Innehåll
Kort om
Elever som har svårt att nå målen har rätt att få stöd. Det finns olika typer av stöd i grundskolan:
- ledning och stimulans
- extra anpassningar
- särskilt stöd.
Dessutom finns resursenheter, sjukhusundervisning, distansundervisning och centrala stödfunktioner för skolorna.
Ledning och stimulans
Ledning och stimulans betyder att skolan ska arbeta för att ge alla elever samma möjligheter oavsett vilka förutsättningar de har.
Skolan ska uppmärksamma vilken sorts stöd eleverna behöver och skapa en bra lärmiljö för alla elever.
Extra anpassningar
Extra anpassningar ges i elevens klass på skolan i den vanliga undervisningen. Det gäller också på fritids.
Exempel på extra anpassningar är:
- extra tydliga instruktioner
- hjälp att förstå texter
- anpassade läromedel
- hjälp med digital teknik
- viss specialpedagogisk insats.
Särskilt stöd
Om extra anpassningar inte räcker för att eleven ska nå målen ska personalen anmäla det till rektor. Rektor ansvarar för att elevens behov av särskilt stöd utreds. Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, ska rektor besluta om det och beskriva åtgärderna i ett åtgärdsprogram.
Exempel på särskilt stöd är:
- hjälp av specialpedagog
- hjälp av elevassistent
- placering i särskild undervisningsgrupp
- enskild undervisning
- anpassad studiegång
- distansundervisning
- placering i resursenhet.
Resursenheter
Resursenheterna är för elever som är i stort behov av förstärkt undervisning och social utveckling. Det finns lokala resursenheter och centrala resursenheter.
Det är rektor för hemskolan som ansöker om att en elev ska gå i resursenhet. Vårdnadshavare kan inte söka plats för sitt barn på resursenhet.
Elever som går i friskola kan inte få plats på resursenhet.
Lokala resursenheter
Eleven får undervisning i en mindre grupp på sin skola. Stödet är för elever som inte kan få tillräckligt stöd i undervisning och socialt samspel på sina lektioner.
En skolas lokala resursenhet kan också ta emot elever från andra kommunala skolor.
Centrala resursenheter
Stödet är för elever som behöver mycket stort stöd i undervisning och socialt samspel i en mer anpassad lärmiljö än vad elevens hemskola kan erbjuda.
De centrala resursenheterna är anpassade för att stötta elever med till exempel autism, språkstörning eller psykosocial problematik.
Läs om de centrala resursenheterna på resursenheter.uppsala.se
Sjukhusundervisning
Elev som vårdas på sjukhus kan ibland inte delta i den ordinarie undervisningen på sin skola. Eleven har då rätt till undervisning på sjukhuset.
Läs om sjukhusundervisningen på sjukhusundervisningen.uppsala.se
Distansundervisning
Distansundervisning är för elever med behov av särskilt stöd och som inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik.
Distansundervisningen är för elever i årskurs 7, 8 och 9 från kommunala och fristående grundskolor.
Rektorer för grundskolor i hela Sverige kan ansöka om att en elev ska få plats på distansundervisning. Vårdnadshavare kan inte söka plats för sitt barn på distansundervisning.
Centralt stöd för skolans rektor och personal
Rektor och personal i skolan kan få stöd av grundskolans centrala stödorganisation och Barn- och elevhälsan.
Där finns specialpedagoger, skolläkare, skolsköterskor, kuratorer, psykologer, logopeder, synpedagoger och hörselpedagoger som ger stöd till rektor och personal på skolan.
Barn- och elevhälsan arbetar också med att utveckla skolornas förebyggande och hälsofrämjande arbete.