Är du registrator och brinner för ditt jobb?
Sugen på att vidga dina vyer?
Välkommen till ett brett uppdrag, härliga kollegor och utvecklingsmöjligheter i landets fjärde största stad!
Inom enheten för registratur är vi strax över 30 kvalificerade och engagerade medarbetare. Vi erbjuder dig ett lärorikt och mångsidigt arbete på en arbetsplats där vi stöttar varandra i smått och stort samtidigt som vi drivs av kontinuerlig utveckling och förbättring. Tillsammans med kompetenta och ansvarstagande kollegor får du möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.
Uppsala kommun har sedan 2015 en central registratur som ingår i avdelningen för kansli. Inom avdelningen ansvarar vi för stöd till hela kommunkoncernen genom att samordna, stötta och skapa förutsättningar för förvaltningar, kommunala bolag och förtroendevalda. Vi har det strategiska ansvaret att skapa en framåtsyftande och effektiv informationsförvaltning som främjar ett demokratiskt samhälle med tillgänglig information.
Du kommer att ingå i ett av våra team på enheten för registratur och kommer återkommande arbeta i Uppsala kommuns stadshus, men din arbetsplats blir, tillsammans med ytterligare en kollega, på ett av våra kommunala bolag.
Registratorn utgör en viktig stödfunktion till bolagets olika verksamheter. Din främsta uppgift är att hantera och värdera information samt kvalitetssäkra metadata i det kommungemensamma ärendehanteringssystemet. Rollen innefattar bland annat diarieföring, ärendehantering, hantering av begäran av allmänna handlingar, sekretessbedömningar samt hantering av post och funktionsbrevlådor.
I tjänsten ingår ansvar som arkivsamordnare för verksamheten, där det bland annat ingår att stödja och utbilda medarbetare i informationshantering. I arkivsamordnaruppdraget ger du även stöd till arkivredogörare hos bolagets olika verksamheter. Utöver allmän vägledning i olika arkivfrågor kan det handla om att exempelvis ge stöd i hur man läser och tolkar informationshanteringsplaner. I din roll ingår även ansvar för att säkerställa en korrekt och säker lagring, hantering och arkivering av bolagets allmänna handlingar.
Vi söker dig som har utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, registratorsutbildning eller annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten. Tjänsten kräver flerårig erfarenhet av arbete med registratur och arkivsamordning inom offentlig verksamhet samt erfarenhet av att hantera begäran av allmänna handlingar och arbete enligt lagar såsom GDPR, arkivlagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Arbetet kräver även att du kan kommunicera obehindrat på svenska i tal och skrift. Du behöver ha god kunskap om informationssäkerhet, kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem samt ha mycket goda kunskaper i Microsoft 365. Det är meriterande om du har kunskaper i Public360 och Visual Arkiv. Det är även en fördel om du har inblick i hur kommunala bolag fungerar.
Som person är du serviceinriktad med förmågan att se frågor i ett större perspektiv. Du är flexibel och ser möjligheter i förändringar. Vidare är du en person som tar initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat. Sist men inte minst är du strukturerad, kan prioritera mellan arbetsuppgifterna och trivs med att arbeta i team.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta gruppchef Fredrik Mejster, 0187279842.
Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff 018-727 2434. Akavia och Sacorådet, Jonny Eliasson 018-727 2212. DIK, Erik Boman 018-727 1899. Kommunal, 010-442 8210. Vision, Liselotte Ehn 018-727 4949.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 12.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer därför att genomföras före anställning. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.
Sök jobbet