8 april är det internationella Romadagen

Uppsala kommun skickar sina varmaste hälsningar till alla romer.

8 april firas den internationella Romadagen över hela världen till minne av den första internationella romska kongressen som hölls i London 8 april 1971.

I Sverige har romer funnits åtminstone sedan 1500-talet och de är idag en av landets fem nationella minoriteter, och språket romani chib är ett av minoritetsspråken.

I vanliga fall brukar Uppsala kommun uppmärksamma internationella Romadagen med ett program som lyfter den romska kulturen genom musik och föreläsningar. På grund av rådande pandemi görs inget sådant program i år. Däremot vill vi tipsa om några andra digitala program från andra städer.

I Stockholm erbjuds ett brett program över hela dagen med bland annat flagghissning, musik, diskussioner och videohälsningar.

Se hela programmet på Facebook-sidan Romer i Stockholm.

I Malmö bjuder Romskt informations- och kunskapscenter in till en livesändning med poesi och musik i fokus.

Läs mer i Facebook-eventet Internationella romska dagen med RIKC!