Spelifiering blev lösningen på behoven

Nu kan semesterfirare och Uppsalabor spela Pelles Äventyr och få en digital spelupplevelse på två fysiska platser i Uppsala. Spelet har tagits fram efter att Ignite Public matchade ihop Destination Uppsala med företaget Exenze Active i Umeå.

Vägen fram till spelet började på innovationsveckan hösten 2020 då Destination Uppsala deltog i Ignite Publics process för matchmaking med myndigheter och uppstartsbolag. Destination Uppsala såg en möjlighet att samarbeta med innovativa leverantörer och finna lösningar som skapar värde för besökare i Uppsala.

- Ett av behoven vi såg var gamification. Att skapa en upplevelse kring Pelle Svanslös i hans hemstad Uppsala. Uppsala behöver fler upplevelser som komplement till övriga. Här finns många platser som är knutna till Pelle, och vi kan få en häftig upplevelse kopplat till platser, säger Helena Bovin, marknadschef Destination Uppsala.

Matchmaking med innovativa uppstartsföretag

Ignite Public är ett nationellt initiativ som stödjs av Vinnova, Energimyndigheten, storbolag och offentliga aktörer. Idén är att matcha uppstartsbolag som har innovativ höjd med större offentliga kunder. De nystartade företagen har svårt att stå sig i konkurrensen i upphandlingar och Ignite gör det möjligt för dem att få chansen att arbeta med större uppdragsgivare. Samtidigt har bolagen och myndigheterna möjlighet att få nytta av innovativt tänk och ny teknik. Det främjar mindre bolag i Sverige men även innovationsförmågan hos uppdragsgivarna. Uppdragen är ofta tre till sex månader och har syftet att testa och lära, för att se om den tänka lösningen fyller det behov som man önskar.

- Tack vare att Destination Uppsala gick in i Ignite-processen med ett reellt och prioriterat behov blev vårt arbete med att scouta och förbereda startups mycket enklare. Av de 1500 startups vi har i vår databas kunde vi presentera åtta stycken från hela landet där sen ett företag från Umeå visade sig leverera precis det som Destination Uppsala letade efter, säger Marit Finsh Westin, Business Developer, Ignite Public.

Spelupplevelse på två platser

Pelles Äventyr lanserades av Destination Uppsala 5 juni 2021 och bjuder på två olika uppdrag; ”Pelle har dåligt flyt” och ”Var katten är Frallan” och kan spelas på plats i Carolinaparken och Stadsträdgården med egen medhavd mobiltelefon. Spelet ska locka barnfamiljer att besöka Uppsala och det är utvecklat av uppstartsbolaget Exenze Active i Umeå i samarbete med Thnx Innovation, Morningdew Media, Bidnerdonethat och Josefine Egerzegy, baserat på Exenzes spelplattform ”Run and Find”.

- Att få möta Destination Uppsala genom Ignite blev till en vändningspunkt för oss på Exenze Active. Även genom ett mindre projekt har vi kunnat stärka vår produkt, leveranskapacitet och våra processer vilket gör att vi kan leverera på en nivå som efterfrågas av kommuner och större företag. Det här uppdraget har redan genererat fler möjligheter för oss och vi ser ljust på framtiden, säger Richard Lindberg, vd Exenze Active.

Läs Destination Uppsalas pressmeddelande om lanseringen

Spela Pelles Äventyr