Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Kort om

Elever som har svårt att nå målen har rätt att få stöd. Det finns olika typer av stöd i grundskolan:

  • ledning och stimulans
  • extra anpassningar
  • särskilt stöd.

Dessutom finns resursenheter, sjukhusundervisning, distansundervisning och centrala stödfunktioner för skolorna.

Ledning och stimulans

Ledning och stimulans betyder att skolan ska arbeta för att ge alla elever samma möjligheter oavsett vilka förutsättningar de har.

Skolan ska uppmärksamma vilken sorts stöd eleverna behöver och skapa en bra lärmiljö för alla elever.

Extra anpassningar

Extra anpassningar ges i elevens klass på skolan i den vanliga undervisningen. Det gäller också på fritids.

Exempel på extra anpassningar är:

  • extra tydliga instruktioner
  • hjälp att förstå texter
  • anpassade läromedel
  • hjälp med digital teknik
  • viss specialpedagogisk insats.

Särskilt stöd

Om extra anpassningar inte räcker för att eleven ska nå målen ska personalen anmäla det till rektor. Rektor ansvarar för att elevens behov av särskilt stöd utreds. Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, ska rektor besluta om det och beskriva åtgärderna i ett åtgärdsprogram.

Exempel på särskilt stöd är:

  • hjälp av specialpedagog
  • hjälp av elevassistent
  • placering i särskild undervisningsgrupp
  • enskild undervisning
  • anpassad studiegång
  • distansundervisning
  • placering i resursenhet.

Resursenheter

Resursenheterna är för elever som är i stort behov av förstärkt undervisning och social utveckling. Det finns lokala resursenheter och centrala resursenheter. 

Det är rektor för hemskolan som ansöker om att en elev ska gå i resursenhet. Vårdnadshavare kan inte söka plats för sitt barn på resursenhet.

Elever som går i friskola kan inte få plats på resursenhet.

Lokala resursenheter

Eleven får undervisning i en mindre grupp på sin skola. Stödet är för elever som inte kan få tillräckligt stöd i undervisning och socialt samspel på sina lektioner.

En skolas lokala resursenhet kan också ta emot elever från andra kommunala  skolor.

Centrala resursenheter

Stödet är för elever som behöver mycket stort stöd i undervisning och socialt samspel i en mer anpassad lärmiljö än vad elevens hemskola kan erbjuda.

De centrala resursenheterna är anpassade för att stötta elever med till exempel autism, språkstörning eller psykosocial problematik. 

Läs om de centrala resursenheterna på resursenheter.uppsala.se

Sjukhusundervisning

Elev som vårdas på sjukhus kan ibland inte delta i den ordinarie undervisningen på sin skola. Eleven har då rätt till undervisning på sjukhuset.

Läs om sjukhusundervisningen på sjukhusundervisningen.uppsala.se

Distansundervisning

Distansundervisning är för elever med behov av särskilt stöd och som inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik.

Distansundervisningen är för elever i årskurs 7, 8 och 9 från kommunala och fristående grundskolor.

Rektorer för grundskolor i hela Sverige kan ansöka om att en elev ska få plats på distansundervisning. Vårdnadshavare kan inte söka plats för sitt barn på distansundervisning.

Centralt stöd för skolans rektor och personal

Rektor och personal i skolan kan få stöd av grundskolans centrala stödorganisation och Barn- och elevhälsan.

Där finns specialpedagoger, skolläkare, skolsköterskor, kuratorer, psykologer, logopeder, synpedagoger och hörselpedagoger som ger stöd till rektor och personal på skolan. 

Barn- och elevhälsan arbetar också med att utveckla skolornas förebyggande och hälsofrämjande arbete.

Läs om grundskolans centrala stödorganisation

Nyheter om grundskola och fritidshem

  • Förskolan och resursenheterna får 18 miljoner extra

    Utbildningsnämnden har beslutat om 6 miljoner kronor i extra ersättning till kommunens förskolor och 12 miljoner kronor extra till elever i grundskolans resursenheter.

  • Betalar du rätt avgift för förskola, familjedaghem och fritids?

    Uppsala kommun genomför varje år en avgiftskontroll för att se till att familjer som har barn i förskola, familjedaghem och fritidshem betalar rätt avgift. Nu är det dags för årets avgiftskontroll.

  • Nya Kvarngärdesskolan invigd

    Den 4 september invigdes den nya Kvarngärdesskolan. Den välkomnar upp till 990 elever från årskurs F – 9 till moderna och trygga ytor. Skolan är uppförd i enlighet med certifieringen Miljöbyggnad Silver 4.0.

Se fler nyheter
  • Framtidsklubben GRO

    En fritidsaktivitet där elever med särskild begåvning får fördjupa sitt intresse för hållbarhet och framtid. 

  • Matteklubben

    Matteklubben är för barn som har stort intresse för matematik.

Så arbetar vi med grundskola och fritidshem

  • Så arbetar vi med:

    Aktiva och hållbara resor för barn och unga

    Barnets resa handlar inte bara om att ta sig från en plats till en annan. Barn som får göra aktiva resor blir mer självständiga och mår bättre. Samtidigt läggs grunden för goda vanor. Uppsala kommun arbetar med att öka andelen barn och unga som går, cyklar eller tar bussen till och från förskola, skola och fritidsaktiviteter.

  • Så arbetar vi med:

    Höjda kunskapsresultat och likvärdig skola

    Ett av skolans viktigaste uppdrag är att kompensera för barns och ungas skillnader i uppväxtvillkor. Oavsett bakgrund och förutsättningar ska alla barn och elever få en likvärdig chans att lyckas i skolan och få med sig en god utbildning ut i livet. Många verksamheter behöver fungera och samverka för att nå målet om en likvärdig skola.