Mobilen visar hur vi rör oss på biblioteket

Hur, var och när rör sig besökarna egentligen på Uppsala Stadsbibliotek? För att kunna styra verksamheten och lokalen baserat på fakta blev kommunen det nya företaget Bumblebee labs första kund, genom en matchmaking med Ignite Public.

Näringslivsstrateg Johan Rosén sitter på turkos pall, kulturdirektör Sten Bernhardsson står upp i mitten och utvecklingsledare Patric Kiraly sitter i torkos soffa. De är i stadsbiblioteket i Uppsala. Tillsammans hittade de innovativa vägar för att se besökarnas mönster på Uppsala stadsbibliotek.
Näringslivsstrateg Johan Rosén, kulturdirektör Sten Bernhardsson och och utvecklingsledare Patric Kiraly hittade innovativa vägar för att se besökarnas mönster på Uppsala stadsbibliotek.

Uppsala stadsbibliotek behöver se över hur lokalerna används. Fram till 2019 har Kulturförvaltningen fått gå mycket på magkänsla i sina beslut. Det fanns en okunskap om hur, var och när besökarna använde olika delar av biblioteket, enligt Patric Kiraly, utvecklingsledare.

– Vi har behov av en förändring i miljön, men vi visste inte ens hur länge ett genomsnittligt besök varar. Vi blir lätt hemmablinda. För att gå vidare ville vi ha reella fakta från mätningar istället för att spekulera, säger han.

Lite av en slump träffade Patric startupföretaget Bumblebee labs, när han blev inbjuden av näringslivsstrategen Johan Rosén att vara med på en "matchmaking" – där Ignite Public kopplar ihop startupföretags lösningar med behov i offentlig sektor.

Detekterar påslagna mobiler

Bumblebee labs har utvecklat en teknik som detekterar personers påslagna mobiltelefoner. Med sensorer på olika platser i lokalen kan man se var och när besökarna befinner sig. Under några vintermånader läste man av flödena.

– Det är tvättad data, vi ser inte individer. Däremot ser vi när någon kommer in med mobiltelefon, säger Patric.

Ett genomsnittligt besök på biblioteket visade sig vara 55 minuter.

– Hälften av medarbetarna reagerade med "Wow, vad länge", men många andra trodde att det skulle vara tre gånger så lång tid. Redan där ser vi hur viktigt det är att ha fakta om vi vill förändra och förstärka miljöerna så att de passar flödena bättre. Som varifrån man kommer in, vi kanske ska göra om entréerna? Biblioteket har flest besök mellan klockan 10 och 15, man kunde tro att det var högre flöden efter 17. Det är intressant vilka aktiviteter man erbjuder när.

Nu var undersökningen en begränsad pilot som också gav begränsad data. Patric skulle gärna ha mer fakta på om det är skillnad i besöken mellan olika socioekonomiska grupper, för att se vilken betydelse biblioteket har för olika grupper i samhället.

– Så här i efterhand skulle jag även önskat att vi gjort en "heat map" över flödena. Vi är intresserade av att göra fler mätningar, i andra offentliga rum som kommunen har.

Uppsala första kommunen att testa Ignite Public

Men det var inte bara tekniken som innovativ, Uppsala var första kommunen att anlita ett företag genom Ignite Public.

– Vi presenterar våra behov och vad vi tycker är intressant, därefter matchar de ihop oss med tänkbara startupbolag. För varje gång vi träffar Ignite försöker vi snäva ner behovsbilden och vara mer konkreta. De har sådär 6 000 startups i sitt register som de kan matcha med olika nyckelord.

Utgår från kommunens utmaningar

Johan sonderar behoven i kommunkoncernen. Under innovationsveckan 2020 var Ignite Public med och genomförde en matchmaking i ämnet energi- och vattenfrågor kopplat till teknikförsörjning.

– Om vi ska jobba med innovation ska vi utgå från de utmaningar som vi har i kommunen och försöka och matcha med lösningar som finns. Jag är lite av en intern budbärare av den här möjligheten till de olika förvaltningarna. De som är intresserade ser jag till att koppla ihop med Ignite. Min dröm är att de personerna som sitter på problemen hittar lösningarna inom samarbetet, säger Johan.

Vilka reaktioner får du från företagarna som är med?

– Det innebär väldigt mycket för små företag att få verifiera sin teknik och pröva den. De förfinar sitt erbjudande varje gång de får en chans att pröva den och få feedback.

Om du fick para ihop drömprojektet med kommunen, vad skulle det vara?

– Det spelar inte så stor roll om det är artificiell intelligens eller ett rör, mitt drömprojekt är när det mynnar ut i en klockren matchning med vårt behov och tillämpning av en innovation där utkomsten är en tydlig påvisbar positiv effekt. Vi kanske har letat och försökt upphandla, men inte känt till hur vi ska göra det här. Och så hittar vi något som besparar oss tid och skattepengar, bidrar till effektivitet eller skapar ökad livskvalitet.

I samband att Ignite Public går från pilot till att bli en löpande verksamhet bjuder Johan in fler verksamheter som är intresserade av att delta.

– Om man tydligt kan definiera ett behov som man inte ser en existerande lösning på och är redo att ta sig tiden att vara med är man välkommen att kontakta mig, säger Johan.

Ignite Public på Ignitesweden.org