Riktlinje

Riktlinje för Uppsala kommuns kvalitetspriser

Uppsala kommuns kvalitetspris är till för att uppmärksamma goda exempel utifrån ett kvalitetsperspektiv och ska uppmuntra arbetet med ständiga förbättringar i kommunens verksamheter, kommunala bolag och hos privata utförare. Riktlinjen för Uppsala kommuns kvalitetspriser är ett stöd för att utdelningen av kvalitetspriset följer Uppsala kommuns kvalitetspolicy. Kommunstyrelsen beslutade om en revidering av riktlinjen 2024-04-10.

Uppsala kommuns kvalitetspris är till för att uppmärksamma goda exempel utifrån ett kvalitetsperspektiv och ska uppmuntra arbetet med ständiga förbättringar i kommunens verksamheter, kommunala bolag och hos privata utförare. För att även uppmuntra till lärande och nyskapande i Uppsala kommunkoncern föreslås en revidering av kvalitetspriset genom att dela upp kvalitetspriset i två delar: systematisk verksamhetsutveckling och nyskapande.

Syfte med riktlinjen är att klargöra arbetet med kvalitetspriset och vilka kriterier som ligger till grund för att utse pristagare.