Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyheter om förskola och familjedaghem

  • Pedagogiska ledarskapspriset 2025 går till Helene Folkunger

    Helene Folkunger, rektor på Årsta anpassad grundskola, vinner Uppsala kommuns pedagogiska ledarskapspris 2025. I motiveringen står det att Helene är nytänkande och utvecklingsbenägen och arbetar systematiskt med att utveckla undervisningen.

  • Emelie Lindström Eckeskog vinner förskolans pedagogiska pris

    Emelie Lindström Eckeskog, förskollärare på Glinets förskola i Stabby, vinner Uppsala kommuns pedagogiska pris för förskolan 2025. Vårdnadshavarna som nominerat Emelie tycker att hon genom sitt lugn, sin värme och respekt för varje barn, skapar ett tryggt klimat där alla känner sig sedda, hörda och betydelsefulla.

  • Förskolan och resursenheterna får 18 miljoner extra

    Utbildningsnämnden har beslutat om 6 miljoner kronor i extra ersättning till kommunens förskolor och 12 miljoner kronor extra till elever i grundskolans resursenheter.

Se fler nyheter
  • Utveckla digitaliseringen i undervisningen

    "Vi ser barnen som aktiva medieproducenter i stället för passiva mediekonsumenter"

Så arbetar vi med förskola och familjedaghem

  • Så arbetar vi med:

    Aktiva och hållbara resor för barn och unga

    Barnets resa handlar inte bara om att ta sig från en plats till en annan. Barn som får göra aktiva resor blir mer självständiga och mår bättre. Samtidigt läggs grunden för goda vanor. Uppsala kommun arbetar med att öka andelen barn och unga som går, cyklar eller tar bussen till och från förskola, skola och fritidsaktiviteter.

  • Så arbetar vi med:

    Höjda kunskapsresultat och likvärdig skola

    Ett av skolans viktigaste uppdrag är att kompensera för barns och ungas skillnader i uppväxtvillkor. Oavsett bakgrund och förutsättningar ska alla barn och elever få en likvärdig chans att lyckas i skolan och få med sig en god utbildning ut i livet. Många verksamheter behöver fungera och samverka för att nå målet om en likvärdig skola.