Så arbetar vi med: Höjda kunskapsresultat och likvärdig skola

Ett av skolans viktigaste uppdrag är att kompensera för barns och ungas skillnader i uppväxtvillkor. Oavsett bakgrund och förutsättningar ska alla barn och elever få en likvärdig chans att lyckas i skolan och få med sig en god utbildning ut i livet. Många verksamheter behöver fungera och samverka för att nå målet om en likvärdig skola.

Vårt mål:

I Uppsalas förskolor och skolor ska varje barn och elev få rätt stöd så att fler kan lämna grundskolan och gymnasieskolan med goda kunskaper.

• Skolresultaten ökar

De första preliminära kunskapsresultaten från Uppsala kommuns grundskolor läsåret 2022/2023 visar att andelen elever i årskurs 9 som går ut med gymnasiebehörighet har ökat något, efter en nedgång under de två senaste läsåren.

• Satsning på språk bidrar till en mer likvärdig skola

Språkets betydelse för inlärningen är ett område som den kommunala förskolan, grundskolan och gymnasieskolan har arbetat extra med de senaste två åren. För att stärka kvaliteten i utbildningen för nyanlända och flerspråkiga barn och elever. Det är en satsning som har gjorts med stöd av Skolverket.

• Kraftsamling ska öka skolnärvaron

Barn och ungdomar som ofta är borta från skolan får svårare att hänga med i undervisningen. Att inte gå i skolan kan även försämra hälsan. På längre sikt ökar risken att ungdomar med hög frånvaro inte når sin examen utan hamnar i utanförskap och kriminalitet. Därför arbetar Uppsala kommuns utbildningsförvaltning aktivt med olika åtgärder som kan...

Se alla

Kontakta utbildningsförvaltningen

Kontaktcenter i Stadshuset
Uppsala kommuns Kontaktcenter hjälper dig att hitta svar på allmänna frågor eller komma i kontakt med en handläggare på utbildningsförvaltningen.
Se öppettider och få mer information om Kontaktcenter

Telefon:
Besöksadress: