Om du som sökande, granne eller annan sakägare inte är nöjd med plan- och byggnadsnämndens beslut kan du överklaga det skriftligen.
Ett överklagande ska ha kommit in till kommunen inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
För alla som inte ska delges ett beslut om lov eller förhandsbesked räknas överklagandetiden från den dag som infaller en vecka efter att beslutet har kungjorts på kommunens anslagstavla.
Överklagandet ska vara ställt till Länsstyrelsen Uppsala län, men ska skickas in till kommunen. Plan- och byggnadsnämnden hos kommunen bedömer om överklagandet har kommit in i rätt tid. Om så är fallet skickas överklagandet vidare till länsstyrelsen som handlägger själva överklagandet.
Så skickar du in ditt överklagande
Du kan skicka in ditt överklagande via post eller e-post.
Postadress
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala
E-post
Skicka in ditt överklagande till: plan-byggnadsnamnden@uppsala.se
Kontakta oss
Frågor om ett pågående ärende
Du kan följa och hantera ditt ärende via våra e-tjänster.
Följ och hantera ditt ärende via e-tjänster
Har du frågor om ditt ärende kan du kontakta din handläggare under telefontiderna nedan.
Telefontid:
Måndag: 13.00–14.00
Tisdag och onsdag: 9.00–10.00
Torsdag: 13.00–14.00
Övriga frågor
Behöver du vägledning innan du lämnar in din ansökan eller anmälan kan du nå våra bygglovsvägledare via Kontaktcenter.
Kontaktuppgifter
Telefon: 018-727 00 00
Telefontid:
Måndag–torsdag: 9.00–12.00
E-post: bygglov-kontaktcenter@uppsala.se
Postadress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala
Hantering av personuppgifter
Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen.