invånare har även haft möjlighet att lämna förslag via Uppsala kommuns hemsida. Totalt har 261 idéer samlats in och ska förberedas för omröstning under hösten 2025.
En vägledning för arbetet med medborgarbudget har antagits. Uppsala kommuns arbete med medborgarbudget har även presenterats vid ett internationellt seminarium under Almedalsveckan.
-
Uppdrag 19. Dialogen med invånare, näringsliv och organisationer ska påbörjas redan i tidiga skeden av samhällsbyggandet på landsbygder, i tätorter och i staden.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Plan- och byggnadsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunen har under året arbetat för att främja dialogen med invånare, näringsliv och organisationer i de tidiga skedena av samhällsbyggandet. Insatserna har omfattat utveckling av metoder och arbetssätt för att skapa inkluderande processer, med särskilt fokus på att lyfta fram olika perspektiv och behov. Dialoger har genomförts med olika målgrupper, såsom barn, unga och äldre, för att säkerställa att deras röster hörs. Samarbeten med aktörer som Barnombudet, Senioruniversitetet, Funktionsrätt Sverige och Synskadades Riksförbund har bidragit till att förstärka detta arbete.
Kommunen har sedan 2024 etablerat stadsdels- och bygderåd som formella dialogparter. Dessa råd fungerar som plattformar för att ta till vara lokal kunskap och syftet är att bygga en inkluderande dialog där invånare och organisationer ges möjlighet att påverka kommunens utvecklingsprocesser.
En annan viktig del i detta arbete har varit utvecklingen av en utvärderingsmetod som analyserar nyligen genomförda projekt. Metoden ger värdefulla lärdomar och insikter för att skapa fysiska miljöer som är tillgängliga för alla. Detta arbete stärker kommunens förmåga att föra dialoger och involvera invånare och organisationer på ett mer inkluderande sätt.
Genom utvecklade arbetssätt och metoder skapas förutsättningar för att Uppsalas invånare ska kunna komma till tals i ett tidigt skede av samhällsplaneringen. En sådan delaktighet bidrar till ett mer inkluderande beslutsunderlag som speglar faktiska behov.
-
Uppdrag 20: Minska ledtiderna i kommunens arbete med detaljplaner och bygglov och samverka med aktörer för att minska ledtiderna på helhet.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Plan- och byggnadsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Under 2025 har kommunen fortsatt arbetet med att minska ledtiderna i samhällsbyggnadsprocessen. Kommunen har kartlagt vad som driver ledtider i planprocessen genom bland annat dialogen med kunder. Dialogerna förs dels genom Byggaktörsenkäten som ger insikter i företagens upplevelser av planprocessen och identifierar faktorer som påverkar ledtider, dels via utvärderingssamtal med byggaktörer som drivit ett planärende till ett antagandebeslut.
Inom uppdraget har fokus fortsatt legat på att förenkla och effektivisera administrativa moment genom digitalisering och automatisering. Kommunen undersöker bland annat möjligheterna att använda AI för att avlasta lämpliga uppgifter, frigöra resurser och skapa ökad framdrift i ärendehanteringen. Detta bedöms kunna leda till kortare handläggningstider och förbättrad service gentemot externa aktörer. Utvecklingen med AI genomförs med hänsyn till ansvarsfull hantering av känsliga personuppgifter och annan skyddsvärd information.
Kommunen har lämnat synpunkter i samband med revideringen av Lantmäteriets Handbok i mät- och kartfrågor (HMK), vilket har resulterat i tydligare möjligheter att anpassa kartunderlag till planens syfte. Denna förändring väntas bidra till både minskade kostnader och kortare ledtider vid framtagandet av grundkartor, samtidigt som det säkerställs att kartorna är tillräckligt precisa för behovet.
-
Uppdrag 21. Ta fram en markeffektiv parkeringslösning för området runt främre Boländerna, Innerstaden och nya Uppsala C.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Uppsala Parkerings AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Kommunen har förvärvat mark i främre Boländerna med syftet att möjliggöra uppförandet av ett mobilitetshus av Uppsala parkering AB. Kommunen kommer nu att initiera arbetet med detaljplaneläggning och fortsätta planeringen av projektet.
