24 februari är Sverigefinnarnas dag

Uppsalan kunta toivottaa hyvää Ruotsinsuomalaisten päivää kaikille Uppsalan ruotsinsuomalaisille. Ruotsinsuomalaisten päivän tarkoituksena on nostaa esille ruotsinsuomalaisen vähemmistön historia, kieli ja kulttuuri osana ruotsalaista kulttuuriperintöä.  Päivää vietetään Carl Axel Gottlundin syntymäpäivänä 24. helmikuuta. Gottlund toimi Ruotsin metsäsuomalaisten kansanperinteen kerääjänä ja folkloristina, ja häntä kutsuttiin myös ”kaskisuomalaisten apostoliksi”.

Uppsala kommun önskar alla sverigefinnar i kommunen en trevlig Sverigefinnarnas dag. Sverigefinnarnas dag ska synliggöra den sverigefinska minoritetens historia, språk och kultur som en del av det svenska kulturarvet. Dagen firas på Carl Axel Gottlunds födelsedag 24 februari. Gottlund som var folklivsforskare och folklorist i finnskogarna i Sverige, kallades även ”svedjefinnarnas apostel”.