Så arbetar vi med: Trafiksäkerhet

Uppsala kommun utgår från Nollvisionen. Ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken i Uppsala. Det är en grundförutsättning när vi planerar, bygger och driftar vår kommun. Trafiksäkerhet är en viktig folkhälsoaspekt likväl som en viktig del av stadens kvalitet och utveckling.

Vårt mål:

Ingen ska omkomma eller skadas i trafiken i kommunen, oavsett väghållare. Vårt trafiksäkerhetsarbete följer de nationella målen.

• Plattform för Uppsalas trafiksäkerhetsarbete (PUTS)

Under 2019 fick trafiksäkerhetsrådet ny utformning och ett nytt arbetssätt och blev istället Plattform för Uppsalas trafiksäkerhetsarbete (PUTS).

• Trafiksäkerhet i Uppsala kommun

Läs vår rapport om trafiksäkerheten i Uppsala och hur kommunen arbetar och styr mot trafiksäkerhetsmålen. Det ger även en bättre grund för att fatta beslut om nödvändiga satsningar inom området.

• Barn i trafiken

Barn ska kunna cykla, gå eller ta bussen i en säker trafikmiljö. Därför jobbar vi aktivt med frågan. Varje dag rör sig många barn runt våra skolor och idrottsanläggningar och här behöver vi din hjälp för att se till att barnen är trygga. Du som vuxen behöver träna med barnen men även själv tänka på ditt eget beteende i trafiken, vara uppmärksam och följa trafikreglerna.

• Cykelöverfarter

Vi inför cykelöverfarter för att göra det enklare och säkrare för dig som cyklar att korsa trafikerade vägar.

• Elsparkcyklar

Från 1 september 2022 gäller nya lagar för dig som kör elsparkcykel. Du som kör en elsparkcykel är skyldig att veta vilka lagar och regler som gäller i trafiken. Läs om hur du kör och parkerar din elsparkcykel rätt här.

Kampanjer
  • Har du TrafiQ?

Att ha TrafiQ innebär att vara en smart trafikant. Det handlar om att kunna trafikregler, men också förstå vikten av att samspela med andra trafikanter och anpassa sitt förhållningssätt efter trafiksituationen. Att vara en trafikant med hjärna och hjärta helt enkelt.

• Trafiklek i Kastellparken

I trafiklekplatsen i Kastellparken kan barnen röra sig i en trygg trafikmiljö på ett lekfullt och roligt sätt. Här kan de cykla runt på småvägar bland färgglada hus, vägmärken, trafikljus och cirkulationsplatser.

Se även

• Så arbetar vi med:

Att cykla i Uppsala

Här kan du läsa om hur vi arbetar för att utveckla Uppsala som cykelstad. Om du vill ha löpande information om vad som är på gång för dig som cyklist: prenumerera på nyhetsbrevet.