Satsning på språk bidrar till en mer likvärdig skola

Språkets betydelse för inlärningen är ett område som den kommunala förskolan, grundskolan och gymnasieskolan har arbetat extra med de senaste två åren. För att stärka kvaliteten i utbildningen för nyanlända och flerspråkiga barn och elever. Det är en satsning som har gjorts med stöd av Skolverket.

– Språket har en stor betydelse för lärandet. Och det är utmanande att lära sig ett nytt språk på djupet. Därför är den särskilda satsningen som den kommunala förskolan, grundskolan och gymnasieskolan gör så viktig, säger Anders Pettersson, verksamhetsområdeschef, kommunal grundskola.

Sedan 2020 deltar 24 förskolor, 24 grundskolor, en grundsärskola och 7 gymnasieskolor i en särskild satsning med stöd av Skolverket. Den handlar om att stärka kvaliteteten i utbildningen för nyanlända och flerspråkiga barn och elever. För att förskolan och skolan ska bli mer likvärdig och för att öka förutsättningarna för att fler elever ska nå skolans kunskapsmål.

Metod som utvecklar skolspråket gynnar alla

Nyanlända och flerspråkiga elever behöver ofta stöd i att utveckla skolspråket, det vill säga det abstrakta språket som sambandsord eller ord som finns i ämnesplanernas kunskapskrav. I den särskilda satsningen har därför alla skolformer, det vill säga förskolan, grundskolan och gymnasieskolan, prioriterat att utveckla ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

– När elever inte når kunskapskraven i till exempel matematik är det ofta för att de inte har begreppen klara för sig. De kanske inte förstår vad skillnad och färre betyder. Det gäller även för elever som har svenska som modersmål. Forskningen visar att ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är bra för alla elever, oavsett vilket modersmål de har, säger Anders Pettersson.

Inom ramen för den särskilda satsningen har många förskollärare och lärare gått en universitetskurs inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Genom nätverk och samarbetsforum sprider de sin kunskap vidare till kollegor.

Mer välfungerande studiehandledning i grundskolan och gymnasiet

Genom studiehandledning får flerspråkiga och nyanlända elever stöd i vissa ämnen, antingen på sitt modersmål eller på sitt starkaste skolspråk. Skolorna har ofta kontakt med många studiehandledare eftersom eleverna har behov av studiehandledning på många olika språk. Och det kan vara en logistisk utmaning.

Genom den särskilda satsningen har grundskolan och gymnasieskolan utvecklat formerna för samarbetet mellan studiehandledare, skolorna och berörda lärare. Förståelsen för studiehandledarnas roll och funktion har också ökat. Och för att arbetet ska fungera smidigt och ge bästa möjliga effekt finns det nu en samordnande roll i grundskolan. Dessutom har studiehandledarna på gymnasiet gått en universitetskurs inom studiehandledning och de har därmed stärkts i sin yrkesroll.

– Studiehandledning är avgörande för nyanlända och flerspråkiga elevers möjlighet att delta i undervisningen och att utveckla skolspråket, ämnesbegrepp och ämnesinnehåll. Det är också en framgångsrik väg för god integration, säger Halez Abdulkarim, utvecklingslärare på Ellen Fries gymnasium.

Andra områden som ingår i satsningen

Förskolan har också stärkt sitt arbete med demokrati och uppföljning och analys. De har även startat nätverk för utbildning och kollegialt lärande.

Grundskolan har startat ett arbete med att utveckla kartläggningen inför beslut om en elev ska läsa svenska som andraspråk och i så fall hur länge.

Gymnasieskolan har haft en utbildningsinsats inom traumamedveten omsorg tillsammans med Skolverket och Rädda barnen. Det är medarbetare inom språkintroduktion och elevhälsa som har gått utbildningen.

Så fortsätter arbetet

Den särskilda satsningen avslutas under 2022. Vissa av aktiviteterna som har startats går över till att bli en del av förskolornas och skolornas systematiska kvalitetsarbete.

– Den här satsningen har gett oss en skjuts i rätt riktning. Nu fortsätter arbetet med att stärka kvaliteten i undervisningen för nyanlända och flerspråkiga barn och elever på våra förskolor och skolor. För det krävs ett långsiktigt arbete för att nå likvärdig undervisning och för att fler elever ska nå kunskapsmålen, säger Anders Pettersson.

Även vuxenutbildningen har varit en del av den särskilda satsningen som har gjorts med stöd av Skolverket.

Läs mer om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Pedagog Uppsala.