Aktuellt inom Höjda kunskapsresultat och likvärdig skola

• Skolresultaten ökar

De första preliminära kunskapsresultaten från Uppsala kommuns grundskolor läsåret 2022/2023 visar att andelen elever i årskurs 9 som går ut med gymnasiebehörighet har ökat något, efter en nedgång under de två senaste läsåren.

• Satsning på språk bidrar till en mer likvärdig skola

Språkets betydelse för inlärningen är ett område som den kommunala förskolan, grundskolan och gymnasieskolan har arbetat extra med de senaste två åren. För att stärka kvaliteten i utbildningen för nyanlända och flerspråkiga barn och elever. Det är en satsning som har gjorts med stöd av Skolverket.

• Kraftsamling ska öka skolnärvaron

Barn och ungdomar som ofta är borta från skolan får svårare att hänga med i undervisningen. Att inte gå i skolan kan även försämra hälsan. På längre sikt ökar risken att ungdomar med hög frånvaro inte når sin examen utan hamnar i utanförskap och kriminalitet. Därför arbetar Uppsala kommuns utbildningsförvaltning aktivt med olika åtgärder som kan...

• Ökat stöd till resursenhet för elever med stort stödbehov

Uppsala kommun höjer ersättningsbeloppet med 50 procent till de resursenheter och resursskolor i Uppsala kommun som har elever med särskilt stora stödbehov. Det har utbildningsnämnden beslutat. Höjningen gäller retroaktivt från 1 januari 2022.

• Kommunens aktivitetsansvar stöttar unga utan sysselsättning

Att bygga relationer är en viktig del av arbetet för handläggarna på Kommunens aktivitetsansvar. De följer upp ungdomar som är 16–19 år och som varken pluggar eller jobbar. Ofta fungerar handläggarna som en länk mellan olika aktörer när de stöttar ungdomarna till alternativa studievägar, praktik eller jobb.

• Simning på schemat i stället för sportlov

Det är inte alla elever som är lediga på sportlovet. Lovskolan pågår hela veckan för att ge alla elever en chans att komma ifatt och nå godkända betyg. På Fyrishov har simning stått på schemat för ett 20-tal gymnasieelever under sportlovsveckan.

• Fortsatt goda skolresultat trots pandemiåret

Uppsala kommuns årliga rapport om skolresultatet för läsåret 2019/20 visar att lärare och elever lyckats hålla fortsatt god kvalitet, från förskola till gymnasiet, trots stora utmaningar med distansundervisning och sjukfrånvaro under året med pandemin.

• Så ska fler elever nå skolans kunskapsmål

Med målet att fler elever ska nå skolans kunskapsmål deltar Uppsalas kommunala förskola, grundskola och gymnasieskola i en särskild satsning i samarbete med Skolverket. Det handlar om att stärka kvaliteten på utbildningen för nyanlända och flerspråkiga barn och elever, bland annat genom ett så kallat språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.