IT-stöd på Träffpunkter minskar digitalt utanförskap

Om du inte kan använda en mobiltelefon eller dator kan det vara svårt att hålla kontakten med nära och kära, betala räkningar och köpa bussbiljett. För att motverka digitalt utanförskap bland äldre finns hjälp att få på kommunens träffpunkter.

I dag kräver mycket i samhället att du och jag kan använda en dator, en surfplatta eller en mobiltelefon. Den moderna tekniken behövs när vi till exempel ska betala räkningar, söka efter information och kontakta läkaren. Du förväntas även köpa bussbiljett via mobilen. För den som inte känner sig bekväm med tekniken kan livet onekligen bli lite krångligt och begränsat. För att motverka digitalt utanförskap finns digitalt stöd på kommunens Träffpunkter 65+ sedan våren 2022.

Önskan om hjälp

Personalen på kommunens träffpunkter har snappat upp att det finns ett behov och önskan bland äldre att få hjälp med såväl mobiltelefon som surfplattor. Inte minst efter pandemin. Sedan i april är IT-stöd en given och officiell punkt på schemat hos många av kommunens träffpunkter.
– Personalen på kommunens träffpunkter har alltid funnits till hands för frågor, men sedan i våras kör vi organiserade träffar med fokus på frågor om dator- och mobilanvändande, säger Taha Baroudi, verksamhetschef Träffpunkter 65+.

Unga utbildar äldre

Förutom den ordinarie personalen på träffpunkterna har ungdomar från den ideella föreningen Ulvis, som utbildar i grundläggande datorkunskaper, funnits tillhands redan från start för support. Den ideella föreningen Senior-Net, som består av seniorer som utbildar andra seniorer i digital teknik, hjälper också till.
– Projektet IT-Lyftet går ut på att hjälpa och lära den som känner sig osäker och startade som ett samarbete mellan Uppsala kommun och Post- och telestyrelsen. Tack var ett fint samarbete även med olika ideella föreningar och organisationer får vi tillgång till värdefull kunskap och kan hjälpa fler, säger Taha Baroudi.

Underlättar livet

Birgitta Persson är en av alla pensionärer som tar tillfället att nyttja IT-supporten för att bli säkrare på digital teknik. Hon flyttade till Uppsala från Nybro i somras och besöker regelbundet Träffpunkten i Årsta.
­– Jag kommer hit varje dag för gymträning och ett socialt sammanhang. Så fort något med datorn krånglar och jag blir osäker tar jag med den hit. Alla är så omhändertagande och hjälpsamma. Tack vare IT-stödet känner jag mig betydligt tryggare. Nu kan jag både skicka sms, ringa och betala mina räkningar digitalt, säger Birgitta Persson.

Började i liten skala

Träffpunkterna i Storvreta, Nyby och Årsta var först med organiserat digitalt stöd. Erfarenheterna har varit värdefulla i vidareutvecklingen av det digitala stödet.
– Vi började med utbildning i grupp men insåg rätt snart att kunskapsnivån varierar och att det blev lång väntan för individuella frågor. Tack vare den insikten satsar vi på kortare genomgångar i grupp och mer tid för praktisk hjälp, säger Taha Baroudi.

Gör skillnad

Rana Masri arbetar på Träffpunkten i Årsta och har vuxit upp med digital teknik och delar gärna med sig av kunskapen:
– Jag förstår att man känner sig utanför samhället om man inte känner sig trygg i att använda en mobil eller surfplatta. Jag tycker det är roligt att hjälpa till och att verkligen göra skillnad. Ena stunden visar jag någon hur man kan läsa tidningen på en platta, nästa stund betalar vi räkningar.

Birgitta Persson och Masri Rana.jpg
Rana Masri och Birgitta Persson under IT-stödet på Årstagården en måndag i februari. Foto: Thérése Larsson