Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Företagsbesök med fokus på stadsbyggnad

12 företag fick besök samtidigt av totalt 49 tjänstepersoner från Uppsala kommun varav 36 chefer från stadsbyggnadsförvaltningen. Satsningen är en del i arbetet att förbättra dialogen mellan kommunen och näringslivet.

Besök hos Beijer Bygg
"Fyra spår viktigt"

På Beijer Bygg i Boländerna visade filialchef Mikael Carlsson och säljchef Freddie Wetterstrand upp den nya utbyggda drive-in-delen på 8000 kvadratmeter, ett arbete som startade 2017 och som avslutades alldeles nyligen.

Beijer Bygg som har 40 anställda till sin tomt på 25 000 kvadratmeter.

– Vi är väldigt nöjda. Nu har vi allt under ett och samma tak och vi har satsat på att bli en av de bästa drive-in-butikerna, säger Mikael Carlsson.

– De viktigaste lokala framtidsfrågorna för oss lokalt är byggande av fyrspårig järnväg och Södra Staden och sen givetvis ett fokus på ett hållbart byggande, fortsätter han.

Besök hos Fresh Air
Stark lokal förankring med stort samhällsengagemang

IMG_0007.JPG

Det var många synpunkter och goda förslag som det väl etablerade Uppsalaföretaget Fresh Air, delade med sig av när de fick besök från förvaltningarna stadsbyggnad och näringsliv i Uppsala kommun.

Fresh Air sysselsätter cirka 100 personer varav 60 är heltidsanställda. I lokalerna vid Östra Fyrislund, där de träffade kommunens representanter, tillverkar de ventilationskanaler och detaljer för ventilationsanläggningar. De har även en komplett hall för tillverkning av byggnadssmidesprodukter och ett eget så kallat höglager (ett lager som man bygger på höjden, reds. anmärkning).

– Att vi kan tillverka lokalt och ha ett eget lager gör leveransen säkrare till kunderna eftersom det blir närmare till arbetsplatserna, förklarar Oliver Jansson, VD för Fresh Air.

Återbruk och sparar energi

Besöket inleddes med en rundvandring i lokalerna, där Oliver Jansson och hans bror, Robin Jansson, fastighetschef, berättade om hur de arbetar för att återbruka material så mycket som möjligt

– Vårt fokus är att vara en stark lokal arbetsgivare med spetskompetens inom inomhusklimat och ventilationssystem. Fresh Air tillverkar, installerar, förvaltar och skapar energieffektiva inomhusklimatlösningar för kontor, bostäder, industrier, skolor och sjukhus. Som lokal aktör med ordentliga lokaler för lagring så kan vi även arbeta med återbruk.

Behövs bostäder till pendlare

Fresh Air har personal som pendlar långt ifrån Uppsala och ser ett behov av fler bostäder.

– Vi gillar när man kan verka och bo på samma plats. Uppsala är en bra stad att driva företag i, men det skulle behövas fler bostäder. Gärna prisvärda radhuslängor eller lägenheter som ligger ett par mil utanför Uppsala. Det skulle vara perfekt för våra långväga pendlare, säger Robin Jansson.

Driftar en isbana i Valsätra

Fresh Air är med och engagerar sig och driftar isbanan tillsammans med engagerade medlemmar från Uppsala Young Hockey Club och en eldsjäl som heter Petrus Wouda.

– Vår idé är att ta isen till barnen, det är inte alla barnfamiljer som kan ta sig till platserna där de övriga ishallarna i Uppsala ligger, berättar Oliver Jansson.

Både ris och ros – viktigt med dialogen

Från kommunens håll var man idel öra och tyckte det var bra att Fresh Air framförde både ris och ros. Syftet med besöket var just att lyssna in synpunkter och förslag.

– Vi funderar ständigt på hur vi på kommunen kan samarbeta med näringslivet för att tillsammans utveckla staden. Därför är det viktigt för oss att komma ut och lyssna på företagarnas behov och tankar, säger Iris Löwendahl, enhetschef vid mark- och exploateringsenheten.

 

Besök hos Riksmäklaren
"Mer dialog och kommunikation"

RM_2_liggande.jpg

Riksmäklaren är en aktör med lång erfarenhet på Uppsalamarknaden. De ser positivt på kontakten med kommunen men vill gärna utveckla den till mer dialog vid bygglovshantering och stadsplanering.

Riksmäklaren i Uppsala grundades 1974 av Tiit Lüllmaa.

– Jag var universitetslärare och hade precis köpt mitt första hus i Uppsala och var allt annat än imponerad över de mäklare jag träffat på under bostadsjakten, berättar han.

Han tänkte att det där skulle jag kunna göra bättre själv och startade företaget. Idag är Tiit Lüllmaa 81 år och fortfarande i högsta grad aktiv som fastighetsmäklare. 

Social kompetens och hårt arbete

Riksmäklaren i Uppsala består nu av närmare 25 personer, varav majoriteten har lång erfarenhet.

Vilka egenskaper bör man ha för att lyckas som fastighetsmäklare? Svaret kommer snabbt, utan tvekan:

– Social kompetens, ha tid med både säljaren och köparen och vara beredd att jobba alla tider på dygnet.

Budgivning exempelvis kan dra igång framåt småtimmarna, och visning av objekten sker oftast på helgerna. ”Att vara i det här yrket är inte ett jobb, det är en livsstil”, intygar flera av dem. Att den livsstilen uppskattas märks på kundnöjdheten. Fem år i rad har Riksmäklaren fått utmärkelsen Rekommenderat företag av Reco, en oberoende omdömessajt.

Intervju med vd, Mikael Gustafsson och delägare Ulrika Lööf

Vilken typ av bostäder är mest efterfrågade i Uppsala?

– Just nu ser vi den största efterfrågan på större lägenheter, från 3 rum och kök upp till 5 rum och kök. Efterfrågan på mindre lägenheter upplever vi inte, framför allt för att det finns ett stort utbud av denna typ av bostäder.

Vad är viktigt för folk när de väljer bostad?

– Parkering är oftast den fråga som kommer upp, och om det finns möjlighet till laddning av el-bil. Sedan är det såklart närheten till övriga centrala funktioner som affärer och kommunikation. 

Vilken typ av samarbete har ni med kommunen?

– Idag har vi ett avtal att förmedla samtliga objekt som kommunen avyttrar inom bostäder. Utöver det har vi inte så mycket samarbete idag, men vi hoppas att det kan bli mer framöver.

Vad skulle ni vilja lyfta fram för förbättringsåtgärder i det samarbetet?

– I befintligt samarbete är vi mycket nöjda. Men vi vill gärna ha en bättre dialog gällande delar där vi har ”örat mot marknaden” och vet vad som efterfrågas. Vi har även frågor där vi är beroende av kommunen och kommunens handläggare, och där våra processer stannar av på grund av trögheten att få rätt kontakt och besked vad som gäller.

Vad kan vi på kommunen göra för att förbättra?

– En kontakt för oss hos kommunen inom exempelvis bygglovshandlingar och stadsplanering som kan hjälpa till med att svara på frågor och ge besked inom olika delar. En bättre dialog helt enkelt kring framtida planer för utbyggnaden av Uppsala. Det skulle både hjälpa oss som företag att effektivisera, och att ge våra kunder rätt besked på ett tidigt skede i processerna.