Simning på schemat i stället för sportlov

Det är inte alla elever som är lediga på sportlovet. Lovskolan pågår hela veckan för att ge alla elever en chans att komma ifatt och nå godkända betyg. På Fyrishov har simning stått på schemat för ett 20-tal gymnasieelever under sportlovsveckan.

Zakira Nazari, lovskola 900x600.jpg

– Jag har lärt mig jättemycket de här dagarna. Idag har vi tränat på ryggsim, säger Zakira Nazari som går på Rosendalsgymnasiet och som precis avslutat dagens simlektion.

Uppsala kommuns lovskolan har sedan flera år ordnat simundervisning på sommarlovet i samarbete med föreningen Upsala Simsällskap. I år anordnar lovskolan för SPRINT-eleverna (Språkintroduktion) simundervisning även på sportlovet. Det sker på Fyrishov och med hjälp av Upsala simsällskaps siminstruktörer. Intresset för kursen var stort och de 20 platserna blev snabbt fullbokade, berättar Süleyman Anter som är samordnare för lovskolan på Fyrisskolan.

– Det är livsviktigt att kunna simma. Dessutom krävs det för att få godkänt betyg. För många elever fyller det även en social funktion eftersom de inte har något att göra på lovet. Det är inte alla som har möjlighet att åka till Åre eller Sälen på sportlovet, säger Süleyman Anter.

Simundervisningen på sportlovet är endast fem dagar och vänder sig till elever som har vissa förkunskaper, men som ännu inte nått kunskapsmålet att kunna simma 200 meter, varav minst 50 meter på rygg.

– För varje timme i vattnet kommer eleverna närmare det målet. Många tycker också att det är väldigt roligt att vara med, säger Cecilia Loqvist, verksamhetschef på Upsala Simsällskap.

Läs mer om simning i skolan på skolverket.se

Kontakta utbildningsförvaltningen

Kontaktcenter i Stadshuset
Uppsala kommuns Kontaktcenter hjälper dig att hitta svar på allmänna frågor eller komma i kontakt med en handläggare på utbildningsförvaltningen.
Se öppettider och få mer information om Kontaktcenter

Telefon:
Besöksadress: