Sök efter innehåll på webbplatsen. När du börjar skriva i sökfältet kommer sökförslag att presenteras under fältet. Använd piltangenterna för att navigera mellan sökförslagen och enter för att välja något av dem.
Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.
Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare. Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra dina inställningar.
Företag och organisationer kan ansöka om att starta och driva pedagogisk omsorg i Uppsala kommun.
Det är kommunen som godkänner ansökan om att bli fristående utförare (huvudman). Kommunen fattar sitt beslut utifrån ägarskap, ekonomi och kvalitet.
Din ansökan ska lämnas in i god tid innan du vill starta verksamheten. Kommunen strävar efter att handläggningstiden ska vara högst sex månader efter att en komplett ansökan kommit in.
Krav för att starta pedagogisk omsorg
Det är viktigt att du känner till de krav som finns för att starta och driva en pedagogisk omsorg.
Exempel på krav på dig som huvudman och fristående utförare:
Du behöver kunna gällande lagar, styrdokument och regler för att driva verksamheten.
Du behöver besluta vilken organisationsform som ska driva verksamheten, till exempel bolag eller förening.
Du behöver vara lämplig, enligt gällande lagstiftning för att bedriva pedagogisk omsorg.
Det ska finnas tillräckligt många barn för att driva verksamheten.
Det ska finnas ekonomiska förutsättningar för att driva verksamheten.
Lokalerna ska vara lämpliga för utbildningen.
Du måste söka eller kontrollera bygglov för lokalerna.
Företaget som ska driva verksamheten måste vara godkänt för F-skatt.
Du måste ha ett plus- eller bankgiro som kommunen kan betala ut verksamhetsbidraget till.
Du måste anmäla verksamheten till miljöförvaltningen.
Du måste anmäla start av livsmedelsverksamhet innan du öppnar verksamheten.
Avgifter för att ansöka om att starta pedagogisk omsorg
Kommunen tar ut en avgift av den som ansöker om godkännande som huvudman för pedagogisk omsorg. Alla som ansöker om att starta och driva pedagogisk omsorg ska betala avgiften.
Avgiften tas ut i två steg:
grundläggande avgift, 5 000 kronor
avgift för fullständig prövning, 17 000 kronor.
Total kostnad är 22 000 kronor.
Så går ansökningsprocessen till
Du ansöker om att starta pedagogisk omsorg i kommunens digitala formulär. Du behöver uppge information om ägare och ledning, ekonomi, lokaler, personal och verksamhetens kvalitet.
Se till att du har alla uppgifter och nödvändiga bilagor samlade och sparade på din dator innan du påbörjar ansökan.
Fyll i det digitala ansökningsformuläret. Granska uppgifterna och välj att skicka ansökan när du är säker på att allt är korrekt och alla bilagor är uppladdade.
När kommunen mottagit din ansökan får du information om hur du betalar en grundläggande avgift på 5 000 kronor. När den är betalad kontrolleras att din ansökan är fullständig och att alla bilagor finns med.
Kommunen kan avskriva din ansökan om betalningen inte har kommit inom 14 dagar från att betalningsinstruktioner har skickats ut.
En ofullständig ansökan kommer att avslås.
Om din ansökan är fullständig får du information om när och hur du ska betala avgiften för fortsatt prövning.
Ansök om att starta och driva pedagogisk omsorg
Du ansöker om att starta pedagogisk omsorg i kommunens digitala formulär. Se till att du har alla uppgifter och bilagor som du behöver innan du börjar fylla i ansökningsformuläret.
examensbevis, utbildningsbevis och andra handlingar för styrelse och ledning som styrker den samlade insikten inom skollag och skolförordningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi.
Bilagor för lokaler, personal och verksamhet
bygglov och hyreskontrakt eller ägarbevis
planritning med kvadratmeter per rum, totalt antal kvadratmeter och markerade utrymningsvägar
sammanställning av verksamhetsytan i hemmet eller särskild lokal - om det finns två lokaler ska du skicka in en sammanställning för båda (använd kommunens mall)
Om aktiebolaget har lån eller budgeterar extern finansiering ska du skicka med:
lånelöfte från bank
intyg som styrker ett ägar- och aktieägartillskott
underlag som styrker att ägar- och aktieägartillskott finns att tillgå (till exempel kontoutdrag från bank)
underlag som styrker annan finansiering
Bilagor vid ägande i flera led
Vid ägande i flera led ska du skicka med intyg som styrker rättslig handlingsförmåga utifrån respektive organisationsform. Se vilka handlingar som ska bifogas för respektive organisationsform genom att trycka på + i listan. Du ska även bifoga följande dokument:
skiss över ägarkedjan som visar fullständig koncernstruktur
examensbevis, utbildningsbevis och andra handlingar för styrelse och ledning som styrker den samlade insikten inom skollag och skolförordningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi.
Bilagor för lokaler, personal och verksamhet
bygglov och hyreskontrakt eller ägarbevis
planritning med kvadratmeter per rum, totalt antal kvadratmeter och markerade utrymningsvägar
sammanställning av verksamhetsytan i hemmet eller särskild lokal - om det finns två lokaler ska du skicka in en sammanställning för båda (använd kommunens mall)
Om den ekonomiska föreningen har lån eller budgeterar extern finansiering ska du skicka med:
lånelöfte från bank
intyg som styrker ett ägar- och aktieägartillskott
underlag som styrker att ägar- och aktieägartillskott finns att tillgå (till exempel kontoutdrag från bank)
underlag som styrker annan finansiering
Bilagor vid ägare i flera led
Vid ägande i flera led ska du skicka med intyg som styrker rättslig handlingsförmåga utifrån respektive organisationsform. Se vilka handlingar som ska bifogas för respektive organisationsform genom att trycka på + i listan. Du ska även bifoga följande dokument:
skiss över ägarkedjan som visar fullständig koncernstruktur
examensbevis, utbildningsbevis och andra handlingar för styrelse och ledning som styrker den samlade insikten inom skollag och skolförordningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi.
Bilagor för lokaler, personal och verksamhet
bygglov och hyreskontrakt eller ägarbevis
planritning med kvadratmeter per rum, totalt antal kvadratmeter och markerade utrymningsvägar
sammanställning av verksamhetsytan i hemmet eller särskild lokal - om det finns två lokaler ska du skicka in en sammanställning för båda (använd kommunens mall)
examensbevis, utbildningsbevis och andra handlingar för styrelse och ledning som styrker den samlade insikten inom skollag och skolförordningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi.
Bilagor för lokaler, personal och verksamhet
bygglov och hyreskontrakt eller ägarbevis
planritning med kvadratmeter per rum, totalt antal kvadratmeter och markerade utrymningsvägar
sammanställning av verksamhetsytan i hemmet eller särskild lokal - om det finns två lokaler ska du skicka in en sammanställning för båda (använd kommunens mall)
Om handels- eller kommanditbolaget har lån eller budgeterar extern finansiering ska du skicka med:
lånelöfte från bank
intyg som styrker ett ägar- och aktieägartillskott
underlag som styrker att ägar- och aktieägartillskott finns att tillgå (till exempel kontoutdrag från bank)
underlag som styrker annan finansiering
Bilagor vid ägande i flera led
Vid ägande i flera led ska du skicka med intyg som styrker rättslig handlingsförmåga utifrån respektive organisationsform. Se vilka handlingar som ska bifogas för respektive organisationsform genom att trycka på + i listan. Du ska även bifoga följande dokument:
skiss över ägarkedjan som visar fullständig koncernstruktur
redovisning av koncernens ekonomi
koncernredovisning (om det finns)
kommissionsförhållanden (om det är aktuellt)
För dig som har ideell förening
Bilagor som styrker rättslig handlingsförmåga
föreningens stadgar
protokoll från senaste årsstämma
protokoll från senaste konstituerande styrelsemöte
registreringsbevis från Bolagsverket, om sådant finns
examensbevis, utbildningsbevis och andra handlingar för styrelse och ledning som styrker den samlade insikten inom skollag och skolförordningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi.
