Vad innovation är och varför det är viktigt

Innovation är en förutsättning för att vi ska kunna lösa de utmaningar vi står inför. Det handlar om att tänka nytt och testa nytt – i det stora och det lilla. Nu skapar vi förutsättningar för att fler ska kunna utveckla morgondagens produkter, tjänster, processer och arbetssätt. Tillsammans skapar vi nytt som gör skillnad.

Vad innovation är

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) definierar innovation som något som är nytt, nyttigt och nyttiggjort. Det handlar inte bara om teknik, utan det kan vara precis vad som helst som är nytt och skapar nytta inom just ditt område.

Det är även förmågan att våga utmana och förändra våra arbetssätt, processer och tjänster för att skapa nya lösningar på våra utmaningar – såväl lokala som globala. Värdet uppstår sen i nyttiggörandet och tillämpningen. Värdet som skapas kan anta många former – ekonomiska, sociala eller miljömässiga.

Varför innovation är viktigt

Smart innovation är Uppsalas tradition, men för att hitta nya lösningar på de stora utmaningar vi står inför behöver vi växla upp. Vi behöver hitta mer effektiva sätt att arbeta för att leverera bättre och smartare samhällstjänster med mindre resurser. Därför vill vi skapa förutsättningar för att fler ska kunna vara delaktiga. Det handlar om att utveckla och erbjuda stöd för att öka den innovativa förmågan, stärka samverkan och inspirera till förändring i hela kommunen.

Kontakta oss

Om du är medarbetare och vill ha stöd i ditt innovationsarbete, kontakta Innovationsteamet på innovation@uppsala.se