Aktuellt

Aktuellt inom Att cykla i Uppsala

• Cykla på vintercyklingens dag 9 februari

Vintercyklingens dag (Winter Bike to Work day) är ett globalt initiativ för att främja cykling året runt. Erfaren vintercyklist eller ny på vintercykling? Ta den här dagen som ett tillfälle att testa att cykla i Uppsala på vintern.

• Cykelvänligaste arbetsplatsen i Uppsala 2022

Uppsala universitet, Segerstedthuset är den cykelvänligaste arbetsplatsen i Uppsala 2022. För att uppmärksamma arbetsplatser som gör det enklare för medarbetare att cykla till jobbet och i tjänsten delas utmärkelsen Cykelvänligast ut varje år.

• Cykelpumpar och servicestationer

Uppsala kommun kommer att förbättra cykelservicemöjligheterna på landsbygden med start 2023. Befintliga cykelpumpar i Uppsala stad kommer också att ses över och vid behov rustas upp.

• Upprustning av Gränbyleden samt närmast omkringliggande ytor

Under 2021-2022 har bygget av Gränbyleden mellan Kvarntorget, Gränby sportfält och Gränbystaden pågått. Syftet med leden är att det ska vara smidigt och enkelt att ta sig fram som cyklist eller gående så att vi samtidigt minskar vår klimatpåverkan. Genom cykelleden binder vi ihop stadsdelar och skapar tryggare miljöer i området. Cykellederna är...

• Hör av dig om fel och brister utmed gång- och cykelvägar

Tack alla ni som rapporterar in fel och brister utmed våra gator, gångbanor och cykelvägar! Genom att uppmärksamma oss via Uppsala kommuns felanmälan kan vi fortsätta att göra det mer säkert, enkelt och bekvämt att ta sig fram för dig som går och cyklar.

• Ny cykelparkering vid Österängens idrottsplats

Uppsala kommun bygger en ny cykelparkering intill entrén till Österängens idrottsplats.

• Uppsala kommuns arbete med separering av gång- och cykeltrafik

Uppsala kommun arbetar kontinuerligt med att öka framkomligheten och tryggheten för dig som går och cyklar. Detta gör vi bland annat genom att separera gång- och cykeltrafik i så stor utsträckning som möjligt utmed våra gemensamma gång- och cykelbanor.