Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Biståndshandläggare

Diarienr:
OSN-2025-00423
Arbetsplats:
Vård och omsorgsförvaltningen område Omsorg
Förvaltning:
Vård- och omsorgsförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du en examen som socionom eller från sociala omsorgsprogrammet? Trivs du med att ha många kontaktytor och stora möjligheter att planera ditt arbete självständigt? Välkommen att söka tjänsten som biståndshandläggare!

Omsorgsnämndens myndighet ansvarar för att ge insatser till personer med funktionsnedsättningar, som behöver stöd i sin vardag. Omsorgsnämndens myndighet är uppdelad i åtta enheter som arbetar riktat till olika målgrupper. På myndigheten arbetar biståndshandläggare, teamledare, enhetschefer och olika stödfunktioner. Vi behöver nu förstärka vårt team och söker biståndshandläggare till enheten socialpsykiatri boende. 

Vår arbetsplats är belägen mitt i centrala Uppsala i Stadshuset. Här arbetar vi i ljusa, fräscha lokaler och väljer arbetsyta utifrån vilka arbetsuppgifter vi ska utföra. Tack vare vår digitaliserade handläggningsprocess har du även möjlighet att arbeta hemifrån några dagar per vecka, när verksamheten tillåter det. Alla medarbetare i Uppsala kommun erbjuds 3000 kr per år i friskvårdsbidrag.

Ditt uppdrag

Vår målgrupp är personer med psykiska funktionshinder och/eller neuropsykiatriska funktionshinder från 18 år och uppåt. Vi arbetar främst med olika boendeinsatser för målgruppen.

I arbetet ingår att informera, utreda och bedöma och besluta om insatser enligt SoL (socialtjänstlagen) samt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och följa upp beslut och insatser. Det ingår även att samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän. Dokumentation och individuella möten och vårdplaneringar är andra viktiga delar av uppdraget. Myndigheten strävar efter att vara transparent gentemot de brukare vi möter och uppfylla vår serviceskyldighet, samtidigt som vi är rättssäkra och effektiva i vår handläggning. För att komma dit arbetar vi ständigt med utveckling, både personlig och organisatorisk. Arbetar du hos oss får du bidra till denna utveckling på olika sätt.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten. Vidare söker vi dig som har erfarenhet av arbete som handläggare med myndighetsutövning utifrån SoL och LSS.

Har du även erfarenhet av myndighetsarbete för målgruppen personer med funktionsnedsättning och/eller erfarenhet av arbete som biståndshandläggare eller myndighetsutövning för personer med funktionsnedsättning är detta meriterande. Vi ser också positivt på om du har utbildning inom MI.

För att lyckas i rollen behöver du ha:
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska
• Goda kunskaper om IBIC
• Goda kunskaper i Microsoft 365 

Vi ser gärna att du också har goda kunskaper i dokumentation och erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare. 

Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta enhetschef Carina Gustafsson, 018-7275110, eller enhetschef Theresia Larsson, 018-7275125

Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44 

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba inom vård, hälsa och omsorg
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.

Anställningsvillkor

Anställningsform: En tillsvidaretjänst och ett vikariat på 6 månader med möjlighet till förlängning Omfattning: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Hantering av personuppgifter

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

För dig med skyddad identitet

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

 

Sök jobbet