Tidplan för Uppsalas nya översiktsplan

Att ta fram en ny översiktsplan är ett omfattande arbete som tar flera år. Hur en översiktsplan ska tas fram är reglerat och sker i flera steg. Utöver de steg som krävs enligt Plan- och bygglagen genomför vi även dialoger i ett tidigt skede.

Plan- och bygglagen (PBL) anger bland annat vad översiktsplanen ska innehålla. PBL styr också hur samråd och granskning ska ske och vilka som ska bjudas in att vara med och bidra med synpunkter.

Samråd och granskning krävs enligt PBL, men utöver det genomför vi även dialoger i ett tidigare skede. Det gör vi för att så många som möjligt ska kunna vara med och bidra med lokalkunskap och insikter till förslaget till en ny översiktsplan. Dessa dialoger sker alltså innan och utöver det planprocessen kräver enligt lagen. Den kunskap och de insikter vi får in via de tidiga dialogerna är en viktig del av underlaget till förslaget till en ny översiktsplan.

Efter de tidiga dialogerna tar den mer formella processen vid med samråd och granskning av det framtagna förslaget.

Processen för att ta fram en ny översiktsplan i Uppsala omfattar alltså tidiga dialoger, ett samråd och en granskning innan ett bearbetat förslag till ny översiktsplan går upp till kommunfullmäktige för antagande. Här nedan kan du ta del av tidplanen för arbetet med Uppsala kommuns nya översiktsplan.

Tidiga dialoger 2024–2025

Arbetet med att ta fram en ny översiktsplan inleds under 2024–2025 med dialoger i ett tidigt skede. Dialogerna förs med invånare, intresseorganisationer, näringsliv, universitet och myndigheter.

I de tidiga dialogerna tar vi vara på lokalkunskap och frågeställningarna är breda och öppna. Dialogerna i detta skede syftar till att få veta vilka behov av värden och kvaliteter som finns kopplat till platsen. I detta skede finns ännu inget färdigt förslag till översiktsplan att tycka till om. Dessa dialoger handlar om att samla in lokalkunskap och insikter om behov som vi  använder som underlag i arbetet med att ta fram ett förslag till ny översiktsplan.

Så här kan du påverka

Planförslag tas fram 2026

Planförslaget grundas på synpunkter från invånare, verksamma och organisationer, samt på tidigare antagna styrdokument, utredningar och nya ställningstaganden.

Samråd 2027

Förslag på ny översiktsplan ställs ut, och alla berörda har möjlighet att tycka till.

Granskning 2027–2028

När planförslaget justerats ställs det åter igen ut, denna gång för granskning. Alla berörda har möjlighet att tycka till.

Antagande 2028

Översiktsplanen antas i kommunfullmäktige, preliminärt hösten 2028.