Fokusmål 4. Uppsala ska bli tryggare med jämlika livsvillkor
Tryggheten och jämlikheten
Målbeskrivning
I Uppsala kommun är trygghet en rättighet för alla och ingen ska begränsas av otrygghet eller oro att utsättas för brott. Uppsala ska upplevas som en trygg kommun att verka och leva i. Uppsala ska inte ha någon utsatt stadsdel. Uppsala kommuns arbete med trygghet, säkerhet och att förebygga brott är till för att skydda människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet, egendom, demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter. Ett starkt områdesarbete förebygger och förhindrar social oro. Insatser för att bekämpa kriminaliteten kombineras med förebyggande åtgärder som ger resultat. Kommunen ska fortsätta att utveckla samarbetet med polisen för ökad trygghet.
Välkomna och inkluderade
Kommunens verksamhet har jämlikhet, mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet och rättvisa som utgångspunkt. Kommunen stärker förutsättningarna för alla människor i alla delar av samhället. Alla ska erbjudas en livsmiljö där de kan växa, utvecklas och må bra oavsett individuella förutsättningar. Alla ska känna sig välkomna och inkluderade i kommunens verksamheter och kunna lita på att få det stöd de behöver av samhället. All utveckling ska ske med särskild hänsyn till människor och områden som har sämst socioekonomiska förutsättningar. De som står längst utanför idag ska prioriteras.
Mångfald berikar
Uppsala är en öppen, jämställd och solidarisk kommun som berikas av mångfald och tar ansvar för integrationen. Klyftorna mellan människor och områden ska minska och där är jämställdhetsarbetet särskilt viktigt. Livsvillkoren ska vara lika goda oavsett var i kommunen man växer upp och lever. Kompensatoriska insatser kan krävas för att uppnå det.
Barnens bästa först
I Uppsala ska barn och unga ha en god och trygg uppväxtmiljö som präglas av framtidstro och samhörighet. Att investera i barns utveckling är en av de viktigaste vägarna till social hållbarhet och minskade skillnader i hälsa och utbildning. Barnets bästa ska alltid sättas i främsta rummet. Barnperspektivet ska genomsyra stadsplaneringen. Välfärd och god folkhälsa ska bygga ett hållbart Uppsala.
Alla barn ska kunna se sina föräldrar gå till jobbet. En lyckad integration leder till att fler arbetar. Kommunen ska satsa på att säkerställa att fler som idag står långt från arbetsmarknaden kommer in i arbete.
Bättre boendevillkor
Boendesegregationen måste brytas. Kommunen kommer svara mot de utmaningar som finns på bostadsmarknaden. Många av Uppsalas hushåll har en osäker boendesituation eller är trångbodda och riskerar att drabbas av ökande priser på el och värme. Behoven av bostäder med lägre boendekostnad är stora och kommunen behöver stärka arbetet för att säkra boendevillkoren.
Krisberedskap
Kommunen ska ha en god krisberedskap för att kunna hantera olika sorters samhällsstörningar och förmågan till civilt försvar ska stärkas.
Status för inriktningsmålet är Grön.
Enligt plan
-
Grön slutfört
Uppdraget är färdigt
-
Grön
Uppdraget pågår/väntar enligt plan
-
Gul
Uppdraget är försenat/inte påbörjat
-
Röd
Uppdraget genomförs inte
-
Uppdrag 34. Utveckla kommunens förmåga att förebygga och bekämpa ungdomsbrottslighet och kriminalitet.
Ansvariga: Alla nämnder och bolag.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Arbetet med att utveckla kommunens förmåga att förebygga och bekämpa ungdomsbrottslighet har under årets präglats av stärkt samverkan, nya arbetsmetoder och konkreta trygghetsskapande insatser.
Kommunen har infört ungdomssamtal som en fast metod för att minska ungas behov av bistånd. Samtidigt har kommunen förberett införandet av ett framgångsrikt arbetssätt som riktar sig till unga kvinnor i riskzonen för utanförskap. I samarbete med polisen har arbetet mot barn och unga i organiserad brottslighet fördjupats. Bland annat har metoden Barn i organiserad brottslighet (BOB) införts, och individuella insatser har utvecklats. Anpassade insatser ges via Hemflyttsråd för att minska risken för återfall efter placering, till exempel genom stöd och vägledning till både ungdom och vårdnadshavare inför återgången hem. Under sommaren erbjöds 382 ungdomar sommarjobb, vilket bidrog till både meningsfull sysselsättning och ökad trygghet i stadsmiljön.