-
Uppdrag 22. Utreda samordnings- och effektiviseringsmöjligheter i driften av kommunkoncernens parkeringsplatser.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Uppsalahem AB
Uppsala Parkerings AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår:2026. Utredningen har inletts och kommunens bostadsbolag tillsammans med kommunens parkeringsbolag har en pågående dialog om samordning för effektivare parkeringslösningar.
-
Uppdrag 23. Stärka samverkan inom kommunen i tidiga skeden av planprocessen för att begränsa VA-taxans kostnadsutveckling.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Vatten och Avfall AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. En samordningsgrupp inom kommunen har etablerats och fungerar som ett strategiskt forum för samverkan kring kapacitetsplanering och investeringar.
Inom ramen för en gemensam fallstudie av Nordvästra staden har kommunen analyserat hur planeringsprinciper i tidiga skeden kan bidra till att begränsa kostnaderna för VA-utbyggnad. Arbetet omfattar även utveckling av metoder för gemensam bedömning av byggrättsvolymer samt framtagande av en prognos för utbyggnadstakten i området fram till år 2035. Syftet är att skapa långsiktig förutsägbarhet i utbyggnaden av VA-infrastruktur och därigenom bidra till att begränsa utvecklingen av VA-taxan. En tydlig utbyggnadsprognos möjliggör bättre prioritering av investeringar och kan vägleda näringsliv och fastighetsägare kring kapacitet och lämplig lokalisering.
-
Uppdrag 24. Utreda ett nytt resursverk (vattenreningsverk) och andra alternativ för framtidens VA-lösning i Uppsala utifrån ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsaspekter.
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Uppsala Vatten och Avfall AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Inom ramen för arbetet med att utforma energi-, fiber- och VA-systemen för de sydöstra stadsdelarna, har flera förstudier genomförts. Dessa har undersökt olika innovativa och alternativa lösningar för framtidens VA-system, bland annat slutna system och källsorterat avlopp. Insikterna från förstudierna har lett till mycket ny kunskap som kommer att användas när nya VA-lösningar ska undersökas och byggas.
-
Uppdrag 25. Utreda olika modeller för utbyggnad av allmänt VA inom detaljplaner med enskilt huvudmannaskap för allmän platsmark i syfte att skapa goda förutsättningar för utveckling i tätorter på landsbygden.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Uppsala Vatten och Avfall AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Utredning av olika modeller pågår. Kommunen har beskrivit de juridiska förutsättningarna för utbyggnad till områden med konstaterat behov av allmänt VA inom detaljplaner med enskilt huvudmannaskap. Utifrån de juridiska förutsättningarna ska bolaget genomföra en omvärldsanalys samt en intern översyn över modeller för utbyggnad av allmänt VA i planer med enskilt huvudmannaskap.
-
Uppdrag 26. Förbereda deltagande i Uppsalas två universitets båda jubileumsfiranden under 2027.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Kommunstyrelsen
Kulturnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Uppsala kommun deltar i förberedelserna inför Uppsala universitets 550-årsjubileum och Sveriges lantbruksuniversitets 50-årsjubileum år 2027. Kommunen har särskilt stöttat Uppsala universitet med att förankra planerade aktiviteter internt, där kommunen förväntas delta. Dessutom har kommunen bidragit till planeringen av universitetets internationella jubileumskampanj "Boundless Knowledge – Since 1477", som bland annat omfattar aktiviteter i USA inför jubileet.
-
Kvarvarande uppdrag (riktad satsning): Österängens plan rustas upp för amerikansk fotboll på elitnivå.
Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan.
Ansvariga:
Idrotts- och fritidsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2026. Kvarvarande riktad satsning från Mål och budget 2016. Samtliga beställningar och underlag från Idrotts- och fritidsnämndens är genomförda och fortsatt arbete ligger nu hos Uppsala kommun arenor och fastigheter AB som har tagit fram en ny tidplan för Österängens IP. Konstgräsbytet planeras vara färdigställt våren 2026. Resterande delar av anläggningen (läktare, servicebyggnad, entré med mera) beräknas stå klara under 2027.
