Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Hitta ritningar, detaljplaner och handlingar

Du kan själv söka efter bygghandlingar i vår digitala tjänst. I arkivet finns till exempel planritningar, fasadritningar och situationsplaner – dokument som kan vara till stor hjälp om du planerar att bygga om, ansöka om bygglov eller bara vill veta mer om ditt hus. Handlingarna kan också vara användbara vid köp eller försäljning av fastigheten.

Sök bygghandlingar i vårt digitala arkiv

Om du inte hittar det du behöver är du varmt välkommen att skicka en beställning via e-post till: bestallning.allmanhandling@uppsala.se.

Hitta och ladda ner gällande detaljplaner

Se kostnader för kopiering av allmän handling 

Hitta fastighetsbeteckning

För att ta reda på vilken fastighetsbeteckning din egen fastighet har kan du söka på din adress i Kommunkartan . eller logga in med e-legitimation på Lantmäteriets webbplats .

Beställ äldre kartor

Äldre kartor och stadsplaner över Uppsala från 1800-talet och framåt finns på stadsarkivet.

Beställ fastighetsinformation

Genom att beställa ett utdrag från fastighetsregistret kan du till exempel se uppgifter om ägare, areal, och fastighetsbeteckning i Uppsala kommun.

Om du har frågor om uppgifter som finns i fastighetsregistret, på fastighetskartor eller på lantmäterikartor ska du mejla lantmaterimyndigheten@uppsala.se

Beställ karta för situationsplan – nybyggnadskarta och baskarta

När du ska ansöka om bygglov behöver du en situationsplan som beskriver var du planerar att placera byggnaden på din fastighet.

För din situationsplan ska du använda ett kartunderlag från kommunen, vanligtvis en så kallad nybyggnadskarta A, B eller C. När den nya byggnaden är inritad på nybyggnadskartan är den en situationsplan. 

För en del åtgärder kan det räcka med en enkel baskarta som underlag till situationsplanen. Det som skiljer nybyggnadskartan från andra kartunderlag, som exempelvis baskartan, är att nybyggnadskartan innehåller kvalitetssäkrade fastighetsgränser, plangränser, aktuella markförhållanden och rättigheter. Andra kartor är ofta mindre detaljerade och det förekommer att byggnader och fastighetsgränser saknar korrekt/befintligt geografiskt läge.

Nybyggnadskarta - få mer information, se avgifter och beställ

Baskarta - få mer information och beställ

Ta reda på vilket kartunderlag du behöver med bygglovhjälpen

Är du osäker på vilket kartunderlag du behöver för din situationsplan?  Bygglovhjälpen är en digital guide som visar om du behöver söka bygglov och vad du i så fall behöver få med dig för att skicka in en komplett ansökan. Du får där hjälp att se vilken typ av kartunderlag du kommer att behöva för just din situationsplan.

Ta hjälp av bygglovhjälpen

Kontakt

Kontakta oss

Om du har ett pågående ärende

Du kan följa och hantera ditt ärende och ta kontakt med din handläggare i våra e-tjänster. Vill du prata med din handläggare kan du kontakta hen under telefontiderna nedan.

Telefontid:
Måndag: 13–14
Tisdag och onsdag: 9–10
Torsdag: 13–14

Följ och hantera ditt ärende via e-tjänster

Om du har ett nytt ärende

Via Kontaktcenters knappvalsmeny kan du nå bygglovsvägledare om du till exempel behöver råd om ditt specifika projekt.

Kontaktuppgifter

Telefon: 018-727 00 00

Telefontid:
Måndag–torsdag: 9–12

E-post: bygglov-kontaktcenter@uppsala.se

Postadress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala 

Hantering av personuppgifter

Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen. 
Läs mer om hur Uppsala kommun hanterar personuppgifter.

Nyheter om samhällsbyggnad och planering

Se fler nyheter
  • Arkitekturpriset 2025

    Uppsala kommun delar varje år ut arkitekturpriset till en byggnad, park, anläggning eller en hel stadsmiljö. Priset delas ut sedan 2020 för att uppmuntra byggaktörer och arkitekter att utveckla projekt med en hög arkitektonisk kvalitet och hållbara lösningar. Syftet är att skapa intresse för arkitekturen som omger oss och att väcka debatt om de värden som god arkitektur ger.

Så arbetar vi med samhällsbyggnad och planering

  • Så arbetar vi med:

    Klimatanpassning

    Klimatförändringarna är här och extremväder blir allt vanligare. Redan i dag ser vi översvämningar och värmeböljor som påfrestar samhället, även i Uppsala. För att Uppsala ska vara anpassat till klimatförändringarna jobbar kommunen med klimatanpassning. Uppsala kommun planerar och bygger staden för framtiden och förbereder oss för extremväder. Det gör vi för att klara dagens och framtidens klimatförändringar.

  • Så arbetar vi med:

    Landsbygderna

    Uppsala kommun är den kommun i Sverige med flest boende på landsbygderna. En dryg fjärdedel, över 56 000 personer, bor utanför Uppsala stad. Eftersom Uppsala är en stor kommun omfattas inte allt arbete som görs på landsbygderna av landsbygdsprogrammet eller landsbygdsberedningen. Därför täcker den information som du finner på den här sidan inte allt arbete som bedrivs i kommunens landsbygder. Bor du på landsbygderna och har frågor som du inte finner svar på här, vänd dig till kommunens kontaktcenter.

  • Så arbetar vi med:

    Äldrevänlig kommun

    Uppsala kommun vill förbättra äldres möjligheter att leva ett hälsosamt och oberoende liv och öka deras delaktighet i samhällsfrågor.

  • Så arbetar vi med:

    Stadsplanering

    Stadsplaneringen i Uppsala syftar till att utveckla vårt samhälle med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden för alla. Den ska trygga en god och hållbar livsmiljö för människorna i dag och för kommande generationer.

  • Så arbetar vi med:

    Ny översiktsplan

    Uppsala fortsätter utvecklas i snabb takt. Vi beräknar att vi blir omkring 310 000 invånare 2050. Vi behöver därför planera för hur hela kommunen – staden, tätorterna och landsbygderna – ska kunna fortsätta vara en attraktiv och hållbar plats att bo, verka och leva. Den nu gällande översiktsplanen från 2016 håller därför på att uppdateras. Den nya översiktsplanen behöver ta höjd för fortsatt befolkningstillväxt och behovet av nya bostäder, service och arbetsplatser. En utveckling som ska ske med minsta möjliga klimatavtryck, bidra till utvecklingen av goda livsmiljöer och stärka förutsättningarna för kommunens näringsliv. Vi beräknar att en ny översiktsplan finns på plats 2028.