Tryggheten på offentliga platser har förbättrats genom röjningsinsatser på särskilt utsatta platser, utveckling av Gränbyparken samt satsningar på sommartorg och sommargator. Kommunens renhållningsverksamhet har inlett tidiga arbetspass vid resecentrum och Stora torget, där personal går skräpplockarrundor för att öka tryggheten genom ökad närvaro av kommunanställda.
Under året har BoTryggt 2030 testats i en detaljplan. BoTryggt 2030 är ett verktyg för att planera tryggare bostadsområden och offentliga miljöer. En arbetsgrupp har samtidigt samlat in verktyg för planering som främjar tryggheten. Särskilt fokus ligger på hur platser utformas, hur människor rör sig och att skapa god överblickbarhet.
Arbetet mot våldsbejakande extremism är nu en integrerad del av det brottsförebyggande arbetet. Kommunen har en tydlig och långsiktig struktur för att sprida kunskap, upptäcka och förebygga våldsbejakande extremism.
Kommunen har under året genomfört gemensamma tillsynsinsatser och riskkartläggningar samt stärkt samarbetet med polisen. Arbetet med kamerabevakning har fortsatt att utvecklas för att öka tryggheten.
Under fotbollssäsongen har ett koncept och en ökad samverkan mellan kommunen och polisen utvecklats för att fånga problematik och oro kring allsvenska fotbollsmatcher i Uppsala.
Brandförsvaret och Myndigheten mot skydd och beredskap (MSB) samarbetar i ett regeringsuppdrag för att utveckla arbetet mot illegala sprängningar. Processer för tillstånd- och tillsynsprocesser gällande hantering av explosiva varor utvecklas i syfte att minska kriminellas åtkomst till sprängämnen.
-
Uppdrag 35. Förhindra att välfärden missbrukas genom att motverka alla former av arbetslivskriminalitet i kommunens verksamheter och hos de leverantörer som anlitas av kommunen. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Under året har kommunen stärkt sitt arbete mot välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet genom att utveckla intern kontroll, finansiella granskningar och leverantörskontroller. Rutiner följs upp kontinuerligt och utbildningar i intern kontroll har genomförts för bolagsstyrelser och fortsätter under året. Alla chefer har deltagit, eller ska delta, i en obligatorisk rekryteringsutbildning för att säkerställa korrekta anställningsbeslut. Särskilda chefsutbildningar har hållits för att öka kunskapen om välfärdsbrott och ge verktyg för att förebygga och upptäcka oegentligheter. Även medarbetares bisysslor följs upp regelbundet för att minska risken för intressekonflikter.
Kommunen har tillsammans med polisen genomfört en första kontroll för att upptäcka misstänkt arbetslivskriminalitet, och ytterligare tre planeras under året. Samtidigt utvecklas nya metoder för att identifiera och hantera avvikelser hos privata utförare som kan användas vid misstänkta felaktigheter. Avtalsuppföljningar görs löpande med fokus på välfärdsbrott och vid tillsyn av fristående förskolor granskas hur ersättningarna används.
Medlemskapet i Rättvist Byggande har bidragit till ökad kvalitet, trygghet och regelefterlevnad i leverantörskedjan, och flera kommunala verksamheter har skärpt sina rutiner. Uppsala stadsteater har infört striktare ekonomisk uppföljning och Uppsala vatten och avfall arbetar nu med säkerhetsskyddade upphandlingar.
Parallellt pågår ett kommunövergripande arbete för att ta fram en vägledning om hur otillåten påverkan ska hanteras. Samarbete med polisen och andra myndigheter pågår för att minska välfärdsbrott och arbetslivskriminaliteten. Frågan om bakgrundskontroller kvarstår som aktuell och inväntar resultat från en pågående utredning samt lagändringar under 2025. När rättsliga förutsättningar är klargjorda kommer möjligheten att införa kontroller vid anställning att undersökas vidare.