Då Uppsala kommun arenor och fastigheter AB har det fortsatta arbetet med att färdigställa planen ändras uppdragsansvaret från idrotts- och fritidsnämndens till bolaget.
-
Kvarvarande uppdrag från 2019 Förenkla administration och ansökning av föreningsstöd.
Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Ett digitalt system för handläggning av föreningsbidrag implementeras under 2025. Delar av kommunen började använda systemet under 2024. Övriga berörda verksamheter ska ansluta sig till systemet under 2025 där några verksamheter kommer använda systemet först för 2026 års bidrag.
Systemet har funktioner för ett frivilligt föreningsregister. På sikt ska lokaler som är tillgängliga för föreningslivet finnas i systemet.
Kommunens arbete med riktlinjer för föreningsbidrag är försenat då det måste invänta revideringen av kommunens modell för samverkan med civilsamhället.
Arbetet med implementeringen går enligt plan och planeras bli färdig 2025. Uppdraget bedöms ändå vara försenat i relation till tidigare tidplaner då tidpunkten för införandet av systemet har flyttats fram flera gånger. Det beror på att upphandlingen av systemet tog betydligt längre tid än förväntat.
Kommunen erbjuder föreningar att via en pilot fram till september 2026 nyttja en bidragsportal för att underlätta för föreningar att hitta andra bidragsgivare än kommunen.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till gatu- och samhällsmiljönämnden att beakta motionärens förslag i enlighet med föredragningen i samband med upprustning av torgytan vid kvarteret S:t Per.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget väntar enligt plan. Beräknat slutår: 2031. Beslutspunkten ingick i ärendet Motion av Mohammad Hassan (L) om att lägga in periodiska systemet som installation på gågatan i Uppsala (KSN-2015-1696), § 56 KF 2017-02-27.
Planeras att genomföras i samband med Uppsala universitets 550 års jubileum år 2027.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till Uppsala kommun Sport- och rekreationsfastigheter AB att uppföra en arena för issporter med funktionskrav för elithockey på Gränby sportfält inom preliminär investeringsram om 420 miljoner kronor, med färdigställande senast 2023.
Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan.
Ansvariga:
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Rapportering augustil 2025: Uppdraget stoppas.. Beräknat slutår: -. Beslutspunkten ingick i: Ny anläggning för issporter (KSN-2018-2867) §111 2019-03-25
Uppdraget stoppas då en ny ishall, D-hallen, i Gränby är färdigställd och det återstående arbetet omhändertas i uppdrag 13 Stärka Uppsala som evenemangsstad genom att utveckla samverkan och platser för evenemang och upplevelser.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till idrotts- och fritidsnämnden att i samråd med Uppsala kommun Sport- och rekreationsfastigheter AB följa nybyggnationen av arenan och anpassningen av befintlig anläggning så att det möter idrottens behov inom investeringsramen.
Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan.
Ansvariga:
Idrotts- och fritidsnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget stoppas. Beräknat slutår: -. Beslutspunkten ingick i: Ny anläggning för issporter (KSN-2018-2867) §111 2019-03-25.
Uppdraget stoppas då en ny ishall, D-hallen, i Gränby är färdigställd och det återstående arbetet omhändertas i uppdrag 13 Stärka Uppsala som evenemangsstad genom att utveckla samverkan och platser för evenemang och upplevelser.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB att uppföra simidrottsanläggningen med utgångspunkt i badutredningen och funktionsprogrammet.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Beslutspunkten ingick i: Ny simidrottsanläggning i Gränby samt utredningsuppdrag avseende genomförande utifrån framtida behov av ytterligare badanläggningar (KSN-2022-00150.) KF 2022-02-28.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att i nära dialog med berörda bolag och nämnder utreda en framtida användning av fastigheten Svartbäcken 1:10 (Fyrishov) som placering för en andra lokal badanläggning, med särskilt beaktande av rekreationsperspektivet samt kommunekonomi.
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Ny simidrottsanläggning i Gränby samt utredningsuppdrag avseende genomförande utifrån framtida behov av ytterligare badanläggningar (KSN-2022-00150.) KF 2022-02-28.
Under hösten 2024 har Uppsala kommun arenor och fastigheter AB tagit fram en rapport som visar att Fyrishovs baddel kan hållas i drift en längre tid än tidigare utredningar har visat. Detta gäller under förutsättning att vissa underhålls- och renoveringsåtgärder genomförs inom den närmsta åren. I februari 2025 har kommunfullmäktige tagit del av utredningen och fattat beslut om att ge bolaget i uppdrag att genomföra de underhålls- och renoveringsåtgärder som krävs för att möjliggöra drift av Fyrishovs baddel till 2045 (KF, 2025-02-24, §62). Kommunfullmäktige fattade därtill beslut om att utreda kommersiella aktörers intresse av att uppföra och driva en anläggning för familjebad och äventyrsbad. Det tidigare beslutet om att utreda fastigheten för en ny lokal anläggning är därför inte aktuellt i närtid. Mot bakgrund av kommunfullmäktiges beslut i frågorna anses uppdraget vara färdigt.
-
Tillkommande uppdrag: att bereda ärendet vidare för förvärv och upprustning av Uppsala ponnyklubbs anläggning i enlighet med föredragning i ärendet, att hantera Uppsala Ponnyklubbs befintliga lån från Uppsala kommun och inarbeta det i hyresavtalet för anläggningen, att bereda ärende för inhyrning av ridanläggningen Uppsala ponnyklubb och hyresavtal med föreningen, samt att besluten ovan gäller under förutsättning att idrotts- och fritidsnämnden erhåller kompensation i Mål och budget för att klara ökad kostnad för inhyrning och vidareuthyrning av ridanläggningen Uppsala Ponnyklubb.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Idrotts- och fritidsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkterna ingick i: Utredning av anläggningssituationen för Uppsala Ponnyklubb (KSN-2022-02222) 2022-09-19.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra åt kommunstyrelsen att besluta om medfinansierings-, utförande och markavtal samt övriga avtal som följer av avsiktsförklaringen.
Status för uppdraget är Gul. Inte helt enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkterna ingick i: Avsiktsförklaring Fyra spår Uppsala avseende delen Söder Bergsbrunna - Uppsala Centralstation (KSN-2022-02108) 2022-09-19.
Trafikverkets järnvägsplan har under sommaren varit utställd för granskning. Kommunen kommer att fatta beslut om remissvar i september 2025. I remissvaret betonas vikten av att fyrspårsavtalet följs i genomförandeskedet.
Det andra genomförandeavtalet kopplat till järnvägsplanen avseende Vallby vägport, har tecknats under sommaren. Under hösten planeras ytterligare tre större genomförandeavtal att tas fram: ett för Uppsala Central, ett för bron vid Vimpelgatan och ett för Uppsala södra. Dessa kommer att kompletteras med flera mindre avtal som rör specifika anläggningar. Samtliga avtal beräknas undertecknas under hösten 2025.
-
Tillkommande uppdrag: att kommunen verkar för flytt av cykelparkeringarna utmed Fyrisån till lämpliga närliggande platser.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkterna ingick i: Svar på motion om ett grönare och mer attraktivt årum från Mats Åhlund (C) (KSN-2021-03464) 2022-12-12.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att revidera Landsbygdsprogram 2017–2023 och Handlingsplan för landsbygdsprogram 2022–2023 med särskilt fokus på utvecklingsområdena, och med ambitionen att förbättra samarbetet med regionen.
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkterna ingick i: Uppföljning av program och planer 2022 (KSN-2022-01364) 2023-02-27.
Under våren 2025 antog kommunen ett nytt landsbygdsprogram med tillhörande handlingsplan.
Programmet syftar till att samordna utvecklingsarbetet på landsbygden och säkerställa att alla invånare i kommunen har tillgång till goda livsvillkor, oavsett bostadsort. Det tar även hänsyn till de särskilda utmaningar och möjligheter som finns i olika delar av kommunen.
Programmet och handlingsplanen fokuserar på att stärka utvecklingsområden och förbättra samarbetet med Region Uppsala. Handlingsplanens syfte är också att anpassa insatserna efter lokala behov och möjligheter samt att stödja ett effektivt genomförande av planerade åtgärder.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kulturnämnden att ta fram en ny Handlingsplan för kulturpolitiskt program.
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Kulturnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkterna ingick i: Uppföljning av program och planer 2022 (KSN-2022-01364) 2023-02-27.
Kommunen fastställde handlingsplanen för det kulturpolitiska programmet den 8 april 2025 KSN-2024-01940. Arbetet med implementeringen har påbörjats och kommer att fortsätta i höstens planeringsprocesser.
-
Tillkommande uppdrag: att utarbeta upphandlingsdokument och andra nödvändiga dokument för upphandling av delägare till Uppsala Stadsnodsutveckling Södra AB.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Bildande av exploaterings- och utvecklingsbolag för utveckling av det nya stationsläget i den nya stadsnoden i södra Uppsala (KSN-2021-01271) KF 2023-05-22.
-
Tillkommande uppdrag: att utreda för- och nackdelar med att utöka Uppsala citys gångfartsområde.
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i Svar på motion om gångfartsområde för en attraktivare citykärna från Stefan Hanna (KSN-2022-02385, KSN-2022-03093) KF 2023-05-22.
Inom ramen för revideringen av planen för innerstaden har frågan om fler gångfartsområden övervägts. Potentiella gator finns, och kommer att övervägas inom ramen för planens genomförande.
-
Tillkommande uppdrag: att se över kommunens allmänna föreskrifter om försäljningsplatser i syfte att tiderna för försäljning på Vaksala torg ändras så att handel tillåts även på söndagar, samt att Vaksala torg blir möjligt för Uppsalaborna att använda för handelsverksamhet även på söndagar.
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om aktiviteter på Vaksala torg på söndagar från Stefan Hanna (KSN-2021-02753) KF 2023-06-19.
Kommunen beslutade om reviderade lokala ordningsföreskrifter för torghandeln i Uppsala kommun den 19 mars 2025 (GSN-2024-01152).
-
Tillkommande uppdrag: att ge kommunstyrelsen i uppdrag att tillsammans med berörda nämnder utreda hur attraktiviteten och aktiviteten på Vaksala Torg kan förbättras både på kort och längre sikt genom exempelvis restaurangverksamhet, evenemang och torghandel.
Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är stoppat. Beräknat slutår: 2026. Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om Vaksala torg från Fredrik Ahlstedt (M) och Therez Almerfors (M) (KSN-2021-02768) KF 2023-09-11.
Uppdraget stoppas då arbetet omhändertas inom nya uppdrag 17 (Utreda hur Vaksala torg kan utvecklas för att bättre möta framtidens, invånarnas och näringslivets behov).
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att utreda möjligheten att införa stadsdels- och bygderådsinitiativ.
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om medborgarförslag via stadsdels- och bygderåd från Stefan Hanna (UP) med flera. (KSN-2024-00323) KF 2025-01-27.
Uppsala kommun har inrättat stadsdels- och bygderåd som ett led i att stärka dialogen med invånare, näringsliv och organisationer. Råden är organiserade som lokala föreningar och fungerar som en viktig länk mellan kommunen och lokalsamhället. Genom att involvera råden tidigt i kommunens planerings- och utvecklingsprocesser säkerställs att lokala perspektiv får genomslag i arbetet med att utveckla både staden och landsbygderna.
