Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. I korthet

    Om du behöver hjälp med att ta dig till olika aktiviteter utanför hemmet kan du ha rätt till en ledsagare, så kallad ledsagarservice. Tillsammans med en ledsagare kan du till exempel delta i fritidsaktiviteter, gå på teater eller bara promenera. Ledsagarservice ska vara individuellt utformad.

    Det kostar ingenting att ha en ledsagare, men du betalar själv för de aktiviteter du genomför.

    Ledsagarservice finns både i lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) eller socialtjänstlagen (SoL). Du behöver inte veta vilken lag som ger dig rätt. Det håller biståndshandläggaren reda på.

  2. Ansök om ledsagarservice

    Du som vill ansöka om ledsagarservice ska kontakta en biståndshandläggare.
    Kontakta en biståndshandläggare för att ansöka om ledsagarservice.

  3. Välj utförare

    Är du 18 år eller äldre och får ledsagarservice beviljat kan du göra ett så kallat eget val. Det betyder att du själv kan välja vilken utförare som ska utföra tjänsten bland de som är godkända inom Uppsala kommun.

    Om du tycker det är svårt eller inte vill välja har kommunens egen utförare ansvaret att ordna ledsagare till dig. 

    Så väljer du utförare

    Så här gör du som ska välja utförare första gången.

    1. Välj utförare bland de godkända utförarna i Uppala kommun.
    2. Meddela ditt val till din biståndshandläggare.
    3. Biståndshandläggaren kontaktar den utförare du valt.
    4. Du och din utförare gör tillsammans en så kallad genomförandeplan. Det vill säga hur just din ledsagning ska se ut. 
    5. Du och din utförare skriver under genomförandeplanen och skickar till biståndshandläggaren.
  4. Byt utförare

    Du som vill byta utförare gör på samma sätt som när du valde utförare första gången.

    Kom ihåg att du behöver meddela den nuvarande utföraren om ditt byte senast två veckor innan den nya utföraren börjar.

  5. Godkända utförare

    Här kan du läsa mer om de utförare av ledsagarservice som är godkända av Uppsala kommun.

    Kontakt

    Kontaktperson: Zoya Khosravi

    Telefon: 073-901 55 31

    E-post: zoyak@forenadecare.com

    Webbplats: forenedecare.se

    Personal och kompetens

    Antal anställda i Uppsala: 350

    Personalens utbildning: Undersköterskor/vårdbiträde samt legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal.

    Specialkompetens/inriktning: Vi har erfarna medarbetare med bred kompetens inom vård och omsorg.

    Språkkompetens: Vi har bred språkkompetens bland våra anställda och anpassar oss efter dina önskemål och behov.

    Verksamhetens mål och speciella inriktningar

    Forenede Care Uppsala hemvård är ett familjeföretag som värdesätter kvalité och kompetens. Vårt motto Omtanke – Vänlighet – Service är vår ledstjärna och präglar hela vår verksamhet. Hos oss får du ett varmt, respektfullt och värdigt bemötande som skapar tillit och förtroende. Vi finns alltid som ett stöd för att du som kund skall kunna leva utifrån din identitet och personlighet vilket innebär ett meningsfullt liv.

    Så här arbetar vi med kvalitet

    Vi är certifierade inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö och arbetar utifrån vårt kvalitetssystem för att säkerhetsställa en trygg och god omvårdnad.

    Vi arbetar utifrån den nationella värdegrunden samt de lokala värdighetsgarantierna och följer Uppsala kommuns riktlinjer inom hälso- och sjukvård inklusive rehabilitering.

    Synpunkter och klagomål tas emot av

    Synpunkter och klagomål kan lämnas muntligt eller skriftligt på ansedd blankett till ledsagaren själv eller till ansvarig enhetschef.

    Övrigt

    Forenede Care, Uppsala Hemvård, bedriver vård och omsorg dygnet runt på uppdrag av Uppsala kommun. Om du får utökat hjälpbehov inom omvårdnad, service samt hälso- och sjukvård har vi team bestående av undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter/sjukgymnaster, arbetsterapeuter som kan erbjuda dig som kund en och samma utförare under dygnets alla timmar.

    Om företaget/organisationen

    Driftsform: Privat

    Postadress: Liljefors Torg 4, 754 29 Uppsala

    Besöksadress: Liljefors Torg 4, 754 29 Uppsala

    Telefon: 018-418 61 01

    Telefontider: 08.00-16.00

    E-post: zoyak@forenadecare.com

    Webbplats: forenedecare.se

    Verksamhetsansvarig: Zoya Khosravi

    Telefon verksamhetsansvarig: 073-901 55 31

    Glaucus avtal med Uppsala kommun går ut 9 april 2024.

    Kontakt

    Kontaktperson: Sandra Lötbom Andersson

    Telefon: 018-470 30 18

    E-post: info@glaucusassistans.se

    Webbplats: www.glaucusassistans.se

    Personal och kompetens

    Antal anställda i Uppsala:  På kontoret i Uppsala arbetar 4 personer, utöver det har vi 100 medarbetare.

    Personalens utbildning: Valet av ledsagare utgår från kundens behov och önskemål och alltid i samråd med kund.

    Specialkompetens/inriktning. Vi på Glaucus Assistans har alla lång erfarenhet av arbete med personer som omfattas av LSS. Vårt stöd utformas alltid efter kundens individuella behov.

    Språkkompetens: Vi har medarbetare som pratar olika språk och vi anpassar språkkompetens efter kundens behov och önskemål.

    Verksamhetens mål och speciella inriktningar

    Vår drivkraft och mål är att utforma en individuell ledsagarservice på ett sätt som ger oss nöjda kunder och medarbetare. Medarbetare som tillsammans med kunden skapar en vardag efter kundens behov är ett av våra mål. Vi arbetar utifrån att alla våra medarbetare alltid ska ha ett respektfullt bemötande och en hög tillgänglighet.

    Hos oss är det kundens behov och önskemål som styr. Du som kund är alltid delaktig i valet av vem du önskar ska bli din ledsagare och känner du dig inte nöjd med din ledsagare så har du självklart möjlighet att byta.

    Så här arbetar vi med kvalitet

    Glaucus Assistans arbetar aktivt med det systematiska kvalitetsarbetet. Vi arbetar utifrån våra rutiner och vårt kvalitetsledningssystem där årliga kvalitetskontroller utförs. Vi erbjuder medarbetare utbildningar anpassat till uppdragen. Målet är att alla uppdrag ska genomföras utifrån aktuell lagstiftning, med god kvalitet, regelbundet följas upp och utvecklas.

    Synpunkter och klagomål tas emot av

    Du kan framföra förbättringsförslag, synpunkter och klagomål direkt till oss via telefon 018-470 30 18, via e-post info@glaucusassistans.se eller genom att skriftligt lämna blanketten synpunkter och klagomål till oss på Kungsängsvägen 31 a.

    Övrigt

    Glaucus Assistans bedriver, utöver ledsagarservice LSS, personlig assistans enligt LSS till barn och vuxna.

    Vi är verksamma på flera orter i Sverige och har kontor i centrala Uppsala.

    Om företaget

    Driftsform: Aktiebolag

    Postadress: Kungsängsvägen 31A

    Besöksadress: Kungsängsvägen 31A

    Telefon: 018-470 30 18

    E-post: info@glaucusassistans.se

    Webbplats:  glaucusassistans.se

    Verksamhetsansvarig: Sandra Lötbom Andersson

    Telefon verksamhetsansvarig: 018-470 30 18

    Kontakt

    Kontaktperson: Camilla Bengtsdotter

    Telefon: 018-472 80 00

    E-post: opaupp@olivia.se

    Webbplats: www.oliviapersonligassistans.se

    Personal och kompetens

    Antal anställda i Uppsala: På kontoret arbetar tre uppdragsansvariga chefer samt en enhetschef

    Personalens utbildning: Kundens behov och önskemål styr valet av kompetens för ledsagaren. Inom bolaget finns en gedigen kompetens inom verksamhetsområdet LSS, SoL samt rehabilitering.

    Specialkompetens/inriktning: Vi har bred kompetens och lång erfarenhet att möta personer som omfattas av LSS, till exempel med en NPF-diagnos, beteendeproblematik, kognitiva funktionsnedsättningar.

    Språkkompetens:  Vi anpassar språkkompetens efter kundens önskemål.

    Verksamhetens mål och speciella inriktningar

    Olivia Personlig Assistans utför insatsen ledsagning utifrån dina önskemål och behov.

    Så här arbetar vi med kvalitet

    Vi arbetar systematiskt utifrån vårt kvalitetsledningssystem för att kvalitetssäkra insatsen och förbättra vår verksamhet. Årliga kvalitetskontroller genomförs

    Synpunkter och klagomål tas emot av

    Du kan framföra förbättringsförslag, synpunkter och klagomål direkt, via telefon, via mail eller via vår hemsida.

    Övrigt

    Utöver ledsagning utför vi personlig assistans.

    Om företaget/organisationen

    Driftsform: Aktiebolag 

    Besöksadress: Fyrisborgsgatan 2

    Telefon: 018-472 80 00

    E-post: opaupp@olivia.se

    Webbplats:  oliviapersonligassistans.se

    Verksamhetsansvarig: Camilla Bengtsdotter, leg sjuksköterska

    Telefon verksamhetsansvarig: 018 472 80 01 

    Kontakt

    Telefon: 018-727 00 00, telefontid 9-16 

    E-post: blandadeinsatser@uppsala.se 

    Verksamhetsansvarig: Britt Åkerström

    Verksamhetsansvarig, telefon: 018-727 68 19

    Webbplats: www.uppsala.se/funktionsnedsattning, vardochomsorg.uppsala.se

    Personal och kompetens

    Antal anställda i Uppsala: Cirka 450.

    Personalens utbildning: Anpassas utifrån brukarens behov.

    Specialkompetens/inriktning: Vi har lång och bred erfarenhet av arbete med stöd till personer med varierande behov. Stödet utformas efter individuella behov och biståndsbeslutet.

    Språkkompetens; Vi anpassar språkkompetens efter önskemål och behov.

    Verksamhetens mål och speciella inriktningar

    Uppsala kommun är Sveriges största sammanhållna omsorgsförvaltning. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Göra skillnad, arbeta tillsammans, välkomna nyskapande. Detta innebär att den enskilde brukaren och dennes behov står i centrum och är utgångspunkten för insatsen.

    Så här arbetar vi med kvalitet

    Vi arbetar aktivt med systematiskt kvalitetsarbete. Medarbetare och ledning har tillgång till stödfunktioner och utbildningar inom ett brett område som kommer brukaren till nytta genom en hög kompetens och ett stort engagemang i alla led.

    Synpunkter och klagomål tas emot av

    Synpunkter och klagomål kan lämnas till ledsagaren själv, ansvarig koordinator eller verksamhetschef. De kan även lämnas på www.uppsala.se/synpunkter

    Övrigt

    Uppsala kommun bedriver samtliga verksamheter och insatser kopplade till området. Den stora och stabila organisationen är en garant för en säker insats med brukaren i fokus.

    Om företaget/organisationen

    Driftsform: Kommunal

    Postadress: Uppsala kommun, Omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala

    Besöksadress: Fyrisborgsgatan 1, Uppsala

    Telefon: 018-727 00 00

    Telefontider: 9.00-16.00

    E-post: blandadeinsatser@uppsala.se

    Webbplats: Uppsala.se och vardochomsorg.uppsala.se

    Verksamhetsansvarig: Britt Åkerström

    Telefon verksamhetsansvarig: 018-727 68 19

  6. Kontakt

    Kontakta kommunens biståndshandläggare

    Biståndshandläggning funktionsnedsättning
    Uppsala kommun
    Vård- och omsorgsförvaltningen
    753 75 Uppsala
    Telefon: 018–727 06 80
    Telefontider: måndag, onsdag, torsdag och fredag 9.00–11.30. Tisdag 13–15.30.
    E-post: omsorg@uppsala.se
    Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
    Vi tar bara emot bokade besök.

    Biståndshandläggning äldreomsorg
    Uppsala kommun
    Vård- och omsorgsförvaltningen
    753 75 Uppsala
    Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
    E-post: seniorguide@uppsala.se
    Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
    Vi tar endast emot bokade besök.

    Du som skickar post till oss: kom ihåg att märka ditt kuvert med Biståndshandläggning funktionsnedsättning eller Biståndshandläggning äldreomsorg.

Nyheter om funktionsnedsättning

  • Problem med telefonin

    Uppdatering 26 december 5.30: problemen är nu lösta och det går att ringa som vanligt igen.

  • Häng med på Kulturveckan 2023!

    Snart är det dags för Kulturveckan i Uppsala. Den 13–19 november kan du ta del av en mängd olika kulturupplevelser av, med och för personer med intellektuella funktionsnedsättningar.

Kampanjer
  • Jobba som sommarvikarie inom vård och omsorg

    Gör skillnad och få en värdefull arbetslivserfarenhet!

  • Bli en av oss

    Sveriges viktigaste jobb - kommunal primärvård

Så arbetar vi med funktionsnedsättning

  • Så arbetar vi med:

    Stöd till personer som utsätts för våld i nära relationer

    Uppsala kommun har fattat beslut om en nollvision mot våld i nära relationer. Vi arbetar med flera olika satsningar och insatser för att tidigt fånga upp och förhindra att människor blir utsatta för våld i nära relationer. Vi hjälper och skyddar också dem som blivit drabbade. Våld i nära relationer är ett samlingsbegrepp som omfattar fysiskt, psykiskt och sexuellt våld samt olika former av hot, utnyttjande och förtryck.

  • Så arbetar vi med:

    Full delaktighet

    Uppsala kommuns verksamheter ska vara tillgängliga för alla människor. I dag finns det olika hinder som gör det svårt för personer med funktionsnedsättningar att delta i samhället på lika villkor som andra. Därför höjer Uppsala kommun nu sin ambitionsnivå och ska se till att kommunen är tillgänglig för alla som bor här eller besöker kommunen.