Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. Hjälp dygnet runt

    Med ett trygghetslarm kan du kalla på hjälp dygnet runt. Du har alltid på dig larmet, till exempel runt handleden. När du trycker på larmknappen får du röstkontakt med trygghetsjouren. Vid behov skickar de hemtjänst till dig. 

    Om vi inte får kontakt med dig när du larmar åker hemtjänsten till dig för att få reda på hur du mår. Larmet ska du i första hand använda när något oförutsett händer exempelvis om du ramlar eller blir sjuk.

    För att få ett trygghetslarm behöver du vara bosatt i Uppsala och ha ett beslut från en biståndshandläggare.

  2. Så får du ett larm

    1. Du ansöker om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare. Biståndshandläggare för personer 65 år och äldre finns på vård- och omsorgsförvaltningen, telefon: 018-727 65 00, besöksadress: Stadshusgatan 2, Uppsala.
    2. Du får ett beslut om trygghetslarm. Väntetiden för att få ett larm installerat är fem arbetsdagar.
    3. Hemtjänsten kontaktar dig för ett hembesök inom tre dagar efter att du har fått ditt beslut.
    4. Hemtjänsten besöker dig och skriver ner de saker som du tycker att de bör veta när de kommer på ett larm.
    5. Larminstallatören kontaktar dig för att bestämma en tid för installation av larmet. Kontakten sker inom två dagar efter hembesöket.
    6. Larminstallatören kommer hem till dig och installerar larmet. Trygghetslarmet består av två delar, en basenhet och en tillhörande larmklocka som du bär runt handleden. Väntetid för att få larmet installerat är fem vardagar.
    7. När trygghetslarmet är installerat skriver vi ett hyresavtal.
  3. Ta inte av larmklockan till trygghetslarmet

    Du ska alltid ha larmklockan på dig. Klockan är vattentät och klarar både bad och dusch.

  4. Kontroll av trygghetslarm

    Trygghetslarmet gör automatiska testlarm flera gånger per dygn för att kontrollera att allt fungerar. Det är ingenting du märker av.

    Ta för vana att själv provlarma en gång per månad genom att trycka på din larmknapp. När Trygghetsjouren svarar säger du att du provlarmar.

    Larmet har ett inbyggt batteri som fungerar i ungefär 20 timmar vid strömavbrott.

  5. Flytta inte det installerade larmet

    Laminstallatören väljer den plats i ditt hem där mobiltäckningen är bäst. Låt därför basenheten stå kvar på den platsen och låt alltid kontakten sitta i.

    Om basenheten är utan ström för länge finns risk för att batteriet laddas ur och trygghetslarmet slutar fungera. Lämna basenheten inkopplad med elsladden i eluttaget om du åker bort.

    Räckvidden för larmklockan garanteras inom bostaden.

  6. Om du byter bostad, dörr eller lås

    Om du ska flytta

    Om du ska flytta ska du kontakta Seniorguide Uppsala i god tid innan så att vi hinner installera trygghetslarmet i den nya bostaden innan du flyttar in.

    Om du byter dörr eller lås

    Om du ska byta dörr eller lås i din bostad behöver du kontakta hemtjänsten så att de kan kvittera ut en ny nyckel eller nycklar.

  7. Om du reser bort

    Om du reser bort eller hamnar på sjukhus är det viktigt att du meddelar det till hemtjänsten eller trygghetsjouren. Lämna basenheten inkopplad med elsladden i eluttaget om du åker bort. Tänk på att provlarma larmet när du kommer hem igen.

  8. Överlåta eller lämna tillbaka ett trygghetslarm

    När du lämnar tillbaka ditt trygghetslarm

    När du inte längre behöver trygghetslarmet ska du så snart som möjligt lämna tillbaka det till hemtjänsten. När du lämnar tillbaka trygghetslarmet med larmklockan får du tillbaka dina nycklar. Hyran för trygghetslarmet betalas alltid nästkommande månad efter man lämnat tillbaka larmet. Om du inte lämnar tillbaka trygghetslarmet eller om du råkar ha sönder larmet eller larmklockan blir du ersättningsskyldig.

    Att överlåta larmet

    Du kan överlåta trygghetslarmet till någon som bor i samma hushåll. Om du vill överlåta ditt trygghetslarm behöver du kontakta Seniorguide Uppsala då ett biståndsbeslut behövs för den som vill ta över larmet.

  9. Service av trygghetslarm

    Trygghetsjourens larminstallatörer ansvarar för att installera och serva trygghetslarmet. Om du har frågor rörande installationen eller service av trygghetslarm kan du kontakta kommunens larmsamordnare.

  10. Nycklar

    När du larmar kommer din hemvårdsutförare hem till dig. De måste därför ha nyckel till din bostad. Nyckeln eller nycklarna kvitteras ut av din hemvårdsutförare vid första hembesöket.  Nyckeln eller nycklarna förvaras i ett låst nyckelskåp hos din hemvårdsutförare.

    Alla som har omvårdnadsinsatser eller trygghetslarm får även ett Phonirolås (elektroniskt lås) monterat på insidan av dörren. Via Phonirolåset kan din hemvårdsutförare göra insatsregistrering av tid samt öppna med hjälp av en kodad mobiltelefon som kräver en speciell behörighet för att kunna användas.

    Mer information av Phonirolås får du av din utförare av din hemvårdsutförare.

  11. Kostnad

    Avgiften för trygghetslarm är baserad på din inkomst och kostar max 217 kronor för varje påbörjad månad.

  12. Kontakta oss

    Du som har ett trygghetslarm kan ringa till oss om du vill få kontakt med din hemtjänst eller hemsjukvården kväll, natt eller helg. Telefonnumret är 018-727 51 70.

    Vid behov av akutsjukvård eller ambulans – ring 112.

  13. Larmsamordnare

    (vardagar 09.00–16.00)

    Telefon:
    018-727 65 28
    Trygghetsjouren

    (dygnet runt)

    Telefon:
    018 - 727 51 70
    Kontakta Seniorguide Uppsala
    Telefon:
    018-727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
    Besöksadress:
    Stadshuset, Stadshusgatan 2
    Postadress:
    Uppsala kommun, vård- och omsorgsförvaltningen, 753 75 Uppsala

Nyheter om äldreomsorg och senior

  • Granskning av handläggning och beslut inom hemtjänsten

    På uppdrag av Uppsala kommun har inRikta granskat handläggning och beslut inom ett av Attendos hemvårdsområden. Syftet har varit att se om deras ärenden följer gällande riktlinjer och arbetsordning, samt att se om det finns brister i myndighetsutövningen.

  • Träffpunkt 65+ startar i Almunge 3 maj

    Välkommen till Uppsala kommuns mobila Träffpunkt 65+ i Almunge bygdegård.

  • Vi söker äldreambassadörer

    Är du engagerad, flexibel och full av idéer? Då kan du bli en av kommunens äldreambassadörer och bidra till en äldrevänlig kommun.

Se fler nyheter
Kampanjer
  • Bli äldreambassadör

  • Seniorfestival 31 augusti

    Välkommen till en dag fylld av nya upplevelser, prova på-aktiviteter, föreläsningar, föreningsliv och underhållning.

  • Bli en av oss

    Vi satsar på hög kompetens, systematisk utveckling och innovation.

Så arbetar vi med äldreomsorg och senior

  • Så arbetar vi med:

    Äldrevänlig kommun

    Uppsala kommun vill förbättra äldres möjligheter att leva ett hälsosamt och oberoende liv och öka deras delaktighet i samhällsfrågor.