Gå och cykla till skolan – tävling varje år

Gå och cykla till skolan är en tävling som arrangeras årligen av Trafikkalendern – Sveriges största läromedel om barn och trafik. Under två valfria veckor i september-oktober samlar de skolor som vill vara med och tävla in så många resepoäng som möjligt genom att eleverna går, cyklar eller reser kollektivt till och från skolan.

Även om tävlingen heter Gå och cykla till skolan så kan alla vara med och samla poäng! Elever som av olika anledningar måste bli skjutsade i bil till skolan kan samla resepoäng genom att exempelvis bli avsläppta en bit innan skolan och gå sista biten. Ett annat alternativ är att sätta upp en promenadslinga runt skolgården eller kvarteret.

Forskning visar att barn mår och presterar bättre när de får gå, cykla eller åka buss till skolan. Färre bilar runt skolorna gör också att eleverna får en säkrare trafikmiljö. Tävlingen engagerar varje år cirka 50 000 elever och pedagoger i årskurs F–6.

Mer än 60 000 kronor i prispengar

Totalt delar Trafikkalendern ut priser för mer än 60 000 kronor. Uppsala kommun bidrar också med priser.

Första pris

• 5 000 kronor i prispengar.
  • Fri entré för hela klassen till allaktivitetshuset Allis plus entré till Gamingcentret.

Andra pris

• 3 000 kronor i prispengar.
  • Fri entré till allaktivitetshuset Allis vid ett tillfälle för hela klassen.

Tredje pris

• 2 000 kronor i prispengar.
  • Fri entré till allaktivitetshuset Allis vid ett tillfälle för hela klassen.

Läs mer om tävlingen på Trafikkalenderns webbplats.

Vinnare i Uppsala kommun 2023

Gå och cykla till skolan-tävlingen 2023 är avgjord. En delad seger mellan klass 4A och B på Treklangens skola och klass 3A på Ångelstaskolan, som åkte kollektivt, gick och cyklade mest i Uppsala kommun.

• 1:a plats: Treklangens skola, klass 4A och 4B
  • 1:a plats: Ångelstaskolan, klass 3A
  • 3:e plats: Lilla Valsätraskolan, klass 3C

Treklangens skola klass 4AB.png
Klass 4A och B från Treklangens skola var en av vinnarna i utmaningen Gå och cykla till skolan i Uppsala 2023.