Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Det kan vara mycket att hålla reda på när du ska bygga något. Vi har därför tagit fram en steg-för-steg-guide om hur det går till att ansöka om lov eller göra en anmälan.

1. Använd Bygglovhjälpen

Börja med att ta reda på om du behöver ansöka om lov eller göra en anmälan. Använd vår digitala guide Bygglovhjälpen för att få veta vad som gäller för ditt byggprojekt.
Gå till Bygglovhjälpen 

Du är också välkommen att kontakta oss för vägledning via telefon eller e-post.
Kontakta bygglovsrådgivningen

2. Avgift

Vi tar ut en avgift för att handlägga ditt ärende.
Se avgifter för bygglov och anmälan

3. Ta fram rätt handlingar

Ta reda på vilka handlingar du behöver lämna in för ditt byggprojekt. Om vi får in rätt handlingar från början går det fortare att handlägga ditt ärende.
Se hur du tar fram ritningar och handlingar till byggprojekt

4. Kontollplan och kontrollansvarig

Kontrollera om du behöver upprätta en egen kontrollplan eller anlita en kontrollansvarig.
Läs om när en kontrollansvarig behövs

5. Fullmakt

Om du söker lov eller gör en anmälan åt någon annan behöver du lämna in en fullmakt som visar att du har rätt att företräda personen eller företaget.

6. Lämna in din ansökan eller anmälan

Använd vår e-tjänst för att lämna in din ansökan eller anmälan.
Sök bygglov eller gör en anmälan

7. Handläggning

När vi har fått din ansökan eller anmälan får du en handläggare som hjälper dig om du har några frågor. Om några handlingar eller uppgifter saknas kommer du att behöva komplettera.

Alla ärenden hanteras utifrån sina unika förutsättningar. Om vi inte kan bevilja ditt förslag kontaktar vi dig och ser över om det finns några alternativa lösningar innan vi fattar ett beslut.

Du kan följa och hantera ditt ärende via våra e-tjänster.  
Följ och hantera ditt byggärende

8. Tidsfrister

Vi strävar efter att fatta beslut om

  • lov inom 10 veckor
  • startbesked (för anmälan) inom 4 veckor.

Läs om tidsfrister för handläggning (boverket.se)

9. Beslut om lov

Har du fått din ansökan om lov beviljad finns några viktiga saker att tänka på innan du får börja bygga.

Verkställbarhet

Ett beslut om lov får verkställas tidigast fyra veckor efter att beslutet kungjorts (publicerats) i Post- och Inrikes tidningar. Det innebär att du måste vänta minst fyra veckor innan du får börja bygga. 
Läs om verkställbarhet av lov, startbesked och slutbesked (boverket.se)

Laga kraft

Ett beslut om lov vinner laga kraft när tiden för överklagande har löpt ut. Du kan läsa mer om laga kraft på Boverket.se.
Läs om laga kraft (boverket.se)

Tekniskt samråd

Om du fått ett lovbeslut utan startbesked behöver du boka ett tekniskt samråd för att få ett startbesked. Du kan lämna in handlingar inför startbesked via vår e-tjänst.
Komplettera mitt byggärende

Giltighetstid

Ett lovbeslut är giltigt i fem år från det datum beslutet vann laga kraft, förutsatt att byggprojektet påbörjas inom två år.

10. Beslut om startbesked vid anmälan

Har du fått ett startbesked i ditt anmälanärende kan du påbörja ditt byggprojekt direkt. Ett startbesked är giltigt i två år.

11. Slutbesked

När du byggt klart, ska du ansöka om slutbesked. För att få ett slutbesked behöver du visa att du har byggt enligt ditt lovbeslut, kontrollplan och de ritningar som blivit fastställda i beslutet. Tänk på att du inte får börja använda det du byggt innan du har fått ditt slutbesked.

Använd vår e-tjänst för att lämna in handlingar inför slutbesked.
Följ och hantera mitt byggärende

Om du har några frågor eller behöver hjälp, är du välkommen att kontakta oss.
Kontakta bygglovsrådgivningen

Kontakta oss

Om du har ett pågående ärende

Du kan följa och hantera ditt ärende och ta kontakt med din handläggare i våra e-tjänster. Vill du prata med din handläggare kan du kontakta hen under telefontiderna nedan.

Telefontid:
Måndag: 13–14
Tisdag och onsdag: 9–10
Torsdag: 13–14

Följ och hantera ditt ärende via e-tjänster

Om du har ett nytt ärende

Via Kontaktcenters knappvalsmeny kan du nå bygglovsvägledare om du till exempel behöver råd om ditt specifika projekt.

Kontaktuppgifter

Telefon: 018-727 00 00

Telefontid:
Måndag–torsdag: 9–12

E-post: bygglov-kontaktcenter@uppsala.se

Postadress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala 

Hantering av personuppgifter

Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen. 
Läs mer om hur Uppsala kommun hanterar personuppgifter.

Aktuellt inom bygga, riva och installera

Bygglovhjälpen

Det kan kännas krångligt och svårt att söka bygglov, särskilt när du gör det för första gången. Bygglovhjälpen är en digital guide som leder dig till rätt information och berättar vad du behöver få med dig när du skickar in en ansökan. Du är alltid välkommen att höra av dig till någon av våra bygglovhandläggare så reder vi ut ditt ärende tillsammans!

Nyheter om bygga, riva och installera

Så arbetar vi med bygga, riva och installera

  • Så arbetar vi med:

    Tillsyn inom plan- och bygglagen

    Det är viktigt att vår bebyggda miljö är säker, hälsosam och tillgänglig. Tillsyn är ett viktigt verktyg för att uppnå detta.