Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 1. Uppsala ska säkra en stark ekonomi och värna välfärden

Ekonomin och välfärden

Målbeskrivning

Uppsala går in i en svår tid och många invånare och verksamheter får det tuffare ekonomiskt på grund av omvärldsläget. Uppsala kommunkoncern har en välskött ekonomi och ska fortsätta att utveckla en effektiv förvaltning för att klara kommunens välfärdsuppdrag.

Ekonomisk hållbarhet

Hållbar ekonomisk utveckling är en av förutsättningarna för en stark välfärd och behövs för att säkra människors försörjning och sociala trygghet. En hållbar ekonomi innebär att kostnaderna inte överstiger intäkterna och att kostnaderna inte överförs på kommande generationer. Kommunens resurser ska fördelas jämställt. Ansvarsfull resursanvändning innebär bland annat att kontinuerligt ta tillvara möjligheterna till både effektiviseringar och omprioriteringar. Ekonomisk hållbarhet förutsätter också ett framtidsperspektiv som skapar utrymme för kvalitetsförbättringar och nödvändiga investeringar idag som skapar nytta över lång tid framåt.

Välfärdstjänster

Uppsala kommun ska ge de som bor, verkar och besöker Uppsala välfärdstjänster och service av god kvalitet. Barn och elever ska ges förutsättningar att minst nå kunskapskraven och nå gymnasieexamen. För att lyckas ges elever förutsättningar att tillgodogöra sig utbildning genom att deras utveckling och lärande stimuleras i en trygg miljö under hela utbildningskedjan, från förskola till gymnasium. Varje barn ges rätt stöd och stimulans i sitt lärande. Oavsett ålder ges förutsättningar för ett livslångt lärande, ständig utveckling, god livskvalitet, minskade kunskapsklyftor och goda utbildningsresultat.

Stöd, vård och omsorg ska ha god kvalitet och utformas utifrån individens behov och förutsättningar. Det ska finnas valfrihet för äldre och kvaliteten alltid ska värnas. Kvaliteten inom äldreomsorgen ska stå i fokus, både i egen och i upphandlad verksamhet. Uppsala ska vara en äldrevänlig kommun där äldreomsorgen känns trygg för Uppsalas äldre och deras anhöriga.

Tillgänglig och effektiv

Kommunen kännetecknas av god service, tillgänglighet och effektivitet i alla kontakter med invånare, företag, organisationer och besökare. Verksamhetens kvalitet utvecklas kontinuerligt utifrån nyskapande, innovationer, omvärldsbevakning och ständiga förbättringar. Uppsalas invånare, brukare och medarbetare har erfarenheter och förslag om kommunens utveckling och är en resurs som ska tas till vara.

Attraktiv arbetsgivare

Att vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder en hållbar arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter är grundförutsättningar för att engagera, motivera och utveckla medarbetare. Det kräver ett strukturerat och systematiskt arbete med kompetensplanering. Kommunen behöver bli bättre på att ta hand om den kompetens som redan finns i verksamheten och säkerställa en stabil grundbemanning. För att kunna erbjuda service av god kvalitet behövs fler som arbetar heltid, lägre sjuktal, fler som får förutsättningar att förlänga arbetslivet och en träffsäker nyrekrytering.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Delårsuppföljning per augusti 2025

Fokusmålet bedöms bli i hög grad uppfyllt vid årets slut. Arbetet med 16 av kommunfullmäktiges 21 uppdrag inom fokusmålet pågår enligt plan. Två uppdrag är färdiga. Två uppdrag är försenade, ett kvarvarande uppdrag som beräknas bli klart i år och ett tillkommande uppdrag som förväntas bli klart 2026. Av de som pågår beräknas sex uppdrag att bli färdiga 2025, sex uppdrag 2026 och fem uppdrag 2027. Utöver uppdragen finns ett gemensamt nämnd-/bolagsmål. Arbetet med det pågår enligt plan och beräknas pågå till 2026.

Prognostiserade resultat för kommunen i förvaltningsform beräknas till 3,8 procent av skatter, generella stadsbidrag och utjämning, att jämföra med det budgeterade resultatet om 0,8 procent. Det prognostiserade resultatet överstiger det långsiktiga målet om 2,0 procent. Det sammanlagda prognostiserade resultatet för nämnderna och finansförvaltningen uppgår till ett överskott om 633 miljoner kronor. Med undantag av socialnämnden, plan- och byggnadsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden prognostiserar nämnderna överskott eller en ekonomi i balans.

Kommunen fortsätter arbetet med verksamhetsutveckling och digitalisering för att förbättra tillgänglighet, trygghet och rättssäkerhet för invånare samt effektivisera administrationen. Kommunen arbetar också vidare med att stärka likvärdigheten i skolorna, att stöd, vård och omsorg ska ha god kvalitet och att kontinuerligt utveckla kvaliteten i verksamheten.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1.  

    Uppdrag 1. Frigöra tid och resurser till kommunens kärnverksamheter genom att minska den administrativa belastningen och skapa förutsättningar för en effektiv verksamhet. Ansvariga: alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Effektivitet i kommunen innebär att nå uppsatta mål och samtidigt använda resurser på bästa sätt för att maximera samhällsnyttan. Detta kan handla om att sänka kostnader utan att kvaliteten påverkas, eller att höja volym och kvalitet till samma kostnad. Kommunens verksamheter arbetar kontinuerligt med att anpassa, effektivisera och utveckla sina processer inom givna budgetramar, med fokus på kärnuppdraget. Ett centralt uppdrag är att minska administrationen utan att göra avkall på ordning, regelverk eller krav. Kommunen arbetar aktivt med att förbättra sina stöd- och administrationsprocesser på flera fronter samtidigt. Effektiviseringsarbetet vilar på tre samverkande områden: systematisk verksamhetsutveckling, riktad digitalisering och optimering av resurser. Genom modernisering av verktyg, nya arbetssätt och teknologier strävar kommunen efter att bli mer flexibel, datadriven och serviceorienterad. Digitalisering och systemutveckling utgör en del av grunden för effektiviseringen och den möjliggör på många sätt för annan effektivisering. Genom att ersätta äldre system och samla information byggs en stabil digital infrastruktur som gör det möjligt att införa automatiserade flöden, datadriven uppföljning och AI-lösningar. Andra åtgärder som bidrar till effektiviseringen är exempelvis intern samverkan och en löpande översyn av processer för att säkerställa en resurseffektiv verksamhet. En utförligare rapportering av nämndernas och bolagsstyrelsernas åtgärder finns i bilagan Verksamheternas åtgärder kopplade till uppdrag 1. Effekterna av åtgärderna mäts bland annat genom ekonomisk uppföljning, mätningar av kund- och medarbetarnöjdhet, tillgänglighetsmätningar och mätning av antal ärenden som kommer in via digitala kanaler.
  2.  

    Uppdrag 2. Införa en modell för en utvecklings- och innovationsbudget som möjliggör helt nya arbetssätt för att effektivisera framtidens välfärd.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunen driver ett omfattande digitaliseringsarbete som fortlöper enligt plan. Arbetet syftar till att öka tillgänglighet, trygghet och rättssäkerhet för invånare, samtidigt som administrationen effektiviseras och resurser frigörs till kärnverksamheterna. E-tjänster, digitala stöd och automatiserade processer utvecklas för att förenkla vardagen för invånare och medarbetare. Bland annat har digitala lösningar införts för skolval, skolskjuts och stödansökningar. Förberedelser pågår inför digitala nationella prov, och flera AI-lösningar och robotar implementeras för att minska administration och stärka kvaliteten i myndighetsutövningen. Insatser görs också för att minska det digitala utanförskapet genom stöd och utbildning, samtidigt som nya digitala verktyg underlättar för invånare att själva söka information och hantera ärenden. Inom vård och omsorg pågår utveckling av digitala tjänster som ökar nytta och trygghet för brukare, exempelvis genom smarta larm, planeringsstöd och digitala inköp. Automatisering och AI används i ökad utsträckning för att stötta både personal och invånare, vilket frigör tid för mer värdeskapande uppgifter. Samhällsbyggnadsprocessen har effektiviserats genom digitalisering av detaljplaner, utveckling av 3D-modeller och användning av digitala kartlösningar. Nya metoder för datainsamling, bland annat genom flygfotografering och laserskanning, bidrar till bättre beslutsunderlag, mer transparens och snabbare hantering. Kommunen satsar även på digitalt stöd för utbildning, kultur och fritid samt på nya system för bidragshantering, bokning och kvalitetssäkring. Genom moderna digitala verktyg blir verksamheterna mer datadrivna, serviceorienterade och användarvänliga. Arbetet förstärks av en långsiktig strategi för informationssäkerhet, processbaserad verksamhetsutveckling och datadrivet arbetssätt samt kompetensutveckling inom digitalisering. AI testas i flera projekt för att effektivisera analyser, underlätta textproduktion och förbättra statistikbearbetning. Dessutom utvecklas nya digitala tjänster för att stärka tillgänglighet, bland annat genom bättre språkstöd och lättare kommunikation. Sammantaget bidrar satsningarna till innovation, ökad samhällsnytta och ett effektivare resursutnyttjande. Genom utvecklingen av digitala välfärdstjänster skapas förutsättningar för högre kvalitet, förbättrad service till invånare och en mer modern och hållbar välfärd.
  3.  

    Uppdrag 3. Utveckla digitala välfärdstjänster för ökad samhällsnytta och ett mer effektivt resursutnyttjande. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Som en del av ordinarie verksamhetsplanering tillämpar samtliga nämnder kommunens gemensamma metodik för kompetensförsörjningsplanering. Särskilt fokus läggs på kompetensutveckling, kontinuerligt lärande och hälsofrämjande arbetssätt. De kommunala bolagen bestämmer själva om de vill använda den kommungemensamma metodiken eller inte. En digital och hybrid arbetsplats är en konkurrensfördel för den attraktiva arbetsplats och arbetsgivare som Uppsala kommun strävar efter att vara. I nämnder som har utmaningar att rekrytera och behålla medarbetare sker riktade satsningar och aktiviteter för att säkerställa att medarbetarnas kompetens används och utvecklas på rätt sätt. Ett nytt kunskapshöjande material gällande medarbetares ansvar och skyldigheter i kommunal verksamhet har tagits fram och lanseras enligt plan. Materialet syftar till att underlätta dialog chef/medarbetare samt skapa bättre förutsättningar för att förebygga misskötsamhet och undvika arbetsrättsliga processer. Efter beslut i kommunstyrelsen har ett nytt rekryteringsstöd för chefer inom vård- och omsorgsförvaltningen etablerats enligt plan. Verksamheten ger stöd i rekryterings- och anställningsprocessen till chefer inom vård- och omsorgsförvaltningen, något som förväntas bidra till säkrare processer och ökad kvalitet i varje enskild rekrytering. Arbetet med robust bemanning fortgår utifrån verksamheternas förutsättningar och tidplaner. Sammanfattningsvis bedöms framdriften som god. Chefer får stöd att samordna omställningen. Utmaningarna är störst inom personalintensiva verksamheter som i dagsläget har många visstidsanställda medarbetare. Olika arbetstidsmodeller och samplanering prövas för att möjliggöra bemanning och schemaläggning som möter verksamhetens behov, till exempel införande av resurspass och bättre samplanering mellan olika verksamheter. Målet är högre kvalitet i verksamheten, kontinuitet, arbetstillfredsställelse och minskad sjukfrånvaro. Arbetet med att i större utsträckning möjliggöra flexibel arbetstid även inom schemalagda verksamheter fortgår genom att förhandlingar om ett kommungemensamt lokalt arbetstidsavtal pågår.
  4.  