Bilagor för lokaler, personal och verksamhet
bygglov och hyreskontrakt eller ägarbevis
planritning med kvadratmeter per rum, totalt antal kvadratmeter och markerade utrymningsvägar
sammanställning av verksamhetsytan i hemmet eller särskild lokal - om det finns två lokaler ska du skicka in en sammanställning för båda (använd kommunens mall)
Om den ideella föreningen har lån eller budgeterar extern finansiering ska du skicka med:
lånelöfte från bank
intyg som styrker ett ägar- och aktieägartillskott
underlag som styrker att ägar- och aktieägartillskott finns att tillgå (till exempel kontoutdrag från bank)
underlag som styrker annan finansiering
Bilagor vid ägande i flera led
Vid ägande i flera led ska du skicka med intyg som styrker rättslig handlingsförmåga utifrån respektive organisationsform. Se vilka handlingar som ska bifogas för respektive organisationsform genom att trycka på + i listan. Du ska även bifoga följande dokument:
skiss över ägarkedjan som visar fullständig koncernstruktur
redovisning av koncernens ekonomi
koncernredovisning (om det finns)
kommissionsförhållanden (om det är aktuellt)
För dig som har registrerat trossamfund
Bilagor som styrker rättslig handlingsförmåga
trossamfundets stadgar
protokoll från senaste konstituerande styrelsemöte
registreringsbevis från registret över trossamfund hos Kammarkollegiet
examensbevis, utbildningsbevis och andra handlingar för styrelse och ledning som styrker den samlade insikten inom skollag och skolförordningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi.
Bilagor för lokaler, personal och verksamhet
bygglov och hyreskontrakt eller ägarbevis
planritning med kvadratmeter per rum, totalt antal kvadratmeter och markerade utrymningsvägar
sammanställning av verksamhetsytan i hemmet eller särskild lokal - om det finns två lokaler ska du skicka in en sammanställning för båda (använd kommunens mall)
Om det registrerade trossamfundet har lån eller budgeterar extern finansiering ska du skicka med:
lånelöfte från bank
intyg som styrker ett ägar- och aktieägartillskott
underlag som styrker att ägar- och aktieägartillskott finns att tillgå (till exempel kontoutdrag från bank)
underlag som styrker annan finansiering
Bilagor vid ägande i flera led
Vid ägande i flera led ska du skicka med intyg som styrker rättslig handlingsförmåga utifrån respektive organisationsform. Se vilka handlingar som ska bifogas för respektive organisationsform genom att trycka på + i listan. Du ska även bifoga följande dokument:
skiss över ägarkedjan som visar fullständig koncernstruktur
examensbevis, utbildningsbevis och andra handlingar för styrelse och ledning som styrker den samlade insikten inom skollag och skolförordningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomi.
Bilagor för lokaler, personal och verksamhet
bygglov och hyreskontrakt eller ägarbevis
planritning med kvadratmeter per rum, totalt antal kvadratmeter och markerade utrymningsvägar
sammanställning av verksamhetsytan i hemmet eller särskild lokal - om det finns två lokaler ska du skicka in en sammanställning för båda (använd kommunens mall)
Om stiftelsen har lån eller budgeterar extern finansiering ska du skicka med:
lånelöfte från bank
intyg som styrker ett ägar- och aktieägartillskott
underlag som styrker att ägar- och aktieägartillskott finns att tillgå (till exempel kontoutdrag från bank)
underlag som styrker annan finansiering
Bilagor vid ägande i flera led
Vid ägande i flera led ska du skicka med intyg som styrker rättslig handlingsförmåga utifrån respektive organisationsform. Se vilka handlingar som ska bifogas för respektive organisationsform genom att trycka på + i listan. Du ska även bifoga följande dokument:
skiss över ägarkedjan som visar fullständig koncernstruktur