Så arbetar vi med: Att motverka hemlöshet

Uppsala kommun arbetar uppsökande för att skapa kontakt med människor som lever i hemlöshet. Vi arbetar för att stötta och motivera hemlösa personer till att ta emot hjälp för att de ska få en bättre livssituation. Akut hemlösa kvinnor är extra prioriterade, då de är en särskilt utsatt grupp. I vårt arbete samarbetar vi med andra aktörer inom kommunen, civilsamhället och Region Uppsala.

Vårt mål:

Att minska hemlösheten i Uppsala

• Uppsökande verksamhet

Uppsala kommun arbetar uppsökande gentemot akut hemlösa personer för att ta reda på vilket stöd de behöver och motivera dem till att ta emot hjälp.

• Bostad först

Genom Bostad först kan personer som har varit hemlösa under en lång tid få hjälp med en egen lägenhet.

• Verksamheter som möter hemlösa

Det finns många verksamheter som möter och stöttar hemlösa personer i Uppsala. Både kommunens egna verksamheter och ideella organisationer.

• Definition av hemlöshet

Hemlösa människor lever under osäkra boendeförhållanden. Socialstyrelsen definierar hemlöshet utifrån fyra olika boendesituationer.