Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

I korthet

Om du behöver hjälp med att ta dig till olika aktiviteter utanför hemmet kan du ha rätt till en ledsagare, så kallad ledsagarservice. Tillsammans med en ledsagare kan du till exempel delta i fritidsaktiviteter, gå på teater eller bara promenera. Ledsagarservice ska vara individuellt utformad.

Det kostar ingenting att ha en ledsagare, men du betalar själv för de aktiviteter du genomför.

Ledsagarservice finns både i lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) eller socialtjänstlagen (SoL). Du behöver inte veta vilken lag som ger dig rätt. Det håller biståndshandläggaren reda på.

Ansök om ledsagarservice

Du som vill ansöka om ledsagarservice ska kontakta en biståndshandläggare.
Kontakta en biståndshandläggare för att ansöka om ledsagarservice.

Välj utförare

Är du 18 år eller äldre och får ledsagarservice beviljat kan du göra ett så kallat eget val. Det betyder att du själv kan välja vilken utförare som ska utföra tjänsten bland de som är godkända inom Uppsala kommun.

Om du tycker det är svårt eller inte vill välja har kommunens egen utförare ansvaret att ordna ledsagare till dig. 

Så väljer du utförare

Så här gör du som ska välja utförare första gången.

  1. Välj utförare bland de godkända utförarna i Uppala kommun.
  2. Meddela ditt val till din biståndshandläggare.
  3. Biståndshandläggaren kontaktar den utförare du valt.
  4. Du och din utförare gör tillsammans en så kallad genomförandeplan. Det vill säga hur just din ledsagning ska se ut. 
  5. Du och din utförare skriver under genomförandeplanen och skickar till biståndshandläggaren.

Byt utförare

Du som vill byta utförare gör på samma sätt som när du valde utförare första gången.

Kom ihåg att du behöver meddela den nuvarande utföraren om ditt byte senast två veckor innan den nya utföraren börjar.

Godkända utförare

Här kan du läsa mer om de utförare av ledsagarservice som är godkända av Uppsala kommun.

Olivia Personlig Assistans

Kontakt

Kontaktperson: Camilla Bengtsdotter

Telefon: 018-472 80 00

E-post: opaupp@olivia.se

Webbplats: www.oliviapersonligassistans.se

Personal och kompetens

Antal anställda i Uppsala: På kontoret arbetar tre uppdragsansvariga chefer samt en enhetschef

Personalens utbildning: Kundens behov och önskemål styr valet av kompetens för ledsagaren. Inom bolaget finns en gedigen kompetens inom verksamhetsområdet LSS, SoL samt rehabilitering.

Specialkompetens/inriktning: Vi har bred kompetens och lång erfarenhet att möta personer som omfattas av LSS, till exempel med en NPF-diagnos, beteendeproblematik, kognitiva funktionsnedsättningar.

Språkkompetens:  Vi anpassar språkkompetens efter kundens önskemål.

Verksamhetens mål och speciella inriktningar

Olivia Personlig Assistans utför insatsen ledsagning utifrån dina önskemål och behov.

Så här arbetar vi med kvalitet

Vi arbetar systematiskt utifrån vårt kvalitetsledningssystem för att kvalitetssäkra insatsen och förbättra vår verksamhet. Årliga kvalitetskontroller genomförs

Synpunkter och klagomål tas emot av

Du kan framföra förbättringsförslag, synpunkter och klagomål direkt, via telefon, via mail eller via vår hemsida.

Övrigt

Utöver ledsagning utför vi personlig assistans.

Om företaget/organisationen

Driftsform: Aktiebolag 

Besöksadress: Fyrisborgsgatan 2

Telefon: 018-472 80 00

E-post: opaupp@olivia.se

Webbplats:  oliviapersonligassistans.se

Verksamhetsansvarig: Camilla Bengtsdotter, leg sjuksköterska

Telefon verksamhetsansvarig: 018 472 80 01 

Uppsala kommun – egen regi

Kontakt

Telefon: 018-727 00 00, telefontid 9-16 

E-post: blandadeinsatser@uppsala.se 

Verksamhetsansvarig: Kajsa Göthberg

Verksamhetsansvarig, telefon: 018-727 67 06

Webbplats: www.uppsala.se/funktionsnedsattning, vardochomsorg.uppsala.se

Personal och kompetens

Antal anställda i Uppsala: Cirka 450.

Personalens utbildning: Anpassas utifrån brukarens behov.

Specialkompetens/inriktning: Vi har lång och bred erfarenhet av arbete med stöd till personer med varierande behov. Stödet utformas efter individuella behov och biståndsbeslutet.

Språkkompetens; Vi anpassar språkkompetens efter önskemål och behov.

Verksamhetens mål och speciella inriktningar

Uppsala kommun är Sveriges största sammanhållna omsorgsförvaltning. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Göra skillnad, arbeta tillsammans, välkomna nyskapande. Detta innebär att den enskilde brukaren och dennes behov står i centrum och är utgångspunkten för insatsen.

Så här arbetar vi med kvalitet

Vi arbetar aktivt med systematiskt kvalitetsarbete. Medarbetare och ledning har tillgång till stödfunktioner och utbildningar inom ett brett område som kommer brukaren till nytta genom en hög kompetens och ett stort engagemang i alla led.

Synpunkter och klagomål tas emot av

Synpunkter och klagomål kan lämnas till ledsagaren själv, ansvarig koordinator eller verksamhetschef. De kan även lämnas på www.uppsala.se/synpunkter

Övrigt

Uppsala kommun bedriver samtliga verksamheter och insatser kopplade till området. Den stora och stabila organisationen är en garant för en säker insats med brukaren i fokus.

Om företaget/organisationen

Driftsform: Kommunal

Postadress: Uppsala kommun, Omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala

Besöksadress: Fyrisborgsgatan 1, Uppsala

Telefon: 018-727 00 00

Telefontider: 9.00-16.00

E-post: blandadeinsatser@uppsala.se

Webbplats: Uppsala.se och vardochomsorg.uppsala.se

Verksamhetsansvarig: Kajsa Göthberg

Telefon verksamhetsansvarig: 018-727 67 06

Kontakt

Kontakta kommunens biståndshandläggare

Biståndshandläggning funktionsnedsättning

Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala

Telefon

018–727 06 80
Telefontider: måndag, onsdag, torsdag och fredag 9.00–11.30, tisdag 13–15.30.

E-post

omsorg@uppsala.se

Besöksadress

Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar bara emot bokade besök.

Biståndshandläggning äldreomsorg

Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala

Telefon

018–727 65 00
Telefontider: måndag–fredag 9.00–12.00 och 13.00–16.00.

E-post

seniorguide@uppsala.se

Besöksadress

Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar endast emot bokade besök.

Du som skickar post till oss: kom ihåg att märka ditt kuvert med Biståndshandläggning funktionsnedsättning eller Biståndshandläggning äldreomsorg.

Nyheter om funktionsnedsättning

Se fler nyheter
  • Mässa för dig med funktionsnedsättning

    Torsdag 25 september finns många verksamheter från kommunen, regionen och föreningar i Stadshuset för att svara på frågor från dig med en funktionsnedsättning.

  • Anhörigdagarna 6-8 oktober

    Under tre dagar i början av oktober kan du som stöttar någon i din närhet lyssna på föredrag och delta i en workshop.

  • Handla dagligvaror digitalt

    Det här är en lista på butiker där du kan beställa dagligvaror med hjälp av internet och få varorna levererade hem. Syftet med sidan är att underlätta digitala inköp för personer som har hemtjänst.

Så arbetar vi med funktionsnedsättning

  • Så arbetar vi med:

    Full delaktighet

    Uppsala kommuns verksamheter ska vara tillgängliga för alla människor. I dag finns det olika hinder som gör det svårt för personer med funktionsnedsättningar att delta i samhället på lika villkor som andra. Därför höjer Uppsala kommun nu sin ambitionsnivå och ska se till att kommunen är tillgänglig för alla som bor här eller besöker kommunen.

  • Så arbetar vi med:

    Stöd till personer som utsätts för våld i nära relationer

    Uppsala kommun har fattat beslut om en nollvision mot våld i nära relationer. Vi arbetar med flera olika satsningar och insatser för att tidigt fånga upp och förhindra att människor blir utsatta för våld i nära relationer. Vi hjälper och skyddar också dem som blivit drabbade. Våld i nära relationer är ett samlingsbegrepp som omfattar fysiskt, psykiskt och sexuellt våld samt olika former av hot, utnyttjande och förtryck.