Följande rapport är en del av den kvalitetsredovisning som visar läget i Uppsalas kommunala förskolor och skolor. Rapporten omfattar hela huvudmannens verksamhet och visar resultat och analyser på en övergripande nivå.
fungerat med utbildningen och implementeringen av UNIKUM var mycket positiv. Att använda samma system inom innebär. Att fortsätta utbildning i systemet UNIKUM med fokus på lärlogg och betyg/bedömning, utvecklingssamtal
Följande rapport är en del av den kvalitetsredovisning som visar läget i Uppsalas kommunala förskolor och skolor. Rapporten omfattar hela huvudmannens verksamhet och visar resultat och analyser på en övergripande nivå.
bedömningsunderlag.) Källa: Uppsala kommun, Unikum Analys svenska Kraven i svenska har skärpts bedömningsunderlag) Källa: Uppsala kommun, Unikum Analys matematik Här finns endast små skillnader
Skolformen Grundsärskola bytte i juli 2023 namn till Anpassad grundskola (förkortat AG). I rapporten används därför det nya namnet. Anpassad grundskola ska präglas av en miljö där alla elever tillåts växa utifrån sina egna speciella förutsättningar. Varje elev är unik, och därför behöver varje elev ges möjlighet att inom ramen för verksamheten utveckla sina förmågor utifrån sina egna individuella förutsättningar.
bedömningsunderlag.) Källa: Uppsala kommun, Unikum Kommentar svenska Som kommentar till årets bedömningsunderlag) Källa: Uppsala kommun, Unikum Kommentar matematik Som kommentar till årets
Avdelning grundskola i Uppsala kommun har under läsåret 2022–2023 varit organiserad i 58 skolenheter samt sex resursenheter. Inom avdelningen finns dessutom utvecklingsenheten och enheten för flerspråkighet (EFF). Den anpassade grundskolans fem olika enheter ingår också i avdelning grundskola. Denna rapport innefattar förskoleklass och grundskola.
med bedömning i Unikum Vi kan se även i år att bedömningarna i lärplattformen Unikum ofta är bättre perspektiv. Andelen som får högre bedömning i unikum är 18 procent i matematik och 14 procent i svenska
Följande rapport är en del av den kvalitetsredovisning som visar läget i Uppsalas kommunala förskolor och skolor. Rapporten omfattar hela huvudmannens verksamhet och visar resultat och analyser på en övergripande nivå.
fortsatt osäkra på hur man fyller i matriserna i Unikum och vi ser att fel finns som påverkar resultatet och hur det ska registreras i lärplattformen Unikum. Svenska Andelen som genomfört bedömningsstödet
Grundsärskolan ska präglas av en miljö där alla elever tillåts växa utifrån sina egna speciella förutsättningar. Varje elev är unik, och därför behöver varje elev ges möjlighet att inom ramen för verksamheten utveckla sina förmågor utifrån sina egna individuella förutsättningar. För att detta skall bli verklighet måste alla i verksamheten ha ett starkt elevfokus och se varje elev. Elevernas individuella förutsättningar är centrala inom skolformen, vilket innebär att det är viktigt att varje elevs kunskapsprogression är kvalitetssäkrad, dokumenterad och kommunicerad. Skolformen vidtagit flera åtgärder och utvecklingsinsatser för att hjälpa sina elever att utvecklas mot kunskapsmålen.
Arbetet har givit effekt där det är tydligt i unikum att det är en större spridning av bedömning. Dvs skolformen grundsärskola Elevdokumentationssystemet Unikum är inte helt anpassat för skolformen grundsärskola
Rapporten ger en kort bakgrund om vad den anpassade gymnasieskolan är, vilka elever som den är målgrupp för, vilket uppdrag den har, var i Uppsala kommun den anpassade gymnasieskolan finns och har funnits lokaliserad, vad som händer efter avslutad skolgång etcetera. Rapporten svarar också på vilka prioriterade målsättningar som Uppsala AG (akronymen AG avser anpassad gymnasieskola) har haft under läsåret 2022–2023, samt vilka särskilda insatser huvudmannen har arbetat med för skolformen anpassad gymnasieskola. Den redovisar också målsättningar för såväl den anpassade gymnasieskolan som huvudmannen under läsåret 2023–2024.
Utbildning i systemet UNIKUM • Förstelärarna får uppdraget att arbeta med UNIKUM och det kollegiala Undersöka hur den anpassade grundskolan använder UNIKUM i samma syfte Prioriterat mål 3 Mål: Att höja
Följande rapport är en del av den kvalitetsredovisning som visar läget i Uppsalas kommunala förskolor och skolor. Rapporten omfattar hela huvudmannens verksamhet och visar resultat och analyser på en övergripande nivå.
uppföljning ska se ut med stöd av närvarosystemet Unikum närvaro. Flertalet förskolor har påbörjat implementeringen det saknas en samsyn kring detta. Införandet av Unikum som lärplattform har dock mottagits positivt
Följande rapport är en del av den kvalitetsredovisning som visar läget i Uppsalas kommunala förskolor och skolor. Rapporten omfattar hela huvudmannens verksamhet och visar resultat och analyser på en övergripande nivå.
uppföljning ska se ut med stöd av närvarosystemet Unikum närvaro. Flertalet förskolor har påbörjat implementeringen Uppsala kommun registrerats i lärplattformen Unikum. Lärare i förskoleklass markerar om en elev har
Följande rapport är en del av den kvalitetsredovisning som visar läget i Uppsalas kommunala förskolor och skolor. Rapporten omfattar hela huvudmannens verksamhet och visar resultat och analyser på en övergripande nivå.
uppföljning ska se ut med stöd av närvarosystemet Unikum närvaro. Flertalet förskolor har påbörjat implementeringen Uppsala kommun registrerats i lärplattformen Unikum. Lärare i förskoleklass markerar om en elev har