Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Socialsekreterare till Beroendeenhet 1

Diarienr:
SCN-2025-00509
Arbetsplats:
Beroendeenhet 1
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du socionomexamen? Vill du ha ett meningsfullt arbete och lära dig nya saker? Då kan du vara den vi på beroendeenhet 1 söker till tjänsten som socialsekreterare!

Beroendeenhet 1 tillhör socialförvaltningens vuxenavdelning och arbetar med myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Målgruppen är personer över 21 år med beroendeproblematik. I enheternas uppdrag ingår att utreda och bedöma behov av stöd utifrån ansökningar och anmälningar, att motivera till behandlingsinsatser och följa upp dessa. Enheten samverkar med många interna och externa aktörer. Arbetsgruppen är välfungerande och har ett gott kollegialt stöd. Flera medarbetare har lång erfarenhet av arbete med målgruppen vilket gör att du kommer att arbeta med erfarna kollegor.

Ditt uppdrag

Som socialsekreterare kommer du utreda enskilda individers behov av insatser utifrån gällande lagstiftning. Du förväntas motivera, utreda, bedöma, besluta om samt följa upp insatser. Tid tillsammans med klienter och samarbetspartners i möten är en viktig del i arbetet såväl som dokumentation i form av utredningar och journalföring. Arbetet är mycket varierande och dagarna kan se mycket olika ut.

Enheten använder sig av ASI (Addictional Severity Index) som metodstöd vid utredning och uppföljning av insatser. MI (motiverande samtal) används som samtalsmetodik.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen. Du har B-körkort. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.

Det är meriterande om du har utbildning inom ASI samt MI-utbildning. Har du erfarenhet av arbete med myndighetsutövning samt erfarenhet av arbete med målgruppen vuxna med beroendeproblematik ses det som meriterande. Vi ser gärna att du även har goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten samt kunskaper i Lifecare.

Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Vidare har du lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Dessutom är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Monica Lundberg Mattsson, enhetschef, 018-727 61 09

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Hantering av personuppgifter

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

För dig med skyddad identitet

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

 

Sök jobbet