Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. I korthet

    Om du och din familj inte har pengar så att det räcker kan du söka ekonomiskt bistånd. Det är ett ekonomiskt stöd som du kan få medan du inte har egna pengar.

    Du kan söka ekonomiskt bistånd för ditt dagliga liv och för enstaka utgifter, till exempel tandläkarbesök.

    Under tiden du får ekonomiskt bistånd behöver du göra allt du kan för att klara dig själv så snabbt som möjligt.

    Ekonomiskt bistånd söks och betalas ut månadsvis.

    Läs mer om ekonomiskt bistånd och gör en provberäkning (socialstyrelsen.se).

  2. Krav för att få ekonomiskt bistånd

    För att ha rätt till ekonomiskt bistånd ska du göra allt du kan för att klara dig själv. Du ska

    • söka alla andra bidrag och ersättningar som du kan få
    • delta i den planering du och din socialsekreterare gör.

    Om du har egna pengar eller äger något som är värt mycket pengar behöver du oftast använda det först innan du kan få ekonomiskt bistånd.

    Planering för dig som söker ekonomiskt bistånd

    Du och din socialsekreterare gör tillsammans en planering för hur du kan klara dig själv så snabbt som möjligt.

    Planeringen ska passa din situation. Om du inte följer den kan det leda till att du inte har rätt till ekonomiskt bistånd. Prata med din socialsekreterare om du inte kan följa planeringen.

    Den vanligaste planeringen är att du ska

    • skriva in dig på Arbetsförmedlingen
    • aktivitetsrapportera till Arbetsförmedlingen
    • aktivt söka jobb och kunna visa det
    • söka jobb inom pendlingsavstånd
    • hjälpa till i utredning om din situation
    • vara tillgänglig när du blir kontaktad.

    Din socialsekreterare beslutar om ekonomiskt bistånd

    Din socialsekreterare undersöker om du kan få ekonomiskt bistånd enligt det som står i Socialtjänstlagen. Socialsekreteraren tar hänsyn till din situation och det du behöver. 

    Läs mer om Socialtjänstlagen (riksdagen.se).

  3. Sök ekonomiskt bistånd

    Sök ekonomiskt bistånd en gång i månaden. När du sökt bistånd via e-tjänsten kan du behöva vänta innan du kan lämna in en ansökan igen.

    Efter att du sökt kan det ta upp till 5 arbetsdagar innan du får ett beslut. Det kan ta längre tid om det är uppgifter som saknas.

    Nyansökan om ekonomiskt bistånd

    Du ska göra en nyansökan om

    • du söker ekonomiskt bistånd för första gången
    • det har gått mer än två månader sedan du senast sökte om ekonomiskt bistånd.

    Gör en nyansökan om ekonomiskt bistånd

    Återansökan om ekonomiskt bistånd

    Du ska göra en återansökan om

    • du redan har kontakt med en socialsekreterare hos ekonomiskt bistånd
    • du har sökt ekonomiskt bistånd under de senaste två månaderna.

    Gör en återansökan eller följ ett pågående ärende via Mina sidor i e-tjänst.

  4. Då får du pengarna

    Du får oftast dina pengar utbetalda mellan dag 25 och 31 varje månad. Pengarna finns på ditt konto senast 16.00 dagen efter att de har betalats ut.

    Du kan se din utbetalning genom att logga in på Mina sidor i e-tjänsten.
    Logga in på på Mina sidor.

  5. Följ ditt ärende på Mina sidor

    Om du vill följa ett pågående ärende loggar du in e-tjänsten.
    Logga in på Mina sidor

    Inne i e-tjänsten hittar du ditt kundnummer. Det kan du behöva ibland när du kontaktar oss.

  6. Synpunkter, överklagan och anmälan om bidragsbrott

    Synpunkter

    Om du har synpunkter eller klagomål som gäller ekonomiskt bistånd kan du skicka dem genom att fylla i ett formulär.
    Lämna synpunkter om ekonomiskt bistånd.

    Överklaga beslut

    Du kan överklaga alla beslut som du får. Om du vill veta mer om överklagan kan du läsa informationen du får tillsammans med beslutet eller prata med din socialsekreterare.

    Du lämnar din överklagan till din socialsekreterare. Din socialsekreterare kan skicka vidare din överklagan till Förvaltningsrätten.

    Lämna information om misstänkt felaktig utbetalning

    Om du vill lämna information om misstänkt felaktig utbetalning (bidragsbrott), kontakta receptionen för socialtjänst - ekonomiskt bistånd.

  7. Kontakt

    Kontakta socialtjänst - ekonomiskt bistånd

    Receptionens öppettider

    Måndag–torsdag 9.00–16.00
    Fredag 9.00–12.00.

    För akuta frågor efter 16.00: kontakta socialjouren på telefonnummer: 018–15 00 00 eller ring 112.

    Telefon
    018–727 62 00

    Telefontider – nyansökan, rådgivning och information

    Telefonen för nyansökan, rådgivning och information är stängd fredag 16 februari, fredag 1 mars och tisdag 5 mars.

    För dig som inte har kontakt med en socialsekreterare och har frågor om nyansökan, rådgivning och information.

    Måndag–fredag 13.00–14.30

    Telefontider – återansökan
    För dig som redan har kontakt med en socialsekreterare och har frågor om återansökan.

    Vardagar under kontorstid.

    Är telefonen bortkopplad kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen och be om att bli uppringd.

    E-post
    forsorjningsstod@uppsala.se

    Besöksadress
    Salagatan 18

    Postadress
    Salagatan 18 C
    753 75 Uppsala 

Nyheter om privatekonomi och ekonomiskt stöd