Det kan kännas krångligt och svårt att söka bygglov, särskilt när du gör det första gången. Bygglovhjälpen är en digital guide som visar om du behöver söka bygglov, annat lov eller göra en anmälan. I guiden får du också hjälp med att se vilka handlingar du behöver skicka in för att din ansökan ska vara så komplett som möjligt.
Vi håller på att uppdatera bygglovhjälpen utifrån det nya regelverket som började gälla 1 december 2025. Under tiden är du välkommen att kontakta oss om du har frågor. Du kan också läsa mer om vad som kräver bygglov på Boverkets webbplats.
Läs om lov och anmälningsplikt på
Boverket.se
Du kan följa och hantera ditt ärende via våra e-tjänster.
Följ och hantera ditt ärende via e-tjänster
Har du frågor om ditt ärende kan du kontakta din handläggare under telefontiderna nedan.
Telefontid:
Måndag: 13.00–14.00
Tisdag och onsdag: 9.00–10.00
Torsdag: 13.00–14.00
Behöver du vägledning innan du lämnar in din ansökan eller anmälan kan du nå våra bygglovsvägledare via Kontaktcenter.
Telefon: 018-727 00 00
Telefontid:
Måndag–torsdag: 9.00–12.00
E-post: bygglov-kontaktcenter@uppsala.se
Postadress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala
Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen.