Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Detta har hänt

I början av september 2024 framkom allvarliga uppgifter om att två kvinnor som har hemtjänst från Uppsala kommun hade blivit utsatta för sexuella övergrepp.

Kommunstyrelsens utredning med rapport och rekommendationer

På uppdrag av kommunstyrelsen har en extern granskning genomförts av händelserna inom hemtjänsten. Det är revisionsbyrån Ernst & Young som har tagit fram utredningen och den bekräftar bland annat de brister som tidigare utredningar har visat. I rapporten finns rekommendationer med syfte att minimera att liknande händelser inträffar igen.

Utredning av Uppsala kommuns hantering av övergrepp inom hemtjänsten (PDF, 398 KB)

Extern utredning från KPMG

KPMG har fått i uppdrag att granska om äldrenämnden har sett till att kommunen gjort tillräckligt när fallen upptäcktes.

Här kan du ta del av KPMG:s rapport och äldrenämndens förslag till yttrande och förslag till beslut.

Revisionsrapport - Granskning av vidtagna åtgärder utifrån övergrepp inom hemtjänsten (PDF, 376 KB)

Förslag till yttrande och förslag till beslut - äldrenämnden (PDF, 543 KB)

Intern utredning

Under hösten gjordes en intern utredning för att identifiera vad som hänt och på vilket sätt kommunen brustit i sitt agerande.

Här kan du ta del av den interna rapporten från vård- och omsorgsförvaltningen som presenterades i november 2024.

Rapport gällande allvarliga händelser inom hemtjänsten (PDF, 155 KB)

Några av våra pågående förbättringsåtgärder

  • Registerutdrag vid nyanställning och mer stöd från HR vid rekrytering.
  • Trygghetsskapande teknik som ger brukare möjlighet att se vem som kommer för att utföra insatser, vilken insats som utförs och när den ges. Ett exempel är digitala skärmar som visar brukaren vilken insats som utförs under dagen, när och av vem.
  • En chefsatsning – varje chef ska ha ansvar för max 30 medarbetare.
  • Vi lämnar minutstyrning och går till ramtid. Vi visstidsanställer medarbetare i stället för vikarier. Det ger bättre kontinuitet och trygghet för brukare.
  • Språkutveckling med digitala appar, medarbetare som fungerar som språkstödjare, språkcaféer med mera.
  • Medarbetare får utbildning i välfärdsbrott för att identifiera, förebygga och hantera brottsliga händelser inom kommunens samtliga verksamheter.

Stöd vid frågor och oro

Den här typen av händelser kan väcka starka känslor och oro. Du som har hemtjänst eller är anhörig kan kontakta:

  • Verksamhetschef: Du som har hemtjänst kan kontakta verksamhetschefen om du har frågor, känner oro eller vill berätta om du har varit med om något liknande.
  • Biståndshandläggare: Vänd dig till din biståndshandläggare om du vill diskutera din hjälp från hemtjänsten eller har andra frågor.
  • Anhörigcentrum:  Hit kan du eller dina anhöriga vända er för samtalsstöd. Ordinarie öppettider, måndag–fredag: 9.00–15.00 Lunchstängt: 12.15–12.45.
  • Äldreombudsmannen Om du har frågor, åsikter eller funderingar som handlar om personer som är 65 år eller äldre kan du kontakta äldreombudsmannen. Äldreombudsmannen är fristående, opartisk och har tystnadsplikt, men handlägger inga enskilda ärenden och kan inte ompröva eller ändra fattade beslut.
    Telefon: 018-727 12 39
    Öppettider tisdag, onsdag och fredag 8.30–9.30.
  • Brukarombudet: Om du har frågor, åsikter eller funderingar som handlar om personer som är yngre än 65 år kan du kontakta brukarombudet. Brukarombudet är fristående, opartisk och har tystnadsplikt, men handlägger inga enskilda ärenden och kan inte ompröva eller ändra fattade beslut.
    Telefon: 018 - 727 50 06
    E-post: brukarombudet@uppsala.se

Sekretess råder kring enskilda personer

Media ska bevaka offentlig verksamhet. Kommunen har ofta svårt att ge fullständiga svar i intervjuer eftersom det råder sekretess. Som anställd i kommunen kan vi aldrig kommentera något som gäller en enskild individ. Det råder strikt sekretess enligt sekretesslagen – en tjänsteperson får inte prata om enskilda brukare och händelser kopplat till dem.

Tidigare information och nyheter

Tobias Smedberg (V), äldrenämndens ordförande, berättar om den externa rapporten från KPMG. (Publiceringsdatum 2025-03-21)

Tobias Smedberg (V), äldrenämndens ordförande, berättar om åtgärder som infördes under hösten 2024. (Publiceringsdatum 2024-11-28)

Äldreomsorgen kraftsamlar - tillsammans! (nyhet 7 november 2024)

Ytterligare åtgärder för att stärka säkerheten och kvaliteten inom äldreomsorgen (nyhet 26 september 2024)

Uppsala kommun inför förstärkta bakgrundskontroller vid nyanställningar (nyhet 11 september 2024)

Allvarliga händelser inom äldreomsorgen - Uppsala kommun

Kontakt vid pressfrågor

Här hittar du information till våra olika presskontakter

Pressbrief

Här kan du se pressbriefen om den fortsatta utredningen inom hemtjänsten. Pressbriefen hölls torsdag 19 september 13.00.

 

Kontakta vård- och omsorgsförvaltningen

Kontaktcenter i Stadshuset
Uppsala kommuns Kontaktcenter hjälper dig att hitta svar på allmänna frågor eller komma i kontakt med en handläggare på vård- och omsorgsförvaltningen.
Se öppettider och få mer information om Kontaktcenter

Kommunens biståndshandläggare
Du når kommunens biståndshandläggare för funktionsnedsättning och äldreomsorg via telefon eller e-post.
Se kontaktuppgifter till kommunens biståndshandläggare

Telefon (kommunens kontaktcenter):
018-727 00 00
E-post:
vard-ochomsorgsforvaltningen@uppsala.se
Besöksadress:
Stadshuset, Stadshusgatan 2
Postadress:
Uppsala kommun
vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala

Nyheter om äldreomsorg och senior

  • Djur sprider glädje hos boende på Dalbyhemmet

    Kaniner och höns på innergården och regelbundna besök av hundar och hästar, är numera vanliga inslag i de boendes vardag på Dalbyhemmet. ”Många av våra boende har haft djur hela livet och därför vill vi göra det möjligt att ha djur här också”, säger verksamhetscheferna Andreas Örnevall och Emma Reiterer.

  • Extern utredning av händelser inom hemtjänsten är klar

    Nu är den externa utredningen av händelserna inom hemtjänsten klar. Händelserna uppdagades förra året och det handlade om två kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp av personal inom hemtjänsten.

  • Öppet hus för seniorer

    Nyfiken på vad du som senior kan hitta på i Uppsala? Välkommen till öppet hus för att prova på aktiviteter, få inspiration, njuta av musikunderhållning och ta en fika!

Se fler nyheter
  • Anhörigdagarna 6-8 oktober

    Under tre dagar i början av oktober kan du som stöttar någon i din närhet lyssna på föredrag och delta i en workshop.

  • Handla dagligvaror digitalt

    Det här är en lista på butiker där du kan beställa dagligvaror med hjälp av internet och få varorna levererade hem. Syftet med sidan är att underlätta digitala inköp för personer som har hemtjänst.

  • Seniorerbjudande på Uppsalas restauranger

    Utbudet av restauranger i Uppsala är stort och på vissa har du som senior rabatt.

Så arbetar vi med äldreomsorg och senior

  • Så arbetar vi med:

    Äldrevänlig kommun

    Uppsala kommun vill förbättra äldres möjligheter att leva ett hälsosamt och oberoende liv och öka deras delaktighet i samhällsfrågor.

  • Så arbetar vi med:

    Stöd till personer som utsätts för våld i nära relationer

    Uppsala kommun har fattat beslut om en nollvision mot våld i nära relationer. Vi arbetar med flera olika satsningar och insatser för att tidigt fånga upp och förhindra att människor blir utsatta för våld i nära relationer. Vi hjälper och skyddar också dem som blivit drabbade. Våld i nära relationer är ett samlingsbegrepp som omfattar fysiskt, psykiskt och sexuellt våld samt olika former av hot, utnyttjande och förtryck.