-
Uppdrag 36. Förebygg och bryt segregationen och stärk den sociala sammanhållningen.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Äldrenämnden
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsalahem AB
Uppsala Kommun Skolfastigheter AB
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Socialnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Uppsala bostadsförmedling AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Arbetet med att motverka segregation och främja jämlika livsvillkor pågår. Under året har kommunen genomfört flera insatser i samverkan med civilsamhället. Bland annat har språkstärkande och hälsofrämjande aktiviteter genomförts tillsammans med Röda Korset och Teater Aros. Kommunen har även samarbetat med Studiefrämjandet i projektet Framtidskraft, som syftar till att stärka unga vuxna inför arbete och studier.
Arbetsmarknadsverksamhet och vuxenutbildning har under året varit närvarande i prioriterade stadsdelar. Verksamheterna har bedrivit uppsökande arbete, bland annat genom medverkan vid gårdsfesten på Liljeforstorg samt genom café Nyfiket i Gränby/Kvarngärdet.
Kommunen har under året stärkt trygghet och delaktighet genom satsningen Idrottsklivet. Aktivitetsnoder och Activity Zone i Gottsunda har bidragit till ökad närvaro och engagemang, särskilt bland flickor. Segregationsfrågor har integrerats i plan- och programarbete, och en vägledning för socialt hållbart samhällsbyggande har färdigställts. Kommunen har även utvecklat arbetet med sociala konsekvensanalyser, bland annat inom detaljplanen för Norra Sunnersta.
Under våren har kommunfullmäktige antagit bostadsförsörjningsprogrammet Bostad för alla, som bland annat syftar till att öka blandningen av hushåll. Kommunen har parallellt samarbetat med hyresvärdar för att skapa mer generösa villkor och har stärkt det långsiktiga områdesarbetet i Gottsunda och Gränby/Kvarngärdet i nära samverkan med civilsamhälle och fastighetsägare.
-
Uppdrag 37. Skapa förutsättningar för fler prisrimliga bostäder med låg boendekostnad.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Plan- och byggnadsnämnden
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Uppsalahem AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Sedan 2021 har bostadsbyggandet minskat, men under det senaste året har antalet beviljade bygglov och startbesked ökat. Trots detta väntas antalet inflyttningsklara bostäder fortsätta minska på grund av tidigare låga byggstarter. För att stimulera byggandet erbjuder kommunen nu aktörer att skjuta upp markbetalningar, något som flera aktörer visat intresse för.
Kommunfullmäktige har antagit bostadsförsörjningsprogrammet Bostad för alla, med mål att skapa ett utbud som möter hushållens behov, öka variationen av bostadstyper och värna andelen hyresrätter med rimliga hyror. Särskild vikt läggs vid studentbostäder och bostäder anpassade för äldre. Tillgängligheten till studentbostäder har ökat.
Genom markanvisningar i större stadsbyggnadsprojekt, till exempel som i Ulleråker, vill kommunen skapa ett varierat bostadsutbud och öka andelen prisrimliga bostäder. Genom Byggaktörsenkäten och utvärderingssamtal har kommunen samlat in viktig kunskap om kostnadsdrivande faktorer i plan- och byggprocessen.
Kommunen arbetar för att öka antalet hyresvärdar och därmed tillgången till prisvärda bostäder i olika delar av kommunen. Inom det äldre bostadsbeståndet ses tillträdeskraven över för att fler hushåll ska kunna få tillgång till befintliga bostäder med rimliga hyror. Samtidigt ligger fokus på att minska trångboddheten och att ge möjlighet att bo kvar vid renovering.
Uppsalahem AB har tagit fram en ny beslutsprocess och involverar entreprenörer tidigare i byggprojekten för att hålla nere produktionskostnaderna. Pilotprojekt med delade bostadsytor och hållbara renoveringar genomförs med syfte att sänka boendekostnader, minska klimatpåverkan och stärka social hållbarhet. Kommunen fortsätter också analysera byggkostnader och pröva nya lösningar för fler bostäder med rimliga hyror.
-
Uppdrag 38. Påskynda integrationen för en snabbare etablering av nyanlända.
Ansvariga: Alla nämnder och bolag.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Arbetet för ökad delaktighet, integration och språkutveckling pågår enligt plan. I förskola och skola ligger fokus på att stärka barns språkutveckling. Undervisningen i svenska och svenska som andraspråk utvecklas för att bättre stödja elevernas behov. Arbetssökande får bättre stöd genom språkstödjande insatser, språkappar och språkombud, samtidigt som yrkesinriktad svenska för invandrare (sfi) skapar kontakt med arbetslivet redan under studietiden.
Områdesbaserade satsningar i Gottsunda och Gränby spelar en central roll, där initiativ som sfi mamma-barn, samhällsvägledare och kulturtolkar bidrar till ökad tillit till socialtjänsten och en bättre dialog med invånarna. För att bygga långsiktigt förtroende betonas bemötande som präglas av respekt och empati samt tillgänglig information på flera språk.
Inom kultur- och fritidsområdet pågår ett brett arbete för att nå fler barn och unga, särskilt de som står utanför föreningsliv och fritidsaktiviteter. Fritid Uppsala har inlett ett arbete med att ta fram en kommunikationsstrategi som ska bidra till att nå ut till fler barn och ungdomar som idag står utanför fritidsverksamheten, med särskilt fokus på barn till utrikes födda föräldrar. Samverkan med föreningar och organisationer, bland annat genom hållbarhetsprojekt och aktiviteter stärker ytterligare möjligheterna till integration och delaktighet i samhället. Ett exempel är projektet Vägvisaren som erbjuder stöd och vägledning till individer som är nya i Sverige för att de ska få en förbättrad etablering på arbetsmarknaden och i samhället. Vägvisaren ingår som en del av projektet Tidiga insatser i samverkan i Region Uppsala och medfinansieras av Europeiska unionens Asyl-, migrations- och integrationsfond (AMIF).
Kommunen arbetar löpande för att skapa fler vägar in på arbetsmarknaden, särskilt för personer som står långt ifrån arbetslivet. Ett exempel är stadsvärdsuppdraget, där deltagarna får arbetslivserfarenhet genom praktiska uppgifter i stadsmiljön. Genom samverkan mellan kommunens olika aktörer erbjuds även praktik, sommarjobb och anställningar, där särskilt ungdomar och nyanlända får möjlighet till arbetslivserfarenhet. Nya initiativ, såsom jobbspåret i samarbete med näringslivet, ger unga i riskzon möjlighet att delta i seminarier och därefter få praktik eller sommarjobb.
Kommunen verkar också för en inkluderande samhällsbyggnadsprocess där bostäder, service, skola och arbetsplatser utvecklas i takt, och där dialoger med medborgarna utformas för att nå en bredare målgrupp.
Genom samverkan med utbildnings- och arbetsmarknadsinsatser, föreningsliv och kulturaktörer stärks etablering, integration och social gemenskap. Flera bolag och verksamheter bidrar med praktikplatser, Lärande i arbete (LIA), rekrytering av sommarjobbare och olika samarbetsprojekt med Arbetsförmedlingen, utbildningsaktörer och civilsamhället.
-
Uppdrag 39. Stärka kommunens tidiga insatser genom att utveckla familjecentralernas tillgänglighet, kvalitet och samlokalisering.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Socialnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Under 2025 har kommunen tillsammans med berörda aktörer deltagit i arbetet med att undersöka förutsättningarna för en utökning av antalet familjecentraler. Kvalitetsarbetet inom den öppna förskolan har vidareutvecklats under året. Vid familjecentralen på Liljefors torg har samverkan mellan olika delar av kommunen stärkts. I juni hölls en nyinvigning och gårdsfest för att visa på vad som är på gång. Under tillställningen presenterades även de nya lokalerna för sfi för föräldralediga mammor. Denna samlokalisering är ett sätt att arbeta med tidiga insatser, motverka isolering och främja integration under föräldraledigheten.
Kommunen undersöker nu behov och möjligheter att sprida liknande koncept till andra familjecentraler och områden. Dialog och samverkan med andra aktörer har etablerats. En av de största utmaningarna framåt är att hitta ändamålsenliga lokaler till en skälig kostnad.
-
Uppdrag 40. Utred hur ansvaret för barn och ungas fria tid ska organiseras inom kommunen för att öka tillgången till och nyttjandet av fritidsaktiviteter.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Kommun Skolfastigheter AB
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Socialnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Rapportering 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Arbetet har påbörjats och en arbetsgrupp har startats med representanter från berörda förvaltningar och bolag. Den första delen av utredningen har inletts och omfattar dokumentstudier, omvärldsbevakning samt intervjuer med förtroendevalda, arbetsgruppen samt förvaltningsdirektörer och VD:ar. Intervjuerna har genomförts av extern konsult. Baserat på det genomförda arbetet har en nulägesanalys tagits fram, tillsammans med en inriktning för det fortsatta arbetet. Nästa steg i uppdraget omfattar att ta fram konkreta förslag på åtgärder.
En delutredning pågår där kommunen också utreder hur omsorg före skoldagens början ska organiseras för att skapa likvärdiga förutsättningar, en effektiv resursanvändning och tydlighet i ansvarsfördelningen med barnets bästa i fokus. En rapport med rekommendationer är under framtagande.
Arbetet med utredningsuppdraget kommer slutrapporteras i december 2025.
-
Uppdrag 41. Kartlägga och utreda hur kommunen tillhandahåller och finansierar lokaler för olika delar av föreningslivet.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Utbildningsnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Omsorgsnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. En kartläggning av hur olika verksamheter och bolag inom kommunen tillhandahåller och finansierar lokaler inom sina respektive ansvarsområden påbörjades under 2024 och fortsätter under 2025. Sammanställningen bedöms bli färdig under hösten 2025. Utredningen har bidragit till att flera nämnder identifierat lokaler som kunnat samnyttjas bättre och som kunnat tillgängliggöras för externa aktörer på ett bättre sätt.
Relaterat till det övergripande arbetet med kartläggning och utredning inom ramen för uppdraget initierar ansvariga verksamheter initiativ för att stärka likvärdigheten och tillgängligheten avseende kommunala lokaler. Bland annat utvecklar utbildningsnämnden rutiner för årlig översyn som är möjliga att använda för samnyttjande av lokaler. Vidare ser kulturverksamheten över förutsättningarna för kulturaktörers och föreningars nyttjande av lokaler inom sitt ansvar och hur kommunikationen kring de bokningsbara lokalerna inom scenkonstområdet kan bli mer enhetlig.
-
Uppdrag 42. Förbättra styrning och kontroll av bidrag till föreningar och det fria kulturlivet.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Arbetsmarknadsnämnden
Socialnämnden
Omsorgsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Inom ramen för uppdraget kartläggs kommunens befintliga styrning gällande bidrag till föreningar med ett tydligt fokus på likvärdighet, ändamålsenlighet, uppföljning och efterlevnad av styrningen. Utifrån eventuella brister kan åtgärder vidtas utifrån behov, exempelvis genom reviderad eller kompletterande styrning.
Vissa behov av förtydliganden avseende kommunens samverkan med och stöd till föreningslivet har beaktats i arbetet med att se över kommunens Policy för samverkan med aktörer i civilsamhället och den gemensamma Riktlinje för bidrag till aktörer i civilsamhället och fria kulturlivet. Dokumenten kommer behandlas av kommunfullmäktige i höst. Verksamheter kan med stöd i de reviderade dokumenten fatta beslut om att anpassa sin egen styrning kopplat till de egna föreningsbidragen utifrån en gemensam grund. Vidare pågår det löpande arbetet med att säkerställa gemensamma rutiner för uppföljning, ökad samverkan kring hantering av föreningsbidrag och en tydligare kommungemensam struktur för lokalboknings- och bidragsansökningssystemet Interbook GO.
Utredningsarbetet kring uppföljning och kontroll och arbetet med en kommungemensam kontrollfunktion fortsätter under hösten 2025 och bedöms bli klart under 2026.
-
Uppdrag 43. Stärka arbetet med att främja psykisk hälsa och förebygga och hantera ökad psykisk ohälsa.
Ansvariga: Alla nämnder och bolag.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommun arbetar brett och i samverkan med andra aktörer för att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa. Flera verksamheter inom arbetsmarknad, idrott, fritid, vård, omsorg och skola och kommunens bolag, genomför viktiga insatser, ofta i samverkan. Dessa inkluderar suicidprevention, motverkandet av ofrivillig ensamhet och stöd till barn och unga.
Kommunen arbetar systematiskt för att förebygga suicid och öka suicidpreventiv kompetens hos medarbetare. Arbetet består både i att erbjuda utbildningar kring suicidprevention och utveckling av systematiska arbetssätt för att agera i situationer där exempelvis klienter eller elever uttrycker suicidtankar.
Vid sidan av detta bidrar kommunen till att öka medvetenheten för frågorna bland invånarna genom, bland annat, att i samverkan med aktörer inom civilsamhället och näringslivet, Uppsala universitet och Region Uppsala arrangera motionsloppet Ett lopp för livet för att uppmärksamma psykisk ohälsa och självmord bland unga vuxna och studenter. Loppet är en del av en större kampanj i syfte att öka kunskapen om psykisk hälsa bland unga.
Uppsala kommuns verksamheter och bolag verkar som arbetsgivare för en god psykosocial arbetsmiljö. Som en del i detta arbete har exempelvis Uppsala brandförsvar utbildat "kamratstödjare" för att vara behjälpliga och genomföra avlastande samtal efter svårare räddningsinsatser och traumatiska händelser.
Barn och unga är en prioriterad målgrupp i kommunens arbete med psykisk hälsa. I både förskola och grundskola pågår arbete för att öka fysisk aktivitet för barn och elever, vilket förväntas bidra till bättre hälsa. Kommunen har också genomfört flera kulturprojekt under 2025, såsom att ta fram lärarhandledning för Tröstespåret, en offentlig konstpromenad riktad till unga i sorg samt fortbildningen DansaKänsla för förskolepedagoger.
Kommunen stärker kontinuerligt samverkan med civilsamhället, Region Uppsala och andra aktörer för att främja psykisk hälsa och suicidprevention. Kommunen sammankallar till ett forum där kommunen, civilsamhället, regionen och universitet ingår i syfte att främja samverkan inom området två gånger om året. En träff genomfördes under våren på tema anhörig- och efterlevandestöd. Ett tjugotal organisationer deltar i forumet och samverkan sker även i arbetsgrupper kopplat till forumet.
För äldre personer pågår arbetet med att erbjuda forum och aktiviteter för att motverka ofrivillig ensamhet och bidra till god psykisk hälsa. Riktade satsningar gentemot äldre har genomförts bland annat inom ramen för Kultur i vård och omsorg samt programverksamhet kopplad till psykisk hälsa. Inom särskilda boenden finns aktivitetsombud och aktivitetssamordnare som anordnar aktiviteter. Det pågår samarbete med ett flertal frivilligorganisationer för att bryta isolering och skapa social samvaro. Innebandyturneringen Uppsala Summer Games, som arrangeras tillsammans med Uppsala Summer Zone, har breddats till att inkludera både personer över 60 år och parasport, vilket stärker inkludering och psykiskt välbefinnande.
-
Uppdrag 44. Insatser mot droger i skolan och barns och ungas nära miljö ska stärkas.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsalahem AB
Utbildningsnämnden
Socialnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Under året har kommunen fortsatt vidareutveckla det webbaserade stödet ”Unga och narkotika” för medarbetare i skolor. I samverkan har gemensamma rutiner tagits fram för både det förebyggande arbetet och hantering vid upptäckt av droganvändning i gymnasieskolan. Det förebyggande arbetet i barns och ungas närmiljö har stärkts genom socialarbetare i skolorna, samverkan mellan elevhälsa och ungdomscentrum, ungdomsjouren samt riktade informationsinsatser. Rutiner för rapportering vid misstanke om droganvändning är på plats och samarbete sker löpande med kommunens team för Effektiv samordning för trygghet (EST).
Arbetet har fortsatt med att stärka samverkan och kunskapsutvecklingen. I september arrangerar kommunen tillsammans med andra parter LUFT-konferensen (Landets utvecklingsarbete för tobakspreventivt arbete). Inom kommunen finns flera etablerade samverkansforum, bland annat EST, där olika verksamheter delar erfarenheter och rapporterar om sitt arbete. Arbetsgruppen som arbetar med uppdraget har utökats och fokuserar nu på kartläggning av befintliga insatser, omvärldsanalys och studier av aktuell forskning kring ungas droganvändning samt ungas egna uttryck kring droger. Arbetet kopplas till kommunens insatser för att förebygga ungdomsbrottslighet och kriminalitet.
Under året planerar Fritid Uppsala tillsammans med polisen förebyggande hundsök i verksamheter där barn och unga vistas för att markera nolltolerans mot droger. Tillsammans med RF-SISU Uppland planeras kunskapshöjande insatser med fokus på att förebygga doping och andra riskbeteenden, riktade både internt och till föreningslivet. Det kommunala bostadsbolaget driver ett systematiskt arbete mot narkotika i sina fastigheter.
