Handlingsplan för Gränby, Kvarngärdet och Löten 2024–2030

Det behövs ett långsiktigt arbete med ett brett fokus på social hållbarhet för att utveckla Gränby, Kvarngärdet och Löten framöver. Läs kommunens handlingsplan för åren 2024–2030.

Det finns en handlingsplan för Gränby, Kvarngärdet och Löten som gäller 2024–2030.

Gränby har sämre socioekonomiska förutsättningar än Uppsala som helhet, samtidigt som det finns många värden i området att bygga vidare på.

Därför behövs ett samlat områdesarbete som är långsiktigt och med ett brett fokus på social hållbarhet. Handlingsplanen har fem fokusområden:

• boende och livsmiljöer
  • barn och ungas uppväxtvillkor
  • trygghet och brottsförebyggande
  • jobb och företagande
  • delaktighet.

Läs Handlingsplan för Gränby, Kvarngärdet och Löten 2024–2030.

Bygger vidare på tidigare arbete

Kommunen har gjort omfattande insatser i Gränby för att öka tryggheten i området genom en tidigare handlingsplan som fokuserade på trygghet och säkerhet.

Vi har utvärderat arbetet som skett under åren 2020–2023 och den nya handlingsplanen bygger vidare på det tidigare arbetet. Arbetet under de senaste åren har till exempel resulterat i

• ett allaktivitetshus
  • upprustning av Gränbyparken
  • socialarbetare i skolan
  • ett utbildnings- och jobbcentrum.

Det finns en slutrapport för arbetet som pågick 2020–2023.

Läs Slutrapport Handlingsplan för ett tryggare Gränby och Kvarngärdet 2020–2023.

Det finns också en nulägesanalys för Gränby, Kvarngärdet och Löten 2023 som också varit ett underlag när handlingsplanen för 2024–2030 tagits fram.

Läs nulägesanalys av Gränby, Kvarngärdet och Löten 2023. (PDF, 1 MB)

Se vår film om arbetet 2020-2022 där vi bland annat berättar om allaktiviteteshuset, Utbildnings- och jobbcenter, polisens arbete och planen för Gränbyparken.