Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Junior avtalsansvarig till fastighetsstaben, Uppsala kommun

Diarienr:
KSN-2025-01437
Arbetsplats:
Stadshuset
Förvaltning:
Kommunledningskontoret
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du i början av din karriär och vill arbeta med kommersiella hyresavtal? Har du intresse av fastigheter och vill få en inblick i kommunala lokal- och bostadsförsörjningsfrågor samt arbeta med en varierad och bred fastighetsportfölj? Då kan det här vara jobbet för dig!

Fastighetsstaben i Uppsala kommun ansvarar för kommunens samlade bostads- och lokalförsörjning samt förvaltar ett fastighetsbestånd, med en omsättning på cirka 2 miljarder kronor. Verksamheten är uppdelad på de tre enheterna lokalförsörjning, förvaltning och affärsstöd.

Tjänsten som biträdande avtalsansvarig tillhör enheten affärsstöd, som stöttar de övriga enheterna och främjar utvecklingen av fastighetsstaben. Avtal är en central funktion inom affärsstöd och hanterar både inhyrningsavtal från externa fastighetsägare och uthyrningsavtal till kommunens förvaltningar och externa hyresgäster.

Vi erbjuder en aktivitetsbaserad arbetsplats i Stadshuset med möjligheten till flexibla arbetstider.

Ditt uppdrag

Som junior avtalsansvarig kommer du att stötta avtalsansvariga inom enheten med aktuella hyresavtalsärenden, arbeta med framtagning av analysunderlag och utredningar, samt att bistå som resurs i olika kvalitets- och effektiviseringsprojekt. Vi erbjuder dig goda möjligheter att under anställningsperioden få en god insyn, djupare kunskaper och bred erfarenhet av frågeställningar kopplade till kommersiella hyresavtal.

Arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:

  • bakgrundsanalyser
  • korrekturläsning, granskning och analys av avtalsförslag
  • medverka inför och vid hyres- och avtalsförhandlingar
  • tolkning av avtalsvillkor
  • behjälplig vid tvistemål
  • upprätta internavtal
  • dokumentation och administration
  • framtagning av budget-, prognos- och analysunderlag
  • utvecklings- och kvalitetsprojekt
  • ekonomiska analyser
  • kommunikation med förvaltare, strateger, avtalsansvariga och medarbetare inom kommunens förvaltningar.

 

Din bakgrund

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller fastighetsförvaltning. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att läsa och tolka hyresavtal, upprätta hyresavtal eller har tidigare erfarenhet av att arbeta i ett fastighetssystem samt har god lokalkännedom. Arbetet kräver att du har mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Du behöver även ha mycket goda kunskaper i Microsoft 365, speciellt Word och Excel.

Som person är du strategisk, tänker övergripande och kan se de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Jobbet passar dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Linnea Rydåker, enhetschef, 018-727 10 74.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Akavia, Jonny Eliasson, 018-727 22 12
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning till och med 2026-05-29 Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Hantering av personuppgifter

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

För dig med skyddad identitet

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

 

Sök jobbet