-
Uppdrag 45. Förbättra trafiksäkerheten för barn och unga vid förskolor, skolor och platser för idrotts-, kultur- och fritidsverksamhet.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Gatu- och samhällsmiljönämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Kommunstyrelsen
Uppsala Kommun Skolfastigheter AB
Utbildningsnämnden
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Plan- och byggnadsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Under året har arbetet inriktats på att utveckla bilfria zoner vid tre pilotskolor: Funbo skola, Rosendalskolan och Domarringens skola. Invigningar av bilfria zoner vid Funbo och Rosendal planeras till september, medan införandet vid Domarringen skjuts fram till våren 2026 i samband med färdigställandet av en ny fritidsklubb. Kommunen har även tagit fram riktlinjer för hämta- och lämnafunktioner vid skolor, förskolor och fritidsanläggningar. Barn har involverats i utvecklingsarbetet, bland annat i Rosendal och Funbo, där de under sommaren medverkat till att förbättra kollektivtrafikhållplatser för att öka tryggheten.
Under hösten fortsätter kommunen att förankra riktlinjerna och utveckla arbetssätt som prövas i pilotprojekten 2026. Erfarenheterna ska ligga till grund för ett breddat införande, särskilt i de sydöstra stadsdelarna. Samverkan, trygga gång- och cykelvägar samt säkra övergångar prioriteras och analyseras systematiskt vid både kommunala investeringar och föreningsdrivna projekt.
Kommunen fortsätter arbetet med förberedelserna för att införa fler bilfria zoner. Arbetet kopplas till målen om ökad fysisk aktivitet, hållbar mobilitet samt trygga miljöer för barn och unga.
-
Uppdrag 46. Utveckla kommunens krisberedskap och det civila försvaret i syfte att stärka samhällets motståndskraft.
Ansvariga: Alla nämnder och bolag.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2027. Under året har arbetet med att stärka kommunens krisberedskap och civila försvar fortsatt. Flera verksamheter har påbörjat kontinuitetsplanering för att säkerställa att samhällsviktiga funktioner kan upprätthållas vid störningar. Kommunen har arbetat vidare med krigsorganisationen och alla tillsvidareanställda har fått besked om krigsplacering. Ledningsgrupper har deltagit i utbildningar och övningar i stabsmetodik och krisledning. Informationssäkerheten har stärkts genom en kommungemensam IT-säkerhetsutbildning och framtagande av interna rutiner. Kommunen har även vidtagit praktiska åtgärder, bland annat inom vinterväghållning och drivmedelsförsörjning, för att säkra framkomlighet vid störningar.
Under hösten fortsätter arbetet med kontinuitetshantering och krisledningsövningar. Kommunen deltar även i den regionala kärnkraftsövningen Havsörn som leds av Länsstyrelsen. Under Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) beredskapsvecka genomförs ett publikt och internt program med temat ”Du är en del av totalförsvaret”.
Kommunen fortsätter att arbeta med vattenlagring för att kunna säkra tillgången vid perioder av torka, samtidigt som restaurering av våtmarker bidrar till att hålla kvar vatten i landskapet och minska risken för översvämningar. I Fyrisån har automatiska dammluckor installerats för att effektivt kunna reglera vattenflöden.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till socialnämnden att ta fram handlingsplaner rörande hedersrelaterat våld och förtryck och våld i nära relationer.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunstyrelsen har tagit över ansvaret för uppdraget från socialnämnden. Uppdraget pågår enligt plan och beräknas vara färdigt 2026. Beskrivning:
Beslutspunkterna ingick i: Revidering av program mot våld i nära relationer (KSN-2022-01332) §320 2022-09-19.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att även undersöka om SOS Alarm, med nödnummer 112, kan möta behovet av stärkt trygghet genom befintligt uppdrag eller ett kompletterande samarbete.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Beskrivning:
Beslutspunkterna ingick i: Svar på motion om inrättande av en trygghetscentral från Therez Almerfors (M) och Sofia Andersson (M) (KSN-2023-03223) KF 2024-06-17.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att tillskriva region Uppsala om behovet av att, utifrån erfarenheterna från bland annat region Stockholm, utreda förutsättningarna för en samordnande trygghetscentral i länet.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Beskrivning:
Beslutspunkterna ingick i: Svar på motion om inrättande av en trygghetscentral från Therez Almerfors (M) och Sofia Andersson (M) (KSN-2023-03223) KF 2024-06-17.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att revidera Handlingsplan för Gottsundaområdet 2021–2023.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Uppföljning av program och planer 2024. (KSN-2022-00674) KF 2025-01-27.
