Så här kan du påverka

Här kan du följa när och hur du kan påverka genom att lämna dina synpunkter via digitala och/eller fysiska dialoger i samband med vårt arbete med att ta fram en ny översiktsplan.

Mitt Uppsala idag och i framtiden

Hur ser du på ditt Uppsala idag och i framtiden? Nu kan du delta i vår digitala dialog där du kan berätta för oss om stadsdelen, tätorten eller bygden du bor i. Vad tycker du är bra idag? Vad kan bli bättre? Vad är viktigt för dig för att du ska kunna leva ett gott och hållbart liv där du bor? Du har också möjlighet att berätta hur du ser på framtidens Uppsala kommun år 2050. Vi behöver ditt svar senast 31 maj 2024.

Stort tack för ditt engagemang - dina svar hjälper oss i arbetet med att ta fram ett förslag till en ny översiktsplan!

Svara på enkäten Mitt Uppsala idag och i framtiden

Folkomröstning 2024

Det är en folkomröstning i Uppsala kommun 9 juni 2024. Du kan rösta redan från 22 maj.

Under 2024 och 2025 samlar kommunen in en stor mängd kunskap och underlag till en ny översiktsplan genom bland annat utredningar och tidiga dialoger med de som bor, verkar och vistas i Uppsala kommun.

Folkomröstningen är en del av insamlingen. Där får Uppsala kommuns invånare ta ställning till en inriktning, som skulle kunna vara en del av en ny översiktsplan.

Frågan som ställs i folkomröstningen är:

Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?

Läs mer om folkomröstningen 2024.

Uppsnack tätorter och stadsdelar

Under 2023 genomförde vi flera dialoger där vi fick ta del av lokal kunskap om värden och kvaliteter i tätorter och i Uppsalas innerstad. Under 2024–2025 fortsätter vi att prata med boende och verksamma i flera av kommunens tätorter. Då kan du passa på att prata med oss, ställa frågor och lämna synpunkter.

Information om datum, tid och plats för dialogtillfälle publiceras löpande här på webben.

Kontakta ansvariga för översiktsplanearbetet

Telefon: