Bättre yrkessvenska med hjälp av digitalt språkverktyg

Kvinna sitter och tittar ner i en mobil

Varför:

Uppsala kommun har liksom många andra en utmaning med att öka förmågan i yrkessvenska hos sina nuvarande och framtida medarbetare. Det handlar i grunden om att erbjuda mer kvalitativa välfärdstjänster, som till exempel patientsäker vård och omsorg. Språkinlärning är en utmaning att kombinera med arbete. Därför fanns ett behov att hitta ett sätt att komplettera övriga åtgärder inom området.

En lösning där utvecklingen av svenska språket blir en naturlig del av anställningen, och språkinlärningen anpassas till det aktuella yrkesområdet. Då ökar även möjligheten att anställa personal med rätt yrkesmässiga kvalifikationer och hög potential, men som har språkmässiga brister. Lösningen som efterfrågades behövde dessutom vara lätt att komma i gång med, vara användarvänlig samt enkel att förvalta.

Vad:

Utifrån behoven ovan valdes språkverktyget Lingio. I ett samverkansprojekt mellan gemensam service, vård- och omsorgsförvaltningen, arbetsmarkandsförvaltningen och utbildningsförvaltningen har verktyget testats i en rad olika yrkesgrupper och roller. Lingio ses som en av många nödvändiga åtgärder för att öka nivån på yrkessvenskan inom kommunen.

Verktyget i sig är ingen helhetslösning utan ett komplement som passar vissa medarbetare och specifika behov. Språkverktyget erbjuder idag ett tjugotal ämneskurser på olika språk, till exempel för förskola, städ- och måltidsservice samt hemtjänst. Två till tre gånger i veckan kommer ett sms med övningar för att läsa, prata och skriva, samt hörförståelse och grammatik. Övningarna genomförs sen enkelt på en mobiltelefon eller surfplatta när tid och möjlighet finns. Utöver det får alla som deltar tillgång till en coach i sin egen verksamhet som stöttar i inlärningen.

Hur:

Projektet är inne på det andra året av ett treårigt avtal och hittills har över 300 medarbetare testat språkverktyget. Lösningen togs fram och testas i nära samverkan med medarbetarna, utifrån deras behov och återkoppling. Efter användning har medarbetarna upplevt ökat självförtroende och trygghet i att använda svenska språket i till exempel dokumentation samt i dialog med brukare och anhöriga.

Den förvaltningsövergripande arbetsgruppen jobbar kontinuerligt med att utveckla arbetssätt, dela lärdomar och sprida verktyget till fler verksamheter och yrkesområden på ett hållbart och effektivt sätt. Till exempel utforskas det hur Lingio kan bli en del av kommunens vuxen- och yrkesutbildningar.

• Gemensam service
  • Vård- och omsorgsförvaltningen