
Beatastiftelsen delar varje år ut priser till årets lärare i olika kategorier. Syftet är att stärka läraryrket och förbättra förutsättningarna för lärare runt om i landet. Galan vill påminna om att lärare formar framtiden, varje dag. Prisceremonin i Konserthuset lockade runt 1 000 gäster.
Zrinka Miljan har gjort en imponerande personlig resa. Hon kom till Sverige från Kroatien för åtta år sedan med en lärarexamen i bagaget. Inom ett år i Sverige hade hon lärt sig svenska så bra att hon klarade provet och fick sin svenska lärarlegitimation. Hon började sitt arbete inom skolan som lärarvikarie, vilket så småningom ledde till en lärartjänst. I fredags utsågs hon till den bästa högstadieläraren i landet. Zrinka har tidigare blivit prisad för sitt förebyggande arbete mot antirasism och antisemitism genom Hédi Frieds lärarstipendium. Zrinka driver också projektet ”poesi utan gränser” och är en anlitad föreläsare om antisemitism och språkutvecklande arbetssätt.
Grattis Zrinka! Hur känns det att bli nominerad av sina elever och sen också ta hem priset Årets högstadielärare?
– Det känns extra bra och speciellt eftersom det är eleverna jag möter i klassrummet varje dag. Att de ser att jag försöker göra det lilla extra för dem, att de ser att jag försöker se dem och ge alla en känsla av att de kan lyckas, det är så viktigt för mig. Det är i tryggheten allt lärande börjar.
– Att få detta pris känns overkligt för mig. Jag visste att jag var nominerad men hade aldrig tänkt tanken att just jag skulle kunna ta hem det. Jag har inte hunnit smälta det hela, men jag är stolt och glad och framförallt tacksam för alla mina elever och mina kollegor och rektorer. Det är vårt samarbete som gör skillnad i vardagen.
Hur har du firat vinsten?
– Jag har inte firat än. Jag har varit med min familj hela helgen och det är det bästa jag vet annars. Men det kommer att firas snart.
Vad brinner du för just nu i ditt arbete på von Bahr skola?
– Jag brinner för demokrati, värdegrundsarbetet, eftersom trygga miljöer skapar trygga elever som kan lära sig att bli demokratiska medborgare i samhället. Vi jobbar inom olika projekt dels med sexualitet, samtycke och relationer samt med antisemitism och annan rasism. Det är egentligen ett pågående arbete som aldrig tar slut, eftersom man aldrig kan avsluta kapitlet om demokrati i elevernas utbildning. En till grej som vi kontinuerligt jobbar med på skolan är diktskrivande, som jag leder. Våra elever har många olika modersmål och utifrån forskningsresultat kan de lättast uttrycka sig i poesiform.
– Jag vill rikta ett stort tack till Beata Kull som grundade Beatastiftelsen och Lärargalan samt Matilda Björklund som är verksamhetschef på Beatastiftelsen. De gör så att läraryrket höjer sitt status och att vi lärare känner oss sedda. Deras engagemang är något fantastiskt.