Belysning i Uppsala centrum för ökad trygghet och trivsel

Kommunstyrelsen beslutade den 10 november 2020 att trygghetsbelysning ska installeras på Klostergatan mellan Svartbäcksgatan och Dragarbrunnsgatan. Installationen görs för att öka attraktiviteten i Uppsala city och bidra till ökad trygghet och ökad trivsel i stadsrummet.

Kommunen ska även genomföra en förstudie kring hur den faktiska och upplevda tryggheten i Stadsträdgården kan förbättras genom trygghetsbelysning.

Förbättrad trygghetsbelysning på Klostergatan och i Stadsträdgården bidrar även långsiktigt till att förbättra ekonomin för projekt som till exempel Valborgsfirandet och Kulturnatten, då tillfälliga belysningslösningar på dessa platser inte behöver skapas för olika evenemang.

Beslut - trygghetsbelysning i Uppsala centrum. (PDF, 74 KB)