För att främja en långsiktig och strukturerad dialog har kommunen tagit fram en årlig process som underlättar etablering av nya råd. Arbetet med att utveckla och stärka rådens roll fortgår löpande.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till Uppsala kommun arenor och fastigheter AB att genomföra de underhålls och renoveringsåtgärder som krävs för att möjliggöra en fortsatt drift av Fyrishovs baddel fram till 2045, enligt bilaga 1.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Beslutspunkten ingick i: Förlängd livslängd för Fyrishovs baddel till 2045. (KSN-2024-03781) KF 2025-02-24.
-
Tillkommande uppdrag: att det görs en utredning om kommersiella aktörers intresse att uppföra och driva en anläggning för familjebad / äventyrsbad.
Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är stoppat. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Förlängd livslängd för Fyrishovs baddel till 2045. (KSN-2024-03781) KF 2025-02-24.
Då äventyrsbadets livslängd på Fyrishov utökas till 2045 så finns det inget behov av en utredning och uppdraget stoppas därför.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen och utbildningsnämnden att kartlägga befintliga samarbeten och behov samt utreda hur vi aktivt kan stärka möjligheterna för en fördjupad och utvecklad gymnasieregion i Uppsala län.
Berörda: KS och UBN.
Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om gymnasieregion i Uppsala län från Jonas Segersam (KD) (KSN-2023-01918) KF 24-01-29.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2024. Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Under 2023 och våren 2024 har Uppsala kommuns gymnasieledning tagit kontakt med samtliga kommuner i Uppsala län för att sondera intresset för att bilda ett primärt samverkansområde. Samtliga kommuner i länet hade redan ett gott samarbete och har haft enskilda samverkansavtal sedan 2014. Dessa samverkansavtal sades upp under hösten 2023 utifrån uppdraget att teckna ett nytt gemensamt primärt samverkansavtal.
Följande fyra kommuner visade intresse för att samverka med Uppsala kommun utifrån de nya bestämmelserna i skollagen: Heby kommun, Knivsta kommun, Tierps kommun, Östhammars kommun. Övriga kommuner i länet har valt att samverka med andra närliggande kommuner.
Ett förslag till samverkansavtal har tagits fram. Avtalet har tagits fram utifrån SKR:s ”Vägledning vid utformning av primära samverkansavtal gällande planering, dimensionering och erbjudande av gymnasial Utbildning” samt med stöd av Uppsala kommuns jurister. Förslaget läggs fram i samtliga berörda kommuners utbildningsnämnder under september månad. I avtalet anges att samverkanskommunerna ska samverka minst två gånger per år om avtalets innehåll och utbudet inom samverkansområdet. Samråd om utbud och dimensionering ska ske med enskilda huvudmän. Varje kommun ansvarar för kontakten med de fristående gymnasieskolor som är belägna i kommunen.
Dimensioneringen av utbildningsplatser kan komma att behöva revideras inför läsåret 2025/2026 för att bättre stämma överens med Skolverkets riktlinjer. Det arbetet kommer att påbörjas under hösten 2024. Gymnasiechefen ansvarar för dimensioneringsuppdraget för kommunens gymnasieskolor och arbetet kommer att utföras i nära samarbete med de kommuner som ingår i det primära samverkansområdet. I det arbetet vägs även utbud och dimensionering för de fristående gymnasieskolorna i regionen in.
Delårsuppföljning per augusti 2025
Fokusmålet bedöms bli i hög grad uppfyllt vid årets slut. Sju av kommunfullmäktiges 34 uppdrag inom fokusmålet är färdiga. 19 pågår enligt plan, ett väntar enligt plan, fyra är stoppade och tre är försenade. De uppdrag som bedöms som försenade är två kvarvarande och ett tillkommande uppdrag. De uppdrag som bedöms stoppade är tillkommande uppdrag, i tre av uppdragen fortsätter arbetet inom andra uppdrag.
Kommunen fortsätter att förbättra förutsättningarna för företagen och öka andelen invånare som är självförsörjande. Arbetet med att stärka Uppsalas position som en internationell aktör fortsätter och även arbetet med att involvera invånare, näringsliv och organisationer i tidiga skeden av samhällsbyggandet på landsbygder, i tätorter och i staden.