-
Tillkommande uppdrag: att krigsplacera kommunens tillsvidareanställda medarbetare som omfattas av Allmänna bestämmelser (AB).
Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2025. Den första krigsplaceringsomgången har genomförts enligt plan under våren 2025. Processen kring krigsplacering övergår till förvaltning från och med hösten 2025, och upprepas en gång per år så länge beslutet i kommunfullmäktige om att krigsplacera alla tillsvidareanställda gäller. Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Personalförsörjning vid höjd beredskap. (KSN-2024-01540) KF 2025-01-27.
-
Tillkommande uppdrag: att kommunledningskontoret ser över vilket säkerhetsarbete kommunen kan bidra med för att föreningar och organisationer som har ett särskilt behov av skydd kan fortsätta bedriva sin verksamhet.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om ett Uppsala mot antisemitism från Sofia Andersson (M) och Edvin Alam (M). (KSN-2023-03221) KF 2025-01-27. En av tre punkter som ingick i motion där beslut om bifall togs.
-
Tillkommande uppdrag: att alla nämnder som arbetar med föreningsbidrag får i uppdrag att genomföra en genomlysning av dessa i syfte att skärpa kraven på demokrati och följa upp dessa för att bättre upptäcka eventuella antisemitiska och rasistiska uttryck och värderingar.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Äldrenämnden
Idrotts- och fritidsnämnden
Kulturnämnden
Arbetsmarknadsnämnden
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om ett Uppsala mot antisemitism från Sofia Andersson (M) och Edvin Alam (M). (KSN-2023-03221) KF 2025-01-27. En av tre punkter som ingick i motion där beslut om bifall togs.
-
Tillkommande uppdrag: att det omgående genomförs en kampanj på alla Uppsalas skolor i syfte att motverka antisemitism och rasism.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Utbildningsnämnden
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om ett Uppsala mot antisemitism från Sofia Andersson (M) och Edvin Alam (M). (KSN-2023-03221) KF 2025-01-27. En av tre punkter som ingick i motion där beslut om bifall togs.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att utreda förutsättningar för ett införande av programmet ”Rätt kurva".
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om att införa det brottsförebyggande programmet "Rätt kurva" i Uppsala från Ehsan Nasari (C) och Sofia Andersson (M). (KSN-2024-00320) KF 2025-04-28.
-
Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att utreda förutsättningarna för ett införande av ett civilkuragepris.
Status för uppdraget är Grön. Enligt plan.
Ansvariga:
Kommunstyrelsen
Bedömning: Rapportering augusti 2025: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Beskrivning:
Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om att införa ett civilkuragepris i Uppsala från Mattias Jansson (SD). (KSN-2024-01509) KF 2025-03-24.
Delårsuppföljning per augusti
Fokusmålet bedöms bli i hög grad uppfyllt vid årets slut. Av kommunfullmäktiges totalt 23 uppdrag inom fokusmålet pågår 22 enligt plan. Det tillkommande uppdraget avseende krigsplacering av kommunens tillsvidareanställda är nu färdigställt. Av det 22 pågående uppdragen bedöms åtta bli färdigställda under 2025, elva uppdrag under 2026 och resterande tre bli klara under 2027.
Kommunen bedriver ett omfattande trygghetsarbete i nära samverkan med flera aktörer, vilket är avgörande för att uppnå önskade effekter. Flera riktade insatser pågår för att öka tryggheten, förebygga brott samt motverka droganvändningen. Särskilt fokus ligger på barn och unga, där förebyggande insatser syftar till att stärka deras möjligheter att lyckas i skolan och få en trygg uppväxt.
I samverkan med andra aktörer bedriver kommunen ett brett arbete för att främja jämlika livsvillkor samt motverka segregation och utanförskap. Arbetet för att fler personer ska nå egen försörjning pågår fortlöpande. Inom detta arbete utgör utbildning, språkutveckling samt stöd vid psykisk ohälsa viktiga delar för att möjliggöra självförsörjning.