Det kan vara mycket att hålla reda på när du ska bygga något. Vi har därför tagit fram en steg-för-steg-guide om hur det går till att ansöka om lov eller göra en anmälan.
1. Använd Bygglovhjälpen
Börja med att ta reda på om du behöver ansöka om lov eller göra en anmälan. Använd vår digitala guide Bygglovhjälpen för att få veta vad som gäller för ditt byggprojekt.
Gå till Bygglovhjälpen
Du är också välkommen att kontakta oss för vägledning via telefon eller e-post.
Kontakta bygglovsrådgivningen
2. Avgift
Vi tar ut en avgift för att handlägga ditt ärende.
Se avgifter för bygglov och anmälan
3. Ta fram rätt handlingar
Ta reda på vilka handlingar du behöver lämna in för ditt byggprojekt. Om vi får in rätt handlingar från början går det fortare att handlägga ditt ärende.
Se hur du tar fram ritningar och handlingar till byggprojekt
4. Kontollplan och kontrollansvarig
Kontrollera om du behöver upprätta en egen kontrollplan eller anlita en kontrollansvarig.
Läs om när en kontrollansvarig behövs
5. Fullmakt
Om du söker lov eller gör en anmälan åt någon annan behöver du lämna in en fullmakt som visar att du har rätt att företräda personen eller företaget.
6. Lämna in din ansökan eller anmälan
Använd vår e-tjänst för att lämna in din ansökan eller anmälan.
Sök bygglov eller gör en anmälan
7. Handläggning
När vi har fått din ansökan eller anmälan får du en handläggare som hjälper dig om du har några frågor. Om några handlingar eller uppgifter saknas kommer du att behöva komplettera.
Alla ärenden hanteras utifrån sina unika förutsättningar. Om vi inte kan bevilja ditt förslag kontaktar vi dig och ser över om det finns några alternativa lösningar innan vi fattar ett beslut.
Du kan följa och hantera ditt ärende via våra e-tjänster.
Följ och hantera ditt byggärende
8. Tidsfrister
Vi strävar efter att fatta beslut om
- lov inom 10 veckor
- startbesked (för anmälan) inom 4 veckor.
Läs om tidsfrister för handläggning (boverket.se)
9. Beslut om lov
Har du fått din ansökan om lov beviljad finns några viktiga saker att tänka på innan du får börja bygga.
Verkställbarhet
Ett beslut om lov får verkställas tidigast fyra veckor efter att beslutet kungjorts (publicerats) i Post- och Inrikes tidningar. Det innebär att du måste vänta minst fyra veckor innan du får börja bygga.
Läs om verkställbarhet av lov, startbesked och slutbesked
(boverket.se)
Laga kraft
Ett beslut om lov vinner laga kraft när tiden för överklagande har löpt ut. Du kan läsa mer om laga kraft på Boverket.se.
Läs om laga kraft
(boverket.se)
Tekniskt samråd
Om du fått ett lovbeslut utan startbesked behöver du boka ett tekniskt samråd för att få ett startbesked. Du kan lämna in handlingar inför startbesked via vår e-tjänst.
Komplettera mitt byggärende
Giltighetstid
Ett lovbeslut är giltigt i fem år från det datum beslutet vann laga kraft, förutsatt att byggprojektet påbörjas inom två år.
10. Beslut om startbesked vid anmälan
Har du fått ett startbesked i ditt anmälanärende kan du påbörja ditt byggprojekt direkt. Ett startbesked är giltigt i två år.
11. Slutbesked
När du byggt klart, ska du ansöka om slutbesked. För att få ett slutbesked behöver du visa att du har byggt enligt ditt lovbeslut, kontrollplan och de ritningar som blivit fastställda i beslutet. Tänk på att du inte får börja använda det du byggt innan du har fått ditt slutbesked.
Använd vår e-tjänst för att lämna in handlingar inför slutbesked.
Följ och hantera mitt byggärende
Om du har några frågor eller behöver hjälp, är du välkommen att kontakta oss.
Kontakta bygglovsrådgivningen
Kontakta oss
Om du har ett pågående ärende
Du kan följa och hantera ditt ärende och ta kontakt med din handläggare i våra e-tjänster. Vill du prata med din handläggare kan du kontakta hen under telefontiderna nedan.
Telefontid:
Måndag: 13–14
Tisdag och onsdag: 9–10
Torsdag: 13–14
Följ och hantera ditt ärende via e-tjänster
Om du har ett nytt ärende
Via Kontaktcenters knappvalsmeny kan du nå bygglovsvägledare om du till exempel behöver råd om ditt specifika projekt.
Kontaktuppgifter
Telefon: 018-727 00 00
Telefontid:
Måndag–torsdag: 9–12
E-post: bygglov-kontaktcenter@uppsala.se
Postadress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala
Hantering av personuppgifter
Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen.
Läs mer om hur Uppsala kommun hanterar personuppgifter.