    Uppdrag 4. Stärka kompetensförsörjningen och säkerställa ett hållbart arbetsliv och hälsofrämjande arbetssätt inom kommunkoncernen. . Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Kommunen har gjort utbildning i svenska till en del av det ordinarie arbetet inom förskolan och vård- och omsorgsverksamheter. Insatserna omfattar kurser i yrkessvenska, digitala verktyg, språktest, kompetenskartläggningar samt stöd från språkombud och språkstödjare. Syftet är att säkerställa goda språkkunskaper för medarbetare så att brukare alltid kan kommunicera på svenska, vilket är en förutsättning för patientsäkerhet och god vård och omsorg. Kommunen har också ställt sig bakom de nationella förslagen om språkkrav inom äldreomsorgen, som föreslås träda i kraft 2026. Fortsatt arbete görs för att fler barn ska går i förskola. Under 2025 är barns språkutveckling och utveckling av undervisning i ämnena svenska och svenska som andraspråk i fokus inom förskola och grundskola.
  5.  

    Uppdrag 5. Öka kompetensen hos medarbetare inom LSS genom att utreda och genomföra en pilotsatsning med utbildning inom stödpedagogik.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Utbildningsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Utbildningsnämnden har beslutat om en reviderad strategi för höjda kunskapsresultat och ökad likvärdighet 2025–2030. Strategin lägger grunden för prioriteringar av åtgärder, till exempel tidiga insatser, främjande av närvaro, stärkt kompensatoriskt arbete samt fortsatt fokus på språkutveckling och matematik. Arbetet för att stärka samverkan mellan grundskola och fritidsklubbar har fortsatt, bland annat genom en reviderad rutin för övergång mellan fritidshem och fritidsklubb som implementeras under hösten. Det systematiska kvalitetsarbetet används för att synliggöra och stärka likvärdigheten i verksamheterna. Fritid Uppsala arbetar vidare med implementering av lärmiljöer inom verksamheterna för att stärka barns och ungas förutsättningar för lärande och utveckling. Barnrättsarbetet har stärkts genom utbildning av barnrättsstrateger och konkret tillämpning av barnkonventionen, bland annat via barnkonsekvensanalyser i sommarverksamhet och riktlinjer för mobilanvändning. För att stärka samverkan kring kultur för, av och med barn och unga har ett nytt nätverk initierats inom kommunen. Syftet är att skapa överblick och förbättra möjligheterna till samarbete med utgångspunkt i kommunens kulturpolitiska program. Kulturskolan arbetar för att motverka geografiska och ekonomiska hinder för deltagande. Verksamheten sprids till fler skolor i glesbygd och avgiftsfria kurser erbjuds. Delar av verksamheten genomförs i samverkan med bland annat Allaktivitetshuset i Gränby. Kommunen utvecklar samverkan genom idéburna offentliga partnerskap (IOP). Syftet är att bredda möjligheterna till en aktiv fritid för fler målgrupper, främja generationsöverskridande mötesplatser och stärka den psykiska hälsan.
  6.  

    Uppdrag 6. Säkerställa tillräckliga kunskaper i svenska språket för anställda med behov av det inom förskola, vård och omsorg. Berörda: OSN, ÄLN, AMN och UBN.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Utbildningsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Rapportering: Skolan arbetar tillsammans med folkbiblioteken för att utveckla skolbibliotek i enlighet med den nya lagstiftningen. En reviderad biblioteksplan ska tas fram och arbetet med att etablera ett strategiskt forum med fokus på hantering av statliga medel som avser inköpsstöd till skolbibliotek fortsätter. Detta för att stärka samverkan kring läsfrämjande insatser för barn och unga, både i skolan och på fritiden.
  7.  

    Uppdrag 7. Fortsätta stärka likvärdigheten och höja kunskapsresultaten i förskola, förskoleklass, grundskola och fritidshem, fritidsklubb och gymnasieskola. Berörda: UBN och KTN.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Utbildningsnämnden Kulturnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Kommunen fortsätter utveckla samordnade planeringsformer, såsom SPIS (samordnad planering av insatser och stöd) och SIP (samordnad individuell plan), för att säkerställa att insatser och stöd utgår från individens behov. Omställningen till en mer effektiv och nära vård fortskrider, med fokus på samordning mellan vården, socialtjänst och andra aktörer. Rutiner för in- och utskrivning från slutenvården har tydliggjorts, vilket bidrar till ökad kvalitet, kontinuitet och minskade kostnader. Arbetet med intensiv hemrehabilitering och modellen Trygg hemgång utvecklas och utvidgas för fler målgrupper, samtidigt som hälsoekonomiska analyser används för att stärka resurseffektiviteten. Kommunen prioriterar förebyggande insatser och folkhälsa, bland annat genom kultur- och fritidsverksamhet, generationsöverskridande mötesplatser, fritidsaktiviteter och stöd till idrottsverksamhet för äldre och personer med funktionsnedsättning. Synlighet och tillgänglighet för avgiftsfria aktiviteter har stärkts, och särskilda insatser för trygghet, säkerhet och inkludering har initierats. Bostadsanpassningsbidrag hanteras med fokus på rättssäkerhet och individanpassning. Under perioden har handläggningskapaciteten påverkats av vakanser, sjukfrånvaro och ökad ärendekomplexitet, vilket lett till en viss minskning i antal genomförda ärenden. Samarbete och hälsoekonomiska analyser används för att minska köer, förbättra arbetsmiljö, säkerställa rättssäkerhet och långsiktigt planera för ett ökat behov av bostadsanpassningar. Sammanfattningsvis syftar kommunens arbete till att skapa en mer samordnad, flexibel och effektiv vård- och stödprocess, samtidigt som förebyggande insatser, inkludering och medborgarnas hälsa och självständighet stärks.
  8.  

    Uppdrag 8. Åstadkomma en omställning mot en effektiv och nära vård med fokus på förebyggande och hälsofrämjande insatser.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunen genomför flera åtgärder för att stärka tryggheten inom hemtjänst och övrig vård- och omsorgsverksamhet. Våldsförebyggande ombud har fått fördjupad utbildning om bland annat våld mot äldre, personer med funktionsnedsättning och våld i nära relationer, och en föreläsning om digitalt våld planeras. Samarbete mellan chefer pågår för att tydliggöra skillnader mellan våld i nära relation och konflikter mellan brukare. Parallellt genomförs en översyn av uppföljningsmetoder och stickprovskontroller, där ett pilotprojekt med brukarorienterade kontroller prövats. Myndigheten granskar även akter enligt fastställda kriterier. Därutöver pågår arbete med att införa en strategi och handlingsplan för psykologisk trygghet, där arbetsmaterial tagits fram för att underlätta dialogen.
  9.  

    Uppdrag 9. Säkerställa hög livskvalitet och förutsättningar till att åldras på egna villkor genom att främja social och digital inkludering samt stärka grundbemanningen inom äldreomsorgen.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Kulturnämnden Omsorgsnämnden Idrotts- och fritidsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Kommunen arbetar för att stärka både invånares och medarbetares digitala kompetens, vilket bidrar till ökad trygghet i användningen av digitala verktyg och underlättar tillgången till stöd och service. I samband med den nya socialtjänstlagen har öppna insatser kartlagts, och en insatskatalog utvecklas för att ge överblick och stöd i att hitta rätt hjälp. Flera insatser genomförs för att motverka ensamhet och social isolering, bland annat genom utbildningar, riktade aktiviteter och samverkan med olika aktörer. Brukarinflytande och delaktighet främjas inom verksamheterna genom mötesplatser, aktiviteter och samordnade initiativ som stärker gemenskapen. Ett fortsatt utvecklingsarbete pågår för att stärka livskvaliteten för äldre. Fokus ligger på att främja fysisk aktivitet, delaktighet i kultur- och fritidsutbud och möjligheten att åldras på egna villkor. Genom samverkan med föreningsliv och externa aktörer har fler aktiviteter kunnat erbjudas, och arbetet med tillgänglig information och kommunikation utvecklas löpande för att nå fler målgrupper. Tillgänglighet i den fysiska miljön är en central del av arbetet. Insatser görs för att öka framkomlighet, trygghet och användbarhet i offentliga rum, exempelvis genom förbättrad snöröjning, tillgänglighetsanpassningar i parker och stadsmiljöer samt utveckling av gång- och cykelvägar. Arbetet med samverkan kring kultur, studieförbund och föreningsliv fortsätter, bland annat genom utveckling av nya riktlinjer för bidragsfördelning. Syftet är att skapa rättvisa, långsiktiga och inkluderande förutsättningar för civilsamhället att bidra till delaktighet och gemenskap i kommunen.
  10.  

    Uppdrag 10: Öka samnyttjandet av kommunens lokaler och anläggningar och tillgängliggöra lokaler för andra verksamheter när de inte nyttjas.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Kommunen fortsätter arbetet med att öka samnyttjandet och tillgängligheten av kommunens lokaler och anläggningar. Genom förbättrade inpasseringssystem, larm och ett gemensamt bokningssystem blir lokalerna mer tillgängliga, transparenta och enklare för föreningslivet att boka. Kartläggningar av lokaler och finansiering för civilsamhället har genomförts, och det pågår ett kommunövergripande arbete för att ytterligare öka takten och optimera användningen av lokalerna. Arbetet syftar till att säkerställa att lokaler används effektivt, särskilt under tider när de annars står outnyttjade. Pågående projekt omfattar renovering och anpassning av lokaler för olika verksamheter, samt utveckling av lokaler som kan fungera som gemensamma resurser för kultur- och föreningsverksamhet. Samverkansavtal och planering av lokalanvändning sker på ett koordinerat sätt över flera verksamheter, med målet att öka samnyttjandet och tillgängligheten. Ett övergripande arbete pågår för att implementera beräkningsmodeller och avtalsrutiner för lokalnyttjande, med utvärderingar och revideringar löpande. Samverkan mellan olika förvaltningar, fastighetsfunktioner och bolag säkerställer tydligt ansvar och ägandeskap för bokningsbara lokaler och anläggningar, samt koordinerar praktiska åtgärder för att optimera användningen.
  11.  

    Uppdrag 11: Öka valdeltagandet i områden och grupper med lågt valdeltagande samt utveckla samverkan kring att genomföra val i Uppsala kommun.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Överförmyndarnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Valnämnden Uppsala kommun arenor och fastigheter AB Uppsala Konsert och Kongress AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunen har påbörjat arbetet med att stärka kunskaper om demokrati och val inför valet 2026. Insatser inkluderar undervisning om demokratiska principer, samverkan med föreningslivet och målgruppsanpassad information för nyanlända och andra med behov av stöd. Strategiska arbetsgrupper bildas för att planera inför kommande val gällande bland annat demokratifrämjande insatser, ambulerande röstmottagning samt tillgänglighet och information. Kommunen förbereder även för förtidsröstning i bibliotek och andra lokaler, säkerställer tillgång till lämpliga vallokaler och stärker samverkan mellan nämnder och valkansliet. Tillgänglighet för alla väljare, särskilt för personer med funktionsnedsättning, prioriteras i linje med beslut som riksdagen förväntas fatta i oktober 2025 (proposition Säkerhet och tillgänglighet vid val 2024/25:181) och som då träder i kraft i december 2025 samt enligt checklista från Myndigheten för delaktighet. Under mellanårsperioden används lokaler, evenemang och samverkan med föreningslivet för att öka valdeltagandet, särskilt bland underrepresenterade grupper. Kommunen planerar aktiviteter kopplade till politik, musik och ungdomsengagemang, och förberedelser för valåret 2026 pågår enligt plan, med stöd även från parkeringsverksamheten för att tillgängliggöra och övervaka parkeringsytor vid vallokaler.
  12.  

    Kvarvarande uppdrag från 2019 Ta fram en informationshanteringsplan som utifrån verksamheternas processer stödjer en effektiv, rättssäker och digital informationshantering. Berörda: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2025. Ett bolag planerar att genomföra uppdraget under hösten 2025. Övriga nämnder och bolag är klara.
  13.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till Aktiebolaget Uppsala Kommuns Industrihus, Uppsala Kommuns Fastighetsaktiebolag och dessas eventuella dotterbolag att genomföra överlåtelser av fastigheter och bolag, i enlighet med kommunfullmäktiges beslut om fastighetsförsäljning, till de för ändamålet bildade bolagen och till det av Uppsala Stadshus AB beslutade för koncernen mest ekonomiskt fördelaktiga värdet.

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Uppsala Kommuns Fastighets AB Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Bildande av aktiebolag för fastighetsägande samt uppdrag om överlåtelse av de fastighetsägande bolagen (KSN-2019-0957) KF 2019-11-04 och 2019-11-05.
  14.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till äldrenämnden att revidera program och handlingsplan för äldrevänlig kommun.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025.Beslutspunkten ingick i: Uppföljning av program och planer 2021 (KSN-2021-01800.) KF 2022-01-31.
  15.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt kommunstyrelsen och berörda nämnder att i samverkan med Region Uppsala fullfölja överlämnandet av ansvaret för den särskilda kollektivtrafiken till Region Uppsala.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Beslutspunkten ingick i: Överlämnande av ansvar för särskild kollektivtrafik till Region Uppsala (KSN-2022-01202) KF 2022-06-13.
  16.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till gatu- och samhällsmiljönämnden att göra en översyn av samtliga styrdokument inom parkeringsområdet.

    Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2025.Beslutspunkten ingick i: Översyn av policyer och riktlinjer 27 februari 2023 (KSN-2022-02882). En översyn har skett över samtliga parkeringstaxor vilket har gjort att uppdraget blivit mer omfattande än vad det var från början. Beslutet om de nya taxorna som togs i juni 2025 har överklagats. Genomförandet av uppdraget fortsätter 2025 och 2026.
  17.  

    Tillkommande uppdrag: att åtgärder för att avveckla Stiftelsen Jälla egendom ska vidtas, att, om avveckling inte är möjlig, ska åtgärder för att revidera stiftelsens stadgar vidtas, samt att delegera till kommunstyrelsen att fatta nödvändiga beslut för att punkterna 1 och 2 ska kunna verkställas.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Framtida utveckling för Stiftelsen Jälla egendom (KSN-2022-00035 KF 2023-10-09.
  18.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att genomföra en informationsinsats om övergångsåldern och därigenom bifalla motionen.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om att öka kunskapen och medvetenheten kring övergångsåldern från Jennie Claesson (L). (KSN-2024-01783) KF 2025-03-24.
  19.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt äldrenämnden att till fullmäktige återrapportera både konkret implementering och uppföljning av de åtgärder som hittills presenterats av nämnd och förvaltning, samt av de rekommendationer som revisionen gjort. Det ska också presenteras hur arbetet ska fortskrida framåt för att säkerställa en god styrning och intern kontroll av verksamheten samt god måluppfyllelse. Återrapportering ska ske till fullmäktige senast vid sammanträdet i september.

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Äldrenämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Revisionsberättelser avseende Uppsala kommuns verksamhet under 2024 och fråga om ansvarsfrihet. (KSN-2025-01257) KF 2025-04-28. Återrapportering är framtagen och fastställdes av äldrenämnden på nämndens sammanträde i juni 2025. I samband med detta översändes rapporteringen till kommunfullmäktige.
  20.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt äldrenämnden att se över nämndens arbetsgång rörande individärenden samt den övergripande nämndstrukturen, och vid behov lägga fram förslag på förändringar för att säkra en god hantering av individärenden och välfungerande informationsvägar till nämnden.

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Äldrenämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Revisionsberättelser avseende Uppsala kommuns verksamhet under 2024 och fråga om ansvarsfrihet. (KSN-2025-01257) KF 2025-04-28. Äldrenämnden uppdrog på sitt sammanträde i maj 2025 till förvaltningen att till nämnden i juni ta fram förslag på nämndens arbetsgång rörande individärenden samt den övergripande nämndstrukturen. Uppdraget innefattade att vid behov lägga fram förslag på förändringar som kan säkra en rättssäker hantering av individärenden och tydliga informationsvägar till nämnden. Beslut om stärkt informationsöverföring och uppföljning gällande lex Sarah och lex Maria fattades på äldrenämndens sammanträde i juni 2025 i enlighet med kommunfullmäktiges beslut.
  21.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt kommunstyrelsen och äldrenämnden att initiera ett arbete rörande förvaltningskulturen för att säkerställa god och effektiv informationsöverföring både till politiken och inom förvaltningen, samt motverka uppkomst av tystnadskultur. Återrapportering ska ske till fullmäktige vid sammanträdet i november.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Äldrenämnden Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beslutspunkten ingick i: Revisionsberättelser avseende Uppsala kommuns verksamhet under 2024 och fråga om ansvarsfrihet. (KSN-2025-01257) KF 2025-04-28.
  22.  

    Gemensamt HR-nämnd-/bolagsmål NB 1.1. Kommunkoncernen ska ha en hållbar och hälsofrämjande arbetsmiljö. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete bidrar till verksamheter med god organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt skapar förutsättningar för hållbara och effektiva arbetssätt. Att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp kontinuerligt ger chefer möjlighet att planera för olika aktiviteter och insatser. Att skyddsombud har möjlighet att följa och ta del av det pågående arbetet underlättar dialog och samarbete. I syfte att vara en attraktiv arbetsgivare som främjar ett hållbart arbetsliv över tid utvecklas kommunens arbete med kompetensförsörjning, arbetsmiljö och ledarskap löpande i förhållande till mål och uppdrag. Aktiviteter för att stärka det systematiska arbetsmiljöarbetet med inriktning mot ett hållbart arbetsliv och hälsofrämjande arbetssätt pågår. Kommunstyrelsens stöd inom arbetsgivarområdet ökar verksamheternas förmåga att möta förändringstryck i samhälle och omvärld. Medarbetarnas hälsa och välmående följs upp på flera sätt, bland annat genom medarbetarundersökningen samt genom den löpande dialogen mellan chef och medarbetare som berör uppdrag och arbetssituation, utveckling samt verksamhetens gemensamma mål och resultat. Dialogen utvecklas kontinuerligt i syfte att skapa delaktighet och engagemang. Med flexibla arbetssätt och arbetstider skapas förutsättningar för en hållbar och hälsofrämjande arbetsmiljö, både utifrån individuella preferenser och verksamhetens behov. Ett nära ledarskap är en förutsättning för att arbeta förebyggande med arbetsmiljöinsatser. Nämnderna arbetar aktivt med chefers förutsättningar utifrån verksamheternas behov i syfte att säkerställa ett hållbart, utvecklande och attraktivt uppdrag för chefer på samtliga ledningsnivåer. Arbetet med att engagera, utveckla och behålla chefer samt det fortsatta arbetet med att stärka ledarskapet är ett prioriterat arbete de närmaste åren för att säkerställa en långsiktig chefsförsörjning. Arbetet med att öka kunskap om mångfald och inkludering på arbetsplatsen och vid rekrytering fortgår och är en del av kommunens arbete med aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen. Ökad kunskap och förståelse inom området förväntas bidra till en mer inkluderande arbetsmiljö där alla känner sig välkomna och respekterade. Genom en utbildning kan chefer stärka sin kunskap och få verktyg att leda inkluderande. Under 2025 ska en digital utbildning för medarbetare tas fram. Uppsala kommuns medarbetarundersökning fungerar som kommunens organisatoriska och sociala skyddsrond och som underlag för verksamhetsutveckling. Över tid har resultatet legat på en jämn nivå. Årets resultat visar fortsatt på en stabil/positiv trend som indikerar att kommunens medarbetare generellt upplever att de har en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Nämnderna hanterar nu sina respektive resultat genom verksamheternas handlingsplaner.