Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se

På Konsument Uppsala kan du som bor i Uppsala få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden.

Du kan vända dig till konsumentrådgivningen när du

  • vill ha råd före köp
  • vill göra miljö- och klimatsmarta val
  • har frågor om telefoner och abonnemang
  • ska skriva avtal med en hantverkare
  • har frågor om bilköp och bilreparationer
  • är missnöjd med en vara du har köpt
  • vill ha hjälp att kontakta företag vid en reklamation
  • vill ha stöd när du ska anmäla något till Allmänna Reklamationsnämnden.

Konsumentrådgivningen erbjuder också föreläsningar och gruppdiskussioner om konsumenträtt och ekonomi.

Aktuellt på Konsument Uppsala

Fyra tips för en tryggare julhandel 

Konsument Uppsala tipsar - det här kan du tänka på om du ska köpa begagnad bil 

Tre tips om du ska köpa begagnad bil (Konsument Uppsala på youtube)   

Kan du reklamera secondhand köp? (Konsument Uppsala på facebook)  

Pröva ett ärende i lokala konsumentrådet

Lokala konsumentrådet är ett samarbete mellan den lokala konsumentverksamheten och handeln. Rådet prövar tvister mellan konsumenter och företag i Uppsala kommun. Att pröva ett ärende i konsumentrådet är kostnadsfritt.

Kontakta Konsument Uppsala för att komma i kontakt med konsumentrådet.

Kontakta Konsument Uppsala, konsumentrådgivningen

Kontakta oss via formulär

Besökstider

Tillsvidare har vi endast telefonrådgivning.

Drop-in tider är måndag–onsdag 9.00–12.00, torsdag 13.00–16.00

Om du vill komma en annan tid kan du ringa oss så bokar vi in dig.

Telefonrådgivning

Vi nås som bäst måndag–fredag 9.00–16.30. Om vi inte svarar kan du lämna ett meddelande så ringer vi upp så snart vi kan.

Telefon:
018-727 18 20
Besöksadress:
Stadsbiblioteket, Svartbäcksgatan 17.
Postadress:
Uppsala kommun, Konsument Uppsala, 753 75 Uppsala

Nyheter om privatekonomi och ekonomiskt stöd

  • Fyra tips för en tryggare julhandel

    Coronapandemin fortsätter och vi ska undvika trängsel. Inför jul är det därför sannolikt att många väljer att handla hemifrån. Tänk på att handla hållbart och bara köpa det du kan betala för. Här får du koll på dina rättigheter när du handlar på nätet.

  • Konsument Uppsala ger tips inför köp av begagnad bil

    Att köpa en begagnad bil kan kännas svårt. Det är många som kontaktar Konsument Uppsala efter köpet då de har upptäckt fel på bilen. Här kommer några tips på vad du kan göra för att undvika problem.

  • Handla hållbart – tips från Konsument Uppsala

    Malin Thonäng på Konsument Uppsala tipsar om enkla sätt att konsumera hållbart:

Se fler nyheter