Skolzoner ska ge förbättrad trafikmiljö för barn och unga
Under 2025 börjar vi införa skolzoner i Uppsala. Uppdraget syftar till att förbättra trafiksäkerheten för barn och unga vid förskolor, skolor och platser för idrotts, kultur- och fritidsverksamhet, samt att öka det hållbara resandet. Uppdraget omfattar att bilfria zoner successivt ska införas runt dessa platser. Funbo skola, Rosendals skola, Domarringen och Multihuset i Rosendal är testskolor.
Det här är en skolzon
En skolzon är ett område där vi skapar en trafikmiljö främst anpassad för gående och cyklister. De har prioritet framför andra trafikslag. Vi gör åtgärder som underlättar och uppmuntrar till att gå, cykla och åka buss, samt att vi försöker begränsa biltrafiken.
Val av skolor
Vi inför skolzoner genom att prova projektet vid tre testskolor, så kallade pilotskolor. Valet har gjorts utifrån följande kriterier:
- Resultat i resvaneundersökning som visar på god förändringspotential.
- Behov av insatser.
- Engagemang från skola och vårdnadshavare.
Pilotskolorna representerar grundskoletyperna
- landsbygdsskola
- skola i tätort
- skola i nybyggnationsområde.
Förhoppningen är att detta ske ge kommunen en kunskapsbas att bygga vidare på då åtgärderna utvärderas och projektet går vidare med fler skolor.
Så här införs skolzoner
Under vintern och våren 2025 har vi tillsammans med skolorna tagit fram förslag på hur vi kan förbättra trafikmiljön vid skolorna och uppmuntra till hållbart resande. Det har bland annat skett via barndialoger i samarbete med Barnombudet, enkäter till personal och vårdnadshavare och observationsstudier på plats.
Först ut med åtgärder är Funbo skola och Rosendals skola, där de flesta åtgärderna kommer vara färdiga till skolstarten i augusti 2025 och europeiska mobilitetsveckan 16–22 september, då respektive skola kommer att ha en invigningsfest för att uppmärksamma arbetet.
Under hösten kommer både elever, personal och vårdnadshavare på båda skolorna, erbjudas möjlighet att delta kampanjer och prova på-aktiviteter, för att främja det hållbara resandet. Ett exempel på detta är att skolpersonalen kommer kunna delta i ett testresenärsprojekt på UL:s bussar.
Funbo skola
I Funbo har en sträcka från Funbo kyrka till skolan identifierats som lämplig som bilfri zon. Leveranser och ett fåtal boende är dock undantagna från detta. Exempel på andra åtgärder är:
- Elever och en konstnär förbättrar busshållplatsen och ytan runt omkring för att göra ytan mer inbjudande och trivsam.
- Skolskjutshållplatser markeras uppmed färger och djursymboler.
- Tydligare informationsutskick med bussrutter och tidtabeller.
- Testresenärserbjudande till vårdnadshavare vars barn har rätt till skolskjuts, där de får gratis busskort i 30 dagar, vilket är ett samarbete med UL.
- Information om hur man är en bra busskompis.
- Bättre belysning mellan hållplats och gångstråket till skolan.
- kravallstaket med information om att vägen till skolan är en skolzon där eleverna går och cyklar.
- Blomlådor med information om att vägen till skolan är en skolzon.
- Vägmålningar som visar var barnen bör gå och var de bör cykla.
- Bättre cykelställ vid skolan.
Utöver detta har en ansökan om hastighetssänkning på väg 657, skickats in till Länsstyrelsen. Denna ha dock avslagits men fortsatt dialog pågår med Trafikverket och Länsstyrelsen och de kommer sätta upp vägmärket varning för barn för att uppmärksamma trafikanter på att det är många barn som rör sig i området.
Rosendals skola
I Rosendal har skolan byggts vid en av två transportleder i området. Kommunens utredningar visar att en bilfri zon framför skolan riskerar att bidra till mer trafik som inte är planerade för detta och där gångtrafikanter och cyklister rör sig i blandtrafik. Av den anledningen hålls Arne Tiselius gata öppen för biltrafik, men kommunen inför hastighetsdämpande åtgärder och andra åtgärder som identifierats som lämpliga. Vissa av dem framkom i barndialogerna och var redan planerade sedan tidigare.
Några exempel på åtgärder:
- Upphöjda övergångsställen över Arne Tiselius gata till skolan.
- Blomlådor med information om att vägen till skolan är en skolzon, placeras ut på vägar runt skolan, för att dämpa hastigheterna och uppmärksamma bilister på att de närmar sig en skola.
- Gatumålningar längs med Arne Tiselius gata och Honungsgatan kommer markera att bilisterna kör in i en skolzon, där trafiken ska ske på barnens villkor.
- Fotsteg som markerar var barnen ska gå till och från skolan från bussen.
- Cykel- och gångvägen i Stadsskogen kommer få anslutningar till skolans cykelparkeringar.
- Målade fotsteg ska vägleda barnen som åker kollektivt att gå på den nyligen färdigställda gångbanan från Torgny Segerstedts allé till skolan.
- Nya lämna och hämta-parkeringsytor skapas, en bit bort från skolan, för att undvika onödig trafik förbi skola. Dessa kommer placeras vid Allaktivitetsytan, längs med Arne Tiselius gata.
- Belysning längs med gång- och cykelbanan ut med Stadsskogen från norra sidan.
- Bygglogistiken runt skolan ses över för att minska onödig tung trafik förbi och vid skolan.
- Prioriteringen av färdigställandet av vägar i området ses över för att främja trafiksäkerheten på potentiella skolvägar.
Multihuset Rosendal
Precis som många andra verksamheter i Rosendal är Multihuset i Rosendal byggt utan egna parkeringsplatser. Besökare som kommer med bil hänvisas till områdets mobilitetshus Brandmästaren. Verksamheterna i multihuset ska främja hållbara resor och lokalerna har planerats med extra stora förvaringsutrymmen och andra åtgärder. Arbetet är fortfarande under utveckling.
Läs om Rosendals Multihus
(arenorochfastigheter.uppsala.se).
Domarringen skola
Tidplanen har skjutits framåt på grund av byggandet av en fritidsklubb, där byggtrafik behöver kunna passera på skolans mark. Det försvårar införandet av en bilfri zon och genomförandet av de fysiska åtgärderna runt skolan. I stället planeras införandet av åtgärder till hösten 2026. Platsbesök, dialoger med Svartbäckens egnahemsförening och informationsinsamling via enkäter har dock redan påbörjats.