Avdelningen för enskilt vatten och avlopp och områdesskydd hör till miljöförvaltningen. Vi ser till att våra sjöar, vattendrag och grundvatten inte påverkas av enskilda avlopp. Vi arbetar även med att bevara Uppsalas miljö genom att ha tillsyn av känsliga områden.

Avdelningschef: Sofie Bergendahl

Områdesskydd omfattar strandskydd och naturreservat

Strandskydd

Tack vare allemansrätten är naturen öppen för alla. Vi arbetar med tillsyn av strandskydd och vi handlägger ansökningar om dispens från strandskyddet varje år.

Sök dispens från strandskyddet.

Naturreservat

Vi har tillsyn av kommunens naturreservat och handlägger ansökningar om tillstånd för sådant som är förbjudet i reservaten.

Kommunens naturreservat.

Enskilt avlopp

Vi arbetar för att minska övergödning och för en bättre grundvattenkvalitet. I Uppsala kommun finns det 12 000 enskilda avlopp. Vi prioriterar tillsyn av äldre avloppsanläggningar eftersom de kan behöva bytas ut för att leva upp till dagens reningskrav. Vi har också tillsyn på små reningsverk eftersom de behöver kontrolleras och skötas rätt för att fungera väl.

En stor del av vårt arbete är att handlägga ansökningar om tillstånd till nya små avloppsanläggningar.

Enskilt avlopp.

Vi svarar på remisser om detaljplaner, bygglov och förhandsbesked

På miljöförvaltningen yttrar vi oss över remisser om planer och program från stadsbyggnadsförvaltningen. Vi svarar även på remisser från plan- och byggnadsnämnden om nybyggnationer utanför detaljplan.

Kontakta miljöförvaltningen

